NYHET Pre-order av Coriolis - Ikonernas död

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Nej, det kommer nog mer rymdopera, det var en klumpig formulering från min sida. Däremot så tror jag att nästkommande Coriolis-produkter nog kommer vara en ny edition eller en reboot typ. Har antydningar från lite olika håll hört att man har velat göra om settingen inför framtiden. Det passat ju också ihop om man ska låta det stora rymdkriget vara en metakampanj, så kan saker sluta hur man vill, utan att det gör någon skillnad för framtida verk.

Så jag skulle gissa att man kommer göra som man gjort med Mutant, dvs att man kanske byter område till en annan del av galaxen eller gör ett längre tidshopp som mellan Mutant År noll och Mutant Hindenburg. Men det är en killgissning från min sida.

Angående Nadir så är följande saxat från FL:s hemsida om Ikonernas död. Tydligen har den hängt i Sadaal.
View attachment 10588
Hmm jag uppfattar inte att systerskeppet Nadir har något annat än namnet gemensamt med Nadir-flottan. Flottan har man byggt upp i hemlighet inför stundande kriget, men Zenits systerskepp är fortfarande försvunnet sen ankomsten till Tredje horisonten?

I övrigt kan det nog vara som du skriver att man förlägger nya äventyr till en annan geografisk plats eller tidpunkt. Det finns ju gott om andra spår att utforska (t.ex. portalbyggarna och deras lämningar)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Gubbarna som har podden Effekt diskuterar Ikonernas död i det senaste avsnittet som finns här. För dig som inte orkar lyssna så lyfter diskussionen främst två problem: 1) Kampanjen ställer rollpersonerna vid sidan av intressanta händelser. 2) Kampanjen frikopplar mörkerpoängen från pressandet vilket rikerar att skapa en än större "spelledaren mot spelarna"-känsla.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Trist att två stora kampanjer Ligan släppt verkar vara så rälsade, samt att de inte tycks placera spelarnas RP i centrum. Mycket trist. Har övervägt att köpa både Ikonerna och Törnetronen,, men de verkar vara så bökiga och alltför mycket räls för min smak. Mycket trist faktiskt!

@TomasFriaLigan Ni borde uppdatera butiken så att om man nu skulle få suget kan köpa alla fem delar av törnetronen i ett paket då det just nu bara finns möjligheten att köpa fyra av delarna ihop, men det kanske är en tanke bakom det?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Podden Effekt återkommer med ett nytt avsnitt som i huvudsak handlar om Ikonernas nåd. Denna gång deltar kampanjens författare Rickard Antroia i diskussionen som är full med avslöjanden om Coriolis värld och händelser i kampanjen. För egen del förstärker diskussionen mitt tidigare intryck att Ikonernas nåd inte är för mig, åtminstone inte som spelledare. Som spelare är jag något mindre kräsen men som spelledare vill jag inte ha förutbestämda händelser, vilket jag samtidigt förstår kan kännas nödvändigt för att skapa en så storslagen och världsomvälvande kampanj som författaren eftersträvat.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
[V]ilket jag samtidigt förstår kan kännas nödvändigt för att skapa en så storslagen och världsomvälvande kampanj som författaren eftersträvat.
Jag väljer att citera spelförfattaren Austin Grossman:

"Their story might be wanting to collect every missing coin in the kingdom, or smash everything breakable, or just reach the highest vertical elevation in the game's universe. It may well be something cooler than anything you'll ever come up with.”

Rollspel är den grejen, men multiplicerat med 1 000! Så inte nog med att jag håller med dig, jag tycker rentav det går emot många av de styrkor rollspel har jämfört med andra former av underhållning. (Men eftersom jag är lika inkonsekvent som andra människor har jag ändå förbokat Ikonernas död. Men kommer aldrig spelleda kampanjen som den är skriven.)
 
Top