Prag i en dag

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Ska besöka Prag i en dag eller två nu i veckan. Någon som har några sevärdheter eller upplevelser som jag inte direkt finner på Google? Vi gillar att testa nya smakupplevelser också. Extra bonus om det inte är så välkänt. Några exempel:
Benhuset i Sedlec är förmodligen det makabraste romersk-katolska kapellet du någonsin kommer att besöka. Det finns många så kallade ”benhus” i Europa – böneplatser som är uppbyggda av mänskliga dödskallar och skelett – men det här exemplet i Tjeckien har en särskilt utsmyckad design.​
---​
Den magiska grottan i Petrinparken i Prag är ett udda konstgalleri som kan vara en av de fantasifullaste platserna du någonsin kommer att besöka. Platsen uppskattas dock inte av alla eftersom den kan anses vara lite läskig.​
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Vilken otrolig upplevelse det var att få vara i Prag. Både jag och frun förundrades över arkitekturen varje gång vi rundade ett hörn. Vi bodde i norra delen och vandrade omkring. Hade plottat massor av platser och restauranger att besöka på Google Map. Det var folktomt, förutom i parkerna och vi slogs av hur öppet, grön och lugnt det var. Rent också. Spårvagnarna kostade 9 kr och priserna var i övrigt ungefär hälften mot vad det kostar i Sverige och tjeckiskan kronan är i sig ungefär hälften av värdet för den svenska.

Det som var häftigt var att läsa om kulturen. Jag förstår Kafka bättre och ser likheter mellan honom, Robert E. Howard och Lovecraft i hur de kan skapa främmande platser. Jag blev direkt inspirerad att göra något övernaturligt i Prag (de hade många legender med naturandar) med Rudolf II med sina alkemister där Shakespear och Tycho Brahe är spioner från andra länder.

Några bilder nedan som visar dansande huset från olika perspektiv.
 

Attachments

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Parkerna tog halvtimmar att gå igenom. Här nedan är från deer moat, där namnet kommer ifrån hjortarna som planterades in med träd och buskar när vallgraven inte längre fyllde något syfte. Här i vallgraven fanns även Rudolf II:s alkemister som forskade på den den vises sten. Fanns även björnar här ett tag.

Det jag inte förväntade mig var att det fanns vilda påfåglar här. "Vilda" och "vilda", förresten? De hade blivit halvtama, då tjecker brukade mata dem med frukt.
 

Attachments

Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Största behållning för oss båda var att besöka Memorial to the Victims of Communism (Pomník obětem komunismu). Frun har sin egen personliga erfarenhet av detta, men även jag kände någonting i bröstet. Det häftiga var den tredelade symbolismen. Inte bara mannen som bleknar bort i historien, men statyerna var på en slänt som man kunde gå uppför att varje steg var jobbigt att ta, så man som åskådare på ett sätt upplevde en tyngd medan man gick bakåt i tiden och såg statyn försvinna mer och mer. Det fanns även många fler trappsteg framför statyn som för mig symboliserade den ljusa framtiden bort från kommunismen.
 

Attachments

Top