Nekromanti Pröva...

LadyJava

Veteran
Joined
5 May 2004
Messages
3
Location
Linköping
Jag hittade Gemini på biblioteket (förvånande nog). Funderar på om man skulle göra en liten kupp och låna boken och sedan kopiera av den på skolan. Frågan är bara om det är värt det, jag har inte tidigare spelat det och vet därför inte om det är bra. Det som driver mig är snålhet kombinerat med nyfikenhet, men är det värt tiden? Kan någon rekommendera spelet?
 

infelix

Veteran
Joined
22 Apr 2004
Messages
7
Location
Malmö
Jag tycker helt klart att du ska låna och läsa igenom det och om du fastnar för det så kan du nog hitta en kopia på tradera för runt en hundring (betalade jag iaf). själv anser jag att gemini har ett av de bättre systemen idag och anser det vara det bästa svenska spelet efter kult.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Svårt att säga. Men jag personligen gillar Gemini skarpt. Systemet har vissa brister, men eftersom dom använder sig av ett välkänt T20 system så är det inte svårt att rätta till reglerna. Det är dock inte många ändringar man behöver göra.

Systemet för skapandet av "gubbe" är lätt och kanske lite tunt om man är van med mer moderna rollspel där man får slå på massa tabeller för bakrund och olika händelser. Man tar fram sina grundegenskaper och färdigheter sen är man typ klar. Resten är upp till spelarna att fylla ut.

Gillar stridssystemet [förutom sten, sax och påse grejen]. Det är grymt dödligt och fånigt simpelt... Så simpelt att vissa av mina spelare tycker det är tråkigt. Men jag älskar det. Ett slag och du vet om du träffa, var du träffa och hur mycket skada du gav. Klockrent!

Magisystemet är strålande men ställer rätt höga krav både på SL och spelare då nästan allt improviseras efter vissa bestämmda regler... Man kan "leka" rätt friskt om man har fantasi vill säga.

Geminis starka sida är dock världen! Enligt mitt tycke den klart intressantaste fantasyvärld som någonsin gjorts till ett svenskt rollspel. Det är lite mer "grisodlarfantasy" Något jag gillar skarpt!

Hur som helst, låna, läs och du kommer säkert att gilla det... Jag gjorde det, och jag har bra smak :)

MVH
NecTech
 

LadyJava

Veteran
Joined
5 May 2004
Messages
3
Location
Linköping
Det var utförligt! Det blir nog så att jag minst lånar det och läser igenom det. Det verkar vara värt det i alla all.
Har blivit riktigt entusiastisk!

Tack för hjälpen!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, jag kan rekomendera det..
Det är ett spel som sticker ut, med sin klart udda darkfantasystuk. Själva systemet kommer jag tyvärr inte så mycket ihåg... Så det kan jag inte säga så mycket om.
Hursomhelsl så har det fortfarande en bra smak i minnet när jag tänker på Gemenie.
Angående att kopiera & sådant så är jag väll ganska traditionell, gilalr inte att man kopierar & sådant utan det känns bättre att ha en bok... :gremtongue:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Spelet påminner mycket om Kult, men jag tycker kanske "bästa spelet efter Kult" är att ta i lite. Gemini har en hel del uppenbara brister (vad är det egentligen kyrkan tillber, till exempel, och varför?) men utöver dem finns mängder av originella och välgenomförda idéer som mer än väl förtjänar att betalas för.

Jag är nöjd över att ha fått tag på spelet i väldigt bra skick, för det är en av få svenska produkter jag inte vill vara utan.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Gemini har en mycket intressant värld, specielt om man lägger märke till att grundboken är skriven ur ett kyrkligt perspektiv och att kyrkan kanske inte är så god som den vill framstå...

Färdighetssystemet är enkelt men kanske lite för grovt. Stridssystemet är snabbt men har lite för få val. Magisystemet är helt misslyckat för spelet.

Det är världen som är verkligen bra i Gemini. Tyvärr är reglerna något fel för världen så det är oftast bättre att använda andra regler.

Jag har skrivit en recension av Geminin som du hittar här och även på modulen "Gemini - den mörka magin" som finns här.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Varför inte "låna" hem det och byta identitet. Då tjänar du en hundring. Eller kan du ta en bekants lånekort, så får han skulden för det lilla "missödet". :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
vi uppskattar om du inte uppmanar till brottslighet på våra forum. Sen tror jag folk särskilt uppskattar om du inte uppmanar till så korkad brottslighet som det där. det finns garanterat bättre sätt att komma över gemini billigt/gratis på :gremsmile:

men det spelar ingen roll. Sluta uppmana toll brottslighet om du vill vara kvar här.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
gemini är svårläst redan från början. Jag tror knappast en fotokopia skulle gå att läsa. dessutom kan det vara kriminellt :gremsmile:

chrull
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
men det spelar ingen roll. Sluta uppmana toll brottslighet om du vill vara kvar här.
Att uppmana till brottslighet är brottsligt och bör egentligen polisanmälas.

/Seinet Wintermute
 
Top