Nekromanti Präster och transformering.

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Om man väljer yrket Präst/ Troende eller tempel riddare så får man färdigheten Cermoni+ ett antal cemoni magnituder.

Men för de flesta Cermonier krävs ett slag mot transformering
denna färdighet saknar de ovanstående yrkes grupperna.
Måste man alltså få Transformering på bakgrunden för att kunna vara en lyckad präst eller har jag missat nåt i reglerna?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
eller har jag missat nåt i reglerna?
Ja, det har du. Nämligen att vem som helst kan skaffa färdigheten Transformering för sina valfria färdigheter. Däremot får bara vissa yrken magnituder till besvärjelser och ceremonier.
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Re: Valfria färdigheter

Så som jag har sett valfria färdigheter som man får på yrket kan man inte sätta dom på vilken färdighet som helst du måste redan ha den. Annars kan du ju bara mata på med stridskonster och aspekter till magiker.

Eller??
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: Valfria färdigheter

Annars kan du ju bara mata på med stridskonster och aspekter till magiker
Du kan, men det blir så tråkigt i längden. Du kan, rent regeltekniskt, välja vilka färdigheter du vill, därav namnet "valfria färdigheter".. Annars så blir det så jobbigt när bara sjömän kan simma och så vidare.. Aye?

Sen kan man ju köra med det som husregel, om man tycker man vill det
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Re: Valfria färdigheter??

Det värkar ju helt sjukt då är det ingen mening med yrkes färdigheter och att välja yrke e ju helt onödigt när du ändå plockar på dig senare vilka färdigheter du vill ha.
Och varför står det då på vissa yrken att man får en extra valfri färdighet när man ändå kan välja den sen.
Och varför får man då t.ex vapenfärdigheter ibland 2-3 stycken när man kan välja fler sen då e det ju smartare att ta ett yrke som har flest valfria färdigheter.

Jag tror inte man kan välja nya alstror och vapen färdigheter med sina valfria i så fall skulle alla RP vara fullfjädrade magiker som kan köra båt, simma och behärska diverse vapen+ ha förmågan att leda cermonier och avfyra krigsmaskiner mm
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Valfria färdigheter??

"Det värkar ju helt sjukt då är det ingen mening med yrkes färdigheter och att välja yrke e ju helt onödigt när du ändå plockar på dig senare vilka färdigheter du vill ha."

Njae, jag håller inte riktigt med. Man kan se det såhär: yrkesfärdigheterna representerar var din huvudsakliga träning innefattar. Valfria färdigheter representerar vad du kan göra i övrigt.

"Och varför står det då på vissa yrken att man får en extra valfri färdighet när man ändå kan välja den sen."

Jag vet inte exakt vad du åsyftar här, men jag tror återigen att det har att göra med att man t.ex. får välja en valfri färdighet som yrkesfärdighet.

"Och varför får man då t.ex vapenfärdigheter ibland 2-3 stycken när man kan välja fler sen då e det ju smartare att ta ett yrke som har flest valfria färdigheter."

Det kanske är det, ja, om man är ute efter att göra en så siffermässigt överlägsen karaktär som möjligt. Så det beror nog på vad man är ute efter. Men faktum är att du har hur många valfria färdigheter som helst - det är enheterna som är det jobbiga.

"Jag tror inte man kan välja nya alstror och vapen färdigheter med sina valfria i så fall skulle alla RP vara fullfjädrade magiker som kan köra båt, simma och behärska diverse vapen+ ha förmågan att leda cermonier och avfyra krigsmaskiner mm"

Nejnej, en magiker har relativt få poäng att lägga på färdigheter utanför dennes kompetensområde. Å andra sidan, varför skulle en magiker inte kunna fäktas? Det ger mindre enheter att lägga på magiska färdigheter då, så det är knappast obalanserat, om man anser balans viktigt.

Jag tror att det bästa är att låta spelarna motivera varför deras figurer kan göra ditten och datten, om färdigheterna känns krystade eller obefogade. Men se på dig själv, t.ex. - du kan om du tränar bli bra på en hel del saker samtidigt, och måste alltså inte bara vara "krigare" eller "tjuv" eller så.

