Nekromanti Praktiskt användning av Eon III?

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Eftersom jag är nyfiken som en 8-åring på julafton undrar jag om någon har hunnit använda Eon III och har några praktiska kommentarer? Har vi gjort rätt? Suger det nya skadesystemet? Är spelledartipsen gudomlig bäst? =)
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag har gjort lite testspelning av bara skadesystemet, och det var underbart! Fast visserligen blev det (som alltid när jag ska testa nåt) lite extremt - den tirakiske legoknekt som var min försökskanin överlevde ett dödsslag på Ob8T6 och dräpte sedan sin motståndare, Vrimzikiels biffiga trollivvakt, med ett hugg som han gjorde perfekt trots smärtmodifikationen på +Ob2T6 (eg. +Ob3T6, men han var i ett tillstånd av omänskligt raseri...) - trollet fick ett hugg i lungan som gjorde det en aning groggy. Därefter dog tyvärr Mr Tirak pågrund av att han fumlade med tre sexor och slog fram att han snubblade och föll illa (bl a en trauma...) på fummeltabellen.

Därefter bytte jag testkrigare till en eyrentigrinna, stråtrövare. Hon dödade på en runda hela tre karavanvakter, med tre hugg på svårigheten Ob5T6 som fick en skadeverkan på respektive 28, 55 (!) och 31. I nästa runda högg hon ihjäl ytterligare en och slog en medvetslös. Därefter splittrade hon handelsmannens lårben och följde upp med att hugga av honom armen. Här var jag dock tveksam - skulle jag slå dödsslag för honom trots att träffarna tog i ben och arm? Hon hade ju trots allt huggit av honom armen...

Sista striden blev mindre extrem, jag snickrade ihop en gladiator som dog tämligen odramatiskt mot ett kamoriansk hyggelmonster.

-Hjalle, varnar för sig själv som speltestare till Eon IV - jag lyckas alltid extremisera allt...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Jag har "halvtestat" det nya skadesystemet, eller rättare sagt det nya skadesystemet tillsammans med vårt eget stridssystem som är "rätt" kraftigt moddat (understatement of the year) med en enkel strid mellan två personer. Skadesystemet känns som om det kan funka. En reflektion, som ni säkert själva insett, är ju att såvida man inte har vapen som gör hög skadeverkan så är det än mer än tidigare ackumulerad Smärta med medföljande avdrag, och Utmattning om man kör med det, som kommer avgöra striderna snarare än direkt dödande hugg. Om man bortser från realismen så kan detta leda till att striderna tar längre tid just för att man får banka på varandra i fler stridsrundor för att komma till ett avgörande. Skadesystemet som sådant känns dock rätt charmigt faktiskt. Jag uppskattar särskilt men och permanenta skador - det är alltid bättre att ha sådant på papper som en klar regel än att man som SL ska "arbiträrt" t ex ge en rollperson en massa egenskapssänkningar om denne t ex lyckas överleva en hjärnträff. Vad gäller sannolikheten för att få permanenta men så kommer nog i alla fall jag göra så att Tur-slaget för att slippa men är enklare för allvarliga skador som inte hade så hög reducerad skadeverkan. Sänkta grundegenskaper är ju ganska hårda och även om man kan träna upp egenskaper igen finns det en liten risk att det leder till en inflation av att spelarna vill försöka träna bort sina blessyrer så att det går runt i cirkel.

Jag fick en tanke på ett annat område som kan vidareutvecklas nu då skadetabellerna för hugg, stick och kross ändrats så mycket - skador man får från eld, kyla och olika sorters magi skulle kanske förtjäna att få någon form av tabeller för allvarliga skador de också?


De utökade kapitlen med spelledartips och tips för spelare om hur man ska göra och spela sina karaktärer är bra, väldigt bra. Analysen av spelare och spelartyper kändes lite bekant eller åtminstone influerad, men lite annorlunda vinklad.

Överlag så är jag dock positivt överraskad, vilket väl inte är dåligt med tanke på hur mycket jag brukar gnälla... Det är inga av ändringarna som känns som om det har gått till det sämre, däremot finns det fortfarande en del av det som ni inte rörde som också hade tjänat på en översyn.

Tack / Phelan
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Jag har endast gjort en teststrid med det nya systemet, både skademässigt och övrigt. Reslutatet är över förväntan..jag tycker det är en stor förbättring. Bra jobbat.

Dock kan jag itne riktigt säga vad som är bra emd det nya stridssystemet för att jag itne har riktigt koll på det gamla p.g.a. vårt system är helt nedlusat med egna regler och annat..

I övrigt är det de båda kapilten om rollspel (ett i vardera bok) som är det bästa. Många tänkvärda saker..särskilt i SL kapitlet.

så..gott betyg!
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Idag testade jag samtliga avancerade och frivilliga stridsregler - det blev rätt många situationer jag fick ta att klura ut. Min eyrentigrinna från igår fick agera försökskanin, hon dog bara en gång av kanske 20 svåra strider! Fast det är klart, hon är ganska bra. En gång var hon riktigt nära att duka under, men jag använde en ödestärning (bedömde henne som vardagshjälte) och hon klarade dödsslaget (tack vare en hög Stridsvana hade hon riktigt högt Chockvärde. Enda gången hon dog var när hon stred mot ett grottroll i en mörk grotta...

