Nekromanti Präster i Trudvang

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Sen jag läste ett medelande om religion på riotminds forum (med största sannolikhet samma som vitulv) så har även jag funderat på en sak, hur vanliga är prästernas maktböner?
Präster lär inte vara allt för ovanliga, Nidendomen som exempel anser jag ha samma uppbyggnad och struktur som kristendomen (inte samma lära eller åsikter märk väl). Så dom flesta byarna lär ha tillgång till en präst, kanske inte en per by men kyrka på två tre byar eller något åt det hållet.
Så till det interisanta, kan alla dessa präster maktböner, då man själv får välja vilka maktböner man ska lära sig lär dom flesta ha böner som kurera sjukdom och liknande vilket borde markant förbättra levnadsstandaren för varför skulle prästen inte hjälpa en sjuk eller skadad medlem i sin församing?
Jag ser maktböner som något ganska ovanligt bland präster och heliga krigare då jag gillar tanken på att det är något ovanligt och kanska skrämmande när en präst höjer händerna mot himmlen och helar dom skadade eller bara skapar en helig ljuskälla osv. alltså inget man sett dom göra sen man var barn.
Vad anser ni? hur är prästerna i erat Trudvang?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
I mitt trudvang så är "vanliga" präster på ett ungefär gansak vanliga...
Sedan det som har maktbönder är lite mer ovanliga, känns som de som har maktböner är präster som är ganska högt upp i hireakin eller av någon mystisk anledning lärt sig olika maktböner.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är det bönder som har många traktorer?
Yepp, det är det & stora är de åxå... Hur visste du det ??? :gremshocked:

/ Johan K, som kunde ge sig fasen på att ett stavfel gick igenom..... :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Yepp, det är det & stora är de åxå... Hur visste du det ???
Gissade.

Johan K, som kunde ge sig fasen på att ett stavfel gick igenom.....
Jag brukar inte hoppa på stavfel, men den var för rolig för att låtas passera.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag brukar inte hoppa på stavfel, men den var för rolig för att låtas passera.
Hehe, ingen fara ! Den bjuder jag på !!
Det kommer säkerligen flera sådana ! :gremsmirk:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
I mitt Trudvang

Hos mig är det så att alla präster INTE har tillgång till maktböner. Dels har vi de "vanliga" prästerna. Med det menar jag någon som är prästvigd och därmed har befogenhet att utföra de ritualer och ceremonier som präster vanligtvis utför i de flesta samhällen (vigslar, dop m.m.) men som inte kan några maktböner. De är det lokala prästerskapet som är kyrkornas lokala representanter ute bland folket i byarna. Vad man får betänka är att en vanlig trudvangsk bonde ganska sällan behöver en maktbön för egen räkning. Visst, då och då är det nån som ramlar ner från ett träd och bryter benet eller och behöver ses om men det är inte ofta det behövs en maktbön. Kolla bara vad maktböner gör. Inte handlar det om saker som utgör vardagen för småfolket (nej, inte tomtarna) i Trudvang. Prästerna bör snarare ses som bygdens andliga ledare, någon man vänder sig till för att få råd och vägledning, snarare än nån slags religiös trollkarl.

Sedan har vi den andra sortens präster, dvs de som har tillgång till maktböner. Även om de har samma befogenheter som "vanliga" präster och ibland även har liknande uppgifter, skall man nog se dem snarare som några slags trons andliga förkämpar. De flesta av dem sitter inte i någon liten bykyrka och välsignar nyfödda barn och/eller grödor. De vandrar snarare runt i världen och bekämpar ondska och sin tros fiender (som bara ibland är samma sak). Om trons anhängare är att betrakta som fotfolk som leds av "vanliga" präster, är de präster som utrustats med förmågan att lägga maktböner trons elitstyrka; en grupp som besitter krafter som inga andra och därför utsetts till att utföra saker som inga andra antas klara av.

Vad man skulle kunna göra, för att inte "vanliga" präster skall bli alltför vanliga och bara bli vem som helst med en kåpa prydd med en helig symbol, är att man låter gudens/gudarnas heliga kraft manifesteras på ett annat, lite vardagligare sätt. Man kan t.ex. låta sådana präster ha förmågan att faktiskt välsigna sådant som grödor och boskap och skydda dem från sjukdomar och missväxt o.dyl. Man kan ge dem förmåga att utföra sådana "småunder" som gemene man har mer nytta av i sin vardag än de blixtar-från-skyn-grejor som står den maktbönskunnige tillbuds. Sådana förmågor är ganska meningslösa när man skall lösa de problem som ett normalt spelgäng vanligen ställs inför, men för den Trudvangska vardagslunken är det guld värt.

Fast det är bara min högst ignorervänliga åsikt.

/Anders
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: I mitt Trudvang

Du har lyckats beskriva min syn på saken nästan exakt. Om något skulle jag låta maktbönerna vara ännu ovanligare, stoff för legender och sagor, men det har att göra med att jag inte egentligen tycker att präster med maktböner riktigt passar som rollpersoner. Det känns inte riktigt Trudvang för mig. Bra inlägg, hur som helst.


/Dimfrost
 

Mackie

Veteran
Joined
22 Feb 2004
Messages
4
Location
Karlshamn
Religion

jag har det så att "vanliga" präster som har hand om dop, giftermål och liknande bara kan helga och förbanna saker som säd, boskap mm.
Medans de som har maktböner är en slags gudens ut sända och därför vandrar landet runt för att bekämpa ondska och liknande.
 
Top