Fram för multiclassing, helt enkelt. :gremsmile:

Edit: Som jag ser det är dessutom renodlade magiker inte alltid så roliga. Tror Ymir berättade om en slemmig Sanarialv som utmanade Warths karaktär på en duell, fjollfäktning-stylee med värja och oljiga leenden i värsta Tre Musketörerna - stuk. Strax innan ska de dock skaka handen, och det är inget som Warths hedervärde karaktär skulle underlåta.

Kruxet var att slemmot i det ögonblicket vävde en formel som sänkte Warths karaktärs FV i Svärd till 0. Warths karaktär kunde inte göra något alls, medan antagonisten retfullt dansade runt och stack honom på smärtsamma sätt, ända tills Warths figur fick nog och spöade skiten ur honom med nävarna...

--Björn, slacker level 3/coder level 1
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Valfria färdigheter??

Det värkar ju helt sjukt då är det ingen mening med yrkes färdigheter och att välja yrke e ju helt onödigt när du ändå plockar på dig senare vilka färdigheter du vill ha.
Så du menar att det är sjukt i vår värld att en kassör på ica kan spela gitarr eller att en rockmusiker vet hur man använder en golfklubba?

Valfria enheter kan ju lätt göras så att de speglar rollpersonens fritidssysselsättning (vilket jag tycker är det mest logiska).

Och varför får man då t.ex vapenfärdigheter ibland 2-3 stycken när man kan välja fler sen
Eftersom vissa yrken går ut på att kunna olika vapen precis som en datatekniker måste behärska flera olika program för att använda rätt i rätt situation.

då e det ju smartare att ta ett yrke som har flest valfria färdigheter.
Ja visst, eller så gör man ett eget yrke som passar en bra om man inte gillar de som finns. Yrkena ska vara det man livnär sig på, med andra ord ska man helst vara över medel för att kunna klara sig bra (som med allt) och då vill man inte slösa bort all sin lediga tid på onödiga saker, IMHO såklart.

Jag tror inte man kan välja nya alstror och vapen färdigheter med sina valfria i så fall skulle alla RP vara fullfjädrade magiker som kan köra båt, simma och behärska diverse vapen+ ha förmågan att leda cermonier och avfyra krigsmaskiner mm
för att kunna använda de filament man alstrar måste man ha effekter att använda (om man nu inte använder regeln om fri improvisation men det hör inte hit nu tycker jag).

Nya vapenfärdigheter, ja varför inte?

Köra båt, om man har närheten till vatten där man bor så kan man nog få chans att iaf se hur det går till när man lägger till eller kastar loss med båtar och kanske även få lära sig simma.

För att kunna leda cermonier måste man ha teotropiska filament vilka man inte får om man inte är medlem av någon religion, och är man det ser jag inte problemet mer än att guden kanske inte vill ge bort några filament om man inte är präst eller liknande.

Jadu hittar man en krigsmaskin som man vill avfyra så tycker jag att det är helt ok. Man lär ju inte klara det själv iaf, inte så som jag ser på krigsmaskiner iaf. Fortfarande IMHO. =)

Men mest av allt tycker jag att bara man kan MOTIVERA varför man har vissa färdigheter så går allt för sig.

Nå det var väl min spontana reaktion här. =)

MvH
/Berfa, som åter är på forumet efter att spelgruppen dragit igång nu igen då SL blivit singel och fått ett normalt liv igen. =))
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Valfria färdigheter??

Jodå, du får använda de valfria enheterna till vilka färdigheter (inklusive dina yrkesfärdigheter) du vill utom:

- Magnituder till besvärjelser
- Stridskonster (men vanliga vapenfärdigheter funkar)
(- och Stridsvana, förstås)

Den främsta skillnaden mellan att göra en magiker respektive en krigare är till att börja med att enbart magikern kan behärska besvärjelser och ritualer. Även om magikern lär sig något vapen så kommer han dock ha mycket lägre Stridsvana, och därmed börja med lägre VINIT, vilket ju är en väldigt viktig sak om man vill vara bra i strid. Dessutom har magikern betydligt fler enheter till yrkesfärdigheter än till valfria, så han kan inte komplettera med hur mycket som helst.