En sak tycker jag var riktigt snygg (måste skryta lite). Vår eyren var innelåst i ett rum och hörde från andra sidan att man precis höll på att undersöka hennes packning som innehöll ett brev som absolut inte fick ses eller läsas. Snabbt som blixten skallade(!!) hon in trädörren, utan ödestärningar eller nånting, rusade genom rummet och gjorde en 'stormanfallsspark' mot tillfångatagaren så att hans ryggrad bröts! Detta skedde på mindre än två rundor, och i rundan efter att hon oskadliggjort bossen och brevläsaren sparkade hon in nästa dörr med ett ljudligt klaurrhck. Tyvärr fick hon två i smärta och föll ihop medvetslös (hon hade redan fått lite skador på grund av den enorma kraften i skallningen...), usch va? Roligt händelseförlopp iallafall!

-Hjalle, fortsätter...
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
LÄGG UPP NYA TABELLER PÅ HEMSIDAN

Jag fick en tanke på ett annat område som kan vidareutvecklas nu då skadetabellerna för hugg, stick och kross ändrats så mycket - skador man får från eld, kyla och olika sorters magi skulle kanske förtjäna att få någon form av tabeller för allvarliga skador de också?
Jag håller med. Vidare så tycker jag att detta är något man kan lägga ut på neogames hemsida, vars resursdelar uppgraderas alldeles för sällan.

Alltså! Lägg upp eventuella nya tabeller på hemsidan så man inte behöver vänta till EON4

/D
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Eller varför inte i Neo-wikin?

"Alltså! Lägg upp eventuella nya tabeller på hemsidan så man inte behöver vänta till EON4"

Eller så lägger ni upp dem i Neo-wikin och skiter i att vänta på att Neogames ska uppdatera sin hemsida över huvud taget. Neo-wikin är ERT sätt att få in ERA grejer i Eon.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Eller varför inte i Neo-wikin?

Frågan är, FÅR vi göra det? Om det gäller officiella tabeller, alltså. Jag vet att när Zadrith lade upp stridstabeller till Eon II på sin sida, en gång i forntiden, så tyckte Neogames att det var för mycket av själva spelet för att lägga upp det till allmän och gratis beskådan.

Om man FÅR göra det så har jag redan skrivit över alla skadetabeller för Eon III i Excelark för att kunna skrivas ut och dels dela ut till spelarna, dels klistra upp på spelledarskärmen istället för att behöva bläddra sönder boken.

Mvh / Phelan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Eller varför inte i Neo-wikin?

"Frågan är, FÅR vi göra det?"

Om jag förstod frågan rätt så gällde det skadesorter som det inte fanns tabeller för. Så gör dem ändå, och lägg upp dem i wikin, så får ni precis hur mycket ni vill.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Vilka allvarliga skador "saknas"?

Jodå, tabeller för andra typer av skador skulle man ju kunna fila lite på. Vilka typer av skador är det som saknas egentligen? Lite hastigt så skulle man kunna tänka sig allvarliga skador för:

- Eld
- Kyla
- Explosion

Eventuellt även lite skojiga effekter av gifter och sjukdomar, så kanske mer allmänna (ej kroppsdelsspecifika) för:

- Nervskador
- Sjukdomar

Har jag missat några typer av skada som skulle må bra av att få tabeller för allvarliga skador? Synpunkter och förslag mottages gärna. Vidare, vad är en rimlig hantering av dessa typer av skada? Skada från t ex eld brukar ju beskrivas som X ObT6 Trauma och Smärta, spontant skulle jag ju tänka mig att det enklaste är att konvertera mängden Trauma som görs till skadeverkan och därefter använda en tabell för allvarliga skador. Ge gärna lite feedback så sätter jag mig och försöker få ihop något under veckan.

Mvh / Phelan
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Vilka allvarliga skador "saknas"?

Har jag missat några typer av skada som skulle må bra av att få tabeller för allvarliga skador?
- Hetta
- Elektricitet

och, eftersom det börjar likna Rolemaster (banne mig):

- Depression criticals! :gremtongue:


/Rax
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Vilka allvarliga skador "saknas"?

Depression criticals är krosskador, det är sånt du får av stora träklubbor och liknande!

Vad gäller de övriga förslagen:

Elektricitet - kanske, känns lite som en kombination av nervskador och brännskador men kanske förtjänar en tabell. Nu kommer jag knappt ihåg alla magiska effekter, men finns det egentligen något som orsakar elektrisk skada? Om det inte gör det så är ju el inget som rollpersonerna råkar ut för med mindre att de blir träffade av en naturlig åskblixt. Om så sker så är antingen SL för elak eller så är det ett gudomligt ingripande där ett par tomma stövlar alltid kommer vara det enda resultatet.

Hetta - definitivt tveksam. Det obehag man får av hetta kan nog simuleras av Smärta och Trauma och om den blir värre än så räcker nog samma tabell som Eld.

