Nekromanti Preacher skall bli tv-serie

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
För er som tycker om serietidningar och läst Preacher, är det tydligen på gång att det skall bli en tv-serie av den.

Personligen har jag bara läst något enstaka nummer, men skall bli kul ändå. Mer sådant!

Vad tror du om det hela? Flopp eller höjdare?

Länk till nyheten hos DN dårå.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vad tror du om det hela? Flopp eller höjdare?
Jag älskar Preacher och har ett väldigt personligt förhållande till serien.

Det finns tre punkter som talar för projektet:

1. Sin City blev bra och framgångsrik, vilket borde uppmuntra HBO att vara trogna originalet. Man litar helt enkelt mer på seriemanusen nu för tiden.

2. Det är en rätt filmisk story. Det är inte specialeffekter som driver handlingen framåt utan dialog och handling. Att den blir en TV-serie och inte en film gör förmodligen att man fokuserar ännu mera på detta (många av sakerna jag gärna skär bort/tonar ned från serierna är just specialeffektgrejerna)

3. Ingen gillade manuset som var tänkt till filmen om Preacher; eftersom den blev för korthuggen (och utelämnade flera väldigt viktiga karaktärer, såsom herr Starr)

---

Det svåra blir castingen. Jag lovar att vi får någon lökig californienbimbo som Tulip, och det finns förmodlingen ingen skådespelare som kan se så oerhört farlig ut som Jody gör i serien.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,905
Location
The Culture
Vad tror du om det hela? Flopp eller höjdare?
Eftersom snubben som är skyldig till manus (och tydligen regi också) till Daredevil-filmen ska skriva manus till tv-serien chansar jag på flopp.

Annars finns det v'l ingen anledning till att det inte skulle kunna bli bra. Jag hoppas att de lyckas hitta någon vettig medelväg. På senare tid har vi sett en hel del filmatiseringar av serier. En del av dem är FÖR trogna mot serien och blir därför rätt trista för de som läst den (Sin City), andra är så olika serien att det nästan bara är namnet man känner igen (League of Extraordinary Gentlemen), medan somliga ändrar saker som behöver ändras, behåller saker som bör behållas och verkligen lyckas överföra serien till film på ett bra sätt (Spider-Man). Av någon anledning får jag för mig att Preacher är den typ av berättelse som manusförfattare gärna stökar om tills den blir helt menlös, men jag hoppas att det bara är en känsla.

(Senaste Preacher-nyheten är annars att Saint of Killers har lite ont om pengar och därför ställt upp på en reklambild för Western i Fenix.)

/tobias
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
Det gör mig både glad och rädd!

Glad blir jag eftersom jag läst varenda ruta och fullkomligt ÄLSKAR serien!

Rädd blir jag av möjligheten att det fuckas upp och att namnet "Preacher" för evigt sammankopplas med urvattning och sunk.

Vad jag personligen är mest nyfiken på är om de tänker behålla det tecknade orginalets besatthet vid exploderande huvuden och analpenetrationer? :gremgrin:

/Anders
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
exploderande huvuden och analpenetrationer

man what

:gremconfused:

Do elaborate. Jag kanske ska börja läsa serier? :gremgrin: :tekopp:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
exploderande huvuden
Preacher innehåller en rejäl mängd våld. Så fort detta våld är skjutvapenrelaterat och dödligt så träffas offret alltid mycket grafiskt i huvudet. En träfftabell i ett Preacher-rollspel skulle se ut ungeför såhär:

01 - 95 Huvud
96 - 00 Resten av kroppen


analpenetrationer
Utan att ens plocka fram mina album för en minnesuppfriskning skulle jag kunna räkna upp 10+ tillfällen i handlingen då någon (eller något) penetrerar och/eller penetreras analt. Med flit, våld eller av misstag.

Jag kanske ska börja läsa serier?
Ja, i alla fall Preacher.

/Anders
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
1. Sin City

Jag tycker den filmen var totalt värdelös. Den var för lik en serie och den berättelse som fick sin förveckling var ju egentligen tre olika. Vilket gjorde att jag som oskuld på Sin City satt som ett levande frågetecken. Detta plus att grafiska elementen i filmen inte var bra i mina ögon gjorde att den sjunk som en likviderad maffioso bunden till ett 100kilos metallåbäke.

2.Filmisk story

Få specialeffekter vet jag inte om det är en fördel eller nackdel. Bra specialeffekter oavsett vad är en fördel. Vi har ju ett knippe amerikanska serier med värdelösa specialeffekter som gör att de inte kan tas på allvar, Sabrina och Bewitched t.ex.

Betonar man dialog och karaktärsutveckling före meningslöst våld och FX så tror jag det kan bli riktigt bra.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Haha !
Det här tror jag kan bli helskoj !! Elelr ja, jag hoppas iaf det. Älskar dessaq böcker.
Dock så vore det förbanant skoj om Monthey Phyton kunde återuppstå & medverka/recigera det hela. Det tror jag hade varit nått ! :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,585
Location
Rissne
Man varför ska de hålla på?

Kan de inte nöja sig med att ha analvåldtagit V for Vendetta och League of Extraordinary gentlemen och Daredevil, ska de våldföra sig på den här också?

Sin City är en av de mycket, mycket få filmatiseringar jag tyckt om. den är precis som serien, och det tycker jag har ett egenvärde om man nu ska göra just en filmatisering. Annars kan man kalla filmen något annat, och skriva "inspirerad av..:" någonstans.


Jag tror inte på projektet. jag tror att det kommer att bli helt vansinnigt dåligt.
 
Top