Men visst, Eons yrkessystem är betydligt mer flexibelt än många andra rollspel. Jag ser det dock snarast som en fördel - man kan välja ett yrke och med de valfria enheterna få en personlig touch på vad rollpersonen kan, istället för att man måste fastna i ganska stereotypa koncept av olika yrken.

Mvh / Phelan
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Suck...

Gah. Man måste inte tänka på vilket som blir fördelaktigast för sin rollperson, det är liksom inte det som är meningen. Tänk logiskt för sjutton - även om en misslemagiker rent regeltekniskt kan ha Yxa 15, Svärd 15, Båge 15, Lans 15 och Krigsmaskiner 15 så är det väl inte särsklit troligt? Dessutom är det rejält sketatrist i längden. Logik min vän...

Sedan vill jag bara kort konstatera att Stridskonster inte får väljas av vem som helst. Bara om man är krigare eller får det som ett slag på bakgrundstabellen (att man får lära sig en stridskonst för sina valfria färdigheter) får man köpa det.

-Hjalle, behöver kanske lite hjälp att uttrycka det hela, men... Jaja. Låt logiken flöda. :gremtongue:
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Valfria färdigheter??

"Jodå, du får använda de valfria enheterna till vilka färdigheter (inklusive dina yrkesfärdigheter) du vill utom:

- Magnituder till besvärjelser
- Stridskonster (men vanliga vapenfärdigheter funkar)
(- och Stridsvana, förstås)"


True, true. Jag skulle dock strunta i att begränsa Stridskonster. Det är kanske bara jag, iofs, men jag tycker en av Eons styrkor är just att man kan börja som kompetent utövare av det man vill syssla med.

Dessutom kan ens karaktär aldrig få för hög ninjafaktor. :gremwink:

--Björn, kompetenshävdare i svart luva
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Valfria färdigheter??

Hur många enheter brukar dina RP få min vän?

Enheterna räcker inte på långa vägar till att köpa upp sig i allt man vill.

Då inser de flesta att det är ganska smart att kompletterna sina yrkesfärdigheter med liknande och specialisera sig mera på en inrikting och eventuellt skaffa några som avspeglar rp:ns bakgrund och nuvarande situation.
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Fritid!!

Visst okej jag vet att jag har fel nu men att jämföra det med fritid låter väldigt dumt.

Det är medeltiden hur många tror du gick ut efter maten och avfyra ett par katapulter mot närmsta lada???
Och på medeltidan var inte folk särskilt kunniga i simnig etc

Dessutom gör detta att ens RP blir väldigt kunniga i allting jag tror inte ens Carwelan eller Herr Ivian kan simma eller köra båt desmindre använda magier etc
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Medeltid?

Vem påstår att Eon är medeltid?

Det kanske är annorlunda i Mundana.

Och som jag sa längre upp..du blir inte komplett för enheterna räcker inte på låååååånga vägar till för det.
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Re: Medeltid? självklart

Jag bara får uppfatningen att dom slås med svärd rider på häster mm Självklart finns massor magi och drakar och monster som gör miljön bättre. Men än så länge har jainte hittat nån cykel eller bil eller telefon när jag läser igenom böckerna. Inte ens krut är uppfunnit och kommer aldrig bli det heller( enligt neogames hemsida)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fritid!!

De valfria enheterna fungerar också bra för att ge en bild av rollpersonen. Till exempel kan en magiker som ägnat sig åt akademiska studier vid sidan om magin (vanligt på större magiska akademier) ha färdighetsvärden i till exempel historia, geografi, filosofi och liknande, medan en byhäxa snarare har färdigheter som jordbruk och djurlära. En adlig person bör ta färdigheter som etikett och diplomati, även om dessa inte är yrkesfärdigheter.