Även om Rolemaster ju har en del skojiga resultat så vill jag nog hålla det i linje med Eon IIIs allvarliga skador, dvs inte så många olika sorters allvarliga skador och hyfsat allmänt beskrivna.

Mvh / Phelan
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Vilka allvarliga skador "saknas"?

men finns det egentligen något som orsakar elektrisk skada?

Jupp. Effekten ’Blixt’.

Hetta - definitivt tveksam. Det obehag man får av hetta kan nog simuleras av Smärta och Trauma och om den blir värre än så räcker nog samma tabell som Eld.

Kanske det - beror väl mest på hur du beskriver allvarliga brännskador. I vilket fall som helst bör kanske tabellen döpas så att den tydligt omfattar både eld, hetta och - icke att förglömma - frätande syra.


/Rax
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka allvarliga skador "saknas"?

Har jag missat några typer av skada som skulle må bra av att få tabeller för allvarliga skador?
"Penetrerande skador". I.e., små men i grunden ofarliga föremål som uppnår en tillräcklig hastighet för att bli dödliga, tex genom magi eller krutvapen.

För om man nu införde krutvapen i Eon, låt oss säga att man vill spela Eon i en framtida setting, tex, så skulle systemet inte kunna hantera det - varken kross- eller stickskadetabellen gör det med tillfredställande resultat.

- Ymir, tycker
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Min utvärdering av Eon III

Jag har speltestat hela stridssystemet (eller okej, skadesystemet och vissa frivilliga regler). Det funkade helt okej. Mina spelare tyckte det var lite segt när dom fick slå i snitt 4-5 slag på en fiende för att han skulle duka under, men det ordnade jag genom att t.ex. placera striderna på höjder (torn och andra höga platser), och använda regeln tillbakaknuffning, där en tackling eller träff kan sänka en fiende, i dubbel bemärkelse :gremtongue:

Vi spelade i ett jargiskt fort som (i slutet) stormades av korrupta jargiska legioner, och det blev riktigt bra. Sen om det var jag som är (ovanligt) bra spelledare, eller reglerna som förhöjde stämningen, vet jag inte (vi säger att de va en kombination :gremtongue:). Men jag gillar att systemet är mer realistiskt, och SPECIELLT omtöckningen, som får spelare eller fiende att tappa vapnet osv... Det var helt perfekt (ur stämningssynpunkt) när min spelare tappade vapnet mitt i en strid med ett fientligt underbefäl, för att turligt nog blockera anfallen med skölden tills hans vän kom till undsättning... hur som helst, omtöckningen och dom förlängda striderna tycker jag om. Förut kunde mina spelare om dom var bra nog, köra ett enda kraftigt anfall mot en fiende för att däcka denne, men nu måste dom TÄNKA lite också :gremsmile:

Helt klart förbättrat, även om jag inte hade kunnat komma på att detta saknades i Eon 2. Tur att nån annan kom på detta :gremsmile:

Sammanfattat: Good work Neogames (och speciellt tack till den/dom som kom på omtäckningen... fast de kanske va alla på NG tillsammans då såklart... Aja, tack hur som helst :gremlaugh:)

/Johan - Återupptog spel(led)andet i fredags, efter två månaders uppehåll :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mindre dödligt skadesystem?

Är det alltså faktiskt så att Eon IIIs skadesystem gör det så pass mycket svårare att oskadliggöra en fiende? (I.e., tillfoga en allvarlig skada som försätter honom ur stridbart skick). I mina ögon är det knappast en förbättring isåfall.

- Ymir, tveksam
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Mindre dödligt skadesystem?

så pass mycket svårare att oskadliggöra en fiende?

Nej, tvärtom. Däremot är det svårare att döda en fiende direkt vid ett anfall (eftersom sannolikheten att få stora mängder Trauma i ett och samma anfall är lägre (att få alltså, inte antalet kryss när det väl intträffar)). Detta kompenseras dock gott av den allvarliga skadan "Omtöckning" som påverkar striden kraftigt genom att ge målet massor av Smärta, och pss ofta få denne oskadliggjord.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Min utvärdering av Eon III

speciellt tack till den/dom som kom på omtäckningen

Tack, tack - det är en av de saker som jag är mest nöjd med i Eon III:s skadesystem faktiskt. Det och att de tre vapentypernas skador (hugg/kross/stick) har fått säregna känslor.

De regelmässiga enskilda förbättringarna i stridssystemet är dels att tillbakaknuffningen numera går att använda utan att man behöver starta Excel och att lyckade försvar påverkar sannolikheten huruvuda man bli tillbakaknuffad öht. Den andra riktigt sköna förenklingen är att man inte längre slår något slag på träfftabellen när man greppar. Underbart. =)
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
LÄNGRE STRIDER???

"hur som helst, omtöckningen och dom förlängda striderna tycker jag om."

:gremooo: :gremooo: :gremooo: :gremooo:
LÄNGRE STRIDER... Hoppas du menade detta på nåt sätt jag ej förstod; om striderna blev en sekund längre i Eon så slutar jag spela spelet! :gremmad: :gremmad:
 
Top