Givetvis får man ha någon form av förklaring till varför man kunnat lära sig dessa färdigheter, men eftersom alla är med om så olika saker under sina liv kan man omöjligt begränsa yrekna på detta vis. Tänk dig till exempel en person som numera arbetar som snickare, men under det senaste kriget tvingades in för att underhålla kastmaskinerna och ballistorna. Den personen torde ju ha några poäng i Krigsmaskiner, även om det långt ifrån är någon alldaglig färdighet för en snickare.

Jag kan mycket väl tänka mig att Carwelan och herr Ivian kan simma, däremot går ju inte besvärjelser och ritualer att köpa för valfria färdigheter. Detta innebär att även om en rollperson höjer Besvärjelse till 15 med sina valfria färdigheter kommer denne att sakna förmåga att använda magi.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Fritid!!

Det är medeltiden hur många tror du gick ut efter maten och avfyra ett par katapulter mot närmsta lada???
Säger värnplikt dig något. Vad jag vet så hade bönderna som plickt att bistå sin länsherre i krig x veckor per år om han så skulle önska. Länsherren satte helt enkelt rollpersonen till att hjälpa till med krigsmaskinerna.

det här motiverar kanske 10 i fv om man vill ha högre är det bara att hitta på en bättre historia
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Medeltid? självklart

Jo..självklart utspelas det i en tid som påminner till mycket stor del om vår medeltid. Det betyder inte att det är det..och bara för att någonting var på ett sätt på vår medeltid så finns det inget som säger att det är så i mundana..

Get my point?
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Fritid!!

"Visst okej jag vet att jag har fel nu men att jämföra det med fritid låter väldigt dumt.

Det är medeltiden hur många tror du gick ut efter maten och avfyra ett par katapulter mot närmsta lada???"


Det är väl inte svårare än att du inte skaffar dig en färdighet som du inte kan motivera? Om du är krigare och kan väva besvärjelser, beskriv var du lärt dig det och låt det betyda något. Om du är bazirk som kan spela bowling, lägg till hur du lärde dig det i din bakgrundshistoria. Spelar du en roghandvärg som är en jävel på att handskas med damerna, försök motivera det... även om det i det sista fallet förefaller omöjligt. :gremsmile:

"Och på medeltidan var inte folk särskilt kunniga i simnig etc"

Simning var uppfunnet. Det var bara inte lika poppis som det är idag, så folk var för det mesta inte särskilt hemma på det, då de aldrig lärt sig.

"Dessutom gör detta att ens RP blir väldigt kunniga i allting jag tror inte ens Carwelan eller Herr Ivian kan simma eller köra båt desmindre använda magier etc"

Men... men... det här har ju redan tagits upp. Enheterna räcker inte för att lära sig allt det där och bli elit på det de måste kunna. Därtill är det inte alls omöjligt att någon av dem kan simma. Slutligen, varför skulle riddare hålla på och fjolla sig med hokuspokus?

--Björn, ridderlig
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Fritid!!

Visst okej jag vet att jag har fel nu men att jämföra det med fritid låter väldigt dumt.

Det är medeltiden hur många tror du gick ut efter maten och avfyra ett par katapulter mot närmsta lada???
Och på medeltidan var inte folk särskilt kunniga i simnig etc
Att avfyra katapulter låter dumt, Ja.
Men om man i sin ungdom bodde i en hamnstad och hade intresse av att bli sjöman så kanske man tillbringade mycket tid nere vid hamnen och såg på hur de stora pojkarna, och flickorna men kanske inte lika vanligt, arbetade vid och på båtarna. Man kanske satte sig ner och började prata med någon gammal fiskare som berättade diverse rövarhistorier om hur man gör för att bäst förankra ett skepp osv. Om man senare i livet inte blev sjöman känns det ändå passande att sätta några poäng på någon trevlig sjömansfärdighet, omän det skulle vara berättarkonst kanske. =P

Detta var bara ett exempel och går nog ganska lätt att modifiera för näst intill alla färdigheter. Sedan om man är intresserad av nått kan man ofta lära sig det om man bara orkar lägga ner energin som behövs.


MvH
/Berfa
 
Top