Prästens gud finns inte

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Så... Om jag droppar en ”Gudarna är en lögn och ni lever egentligen i ett nihilistiskt universum” mitt i D&D kampanjen... Vad ska jag tänka på? Vad finns det för risker? Gruppen kommer ha Clerics och deras magi kommer få en förklaring som är helt oreligös sammtidigt, så mekaniskt kommer ingen förlora något.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,660
Location
Stockholm
Jag hade nog som spelare blivit initialt besviken. Plötsligt gick dnd från ett intressant tankeexperiment där ont och gott är absoluta och materiella koncept till att vara precis som alla andra rollspel ever.

Efter det hade jag kanske funderat över hur det är att vara den enda som vet att ont-gott-grejen är en lögn i en värld där alla "vet hur det är", någon form av Galileo-story. Det kan ju vara cool, men också lite tveksam hur intressant det är att argumentera för en 2020-världssyn liksom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Jag hade nog gillat det, som spelare. Plötsligt gick DnD från att vara ett spel där jag behövde låtsas som att tro på gudar och ondska vore rimligt, till ett där jag och min rollperson kan dela världsbild lite mer. Sånt tycker jag alltid är trevligt, för det gör det lättare att leva sig in… =)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Känner inte din spelgrupp men risk finns är att de känner sig lurade på premissen för spelet. Är de vana vid och har acceptans för att mattan dras bort under fötterna på dem kan de säkert tycka det är coolt. Men utan att känna spelarna är det i det närmast omöjligt att avgöra.

Själv hade jag känt mig lite lurad...

Bra att de spelmekaniskt inte förlorar något iaf, det hade jag haft svårt att se att det landat väl.

Cog.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Hmmm... egentligen borde ju det här inte förändra så mycket. Det har ju diskuterats förut att lura spelarna att man spelar en viss typ av spel, för att sedan plötsligt byta till ett annat, men det känns inte som att så är fallet här.

Det här är ju inte så annorlunda från att SL avslöjar att en betydelsefull SLP visar sig vara en förrädare, och egentligen är huvudskurken.

Den risk jag kan se är att själva rollpersonen får en existensiell kris, som spelaren inte är beredd eller intresserad av att hantera. För viss skulle det bara vara en intressant skruvboll, men en del skulle kanske känna att deras rollperson inte längre går att spela och vill byta rollperson.

Risken för att det skulle hända är du nog bäst att avgöra själv beroende på dina spelare. Men jag kan tycka att det låter som ett rätt intressant koncept.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Om ni spelar i Eberron kommer de smartare spelarna att säga "det var väl det jag misstänkte hela tiden". :gremelak:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Hur ska du förmedla det? In game för rollpersonerna eller som SL för spelarna?

Jag är inte säker på att det behöver betyda någonting om du inte har tänkt att anpassa spelet för det. Om det sker in game så är det ganska intressant, men det borde vara väldigt avgörande hur det förmedlas. Tror de troende RP ens på att det inte finns någon gud? Litar de på budbäraren? Om du förmedlar det utanför spelet, men inte tänker ändra någonting så förstår jag inte vad poängen är. Vad har du tänkt att spelarna ska göra med informationen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Hur ska du förmedla det? In game för rollpersonerna eller som SL för spelarna?

Jag är inte säker på att det behöver betyda någonting om du inte har tänkt att anpassa spelet för det. Om det sker in game så är det ganska intressant, men det borde vara väldigt avgörande hur det förmedlas. Tror de troende RP ens på att det inte finns någon gud? Litar de på budbäraren? Om du förmedlar det utanför spelet, men inte tänker ändra någonting så förstår jag inte vad poängen är. Vad har du tänkt att spelarna ska göra med informationen?
Jag ser inte heller varför man skulle göra det utanför spelet.

Nej, nag har helt enkelt en plats i sandåldan som bevisar att det inte finns några gudar och två platser som bevisar att det inte finns något efterliv.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Jag ser inte heller varför man skulle göra det utanför spelet.

Nej, nag har helt enkelt en plats i sandåldan som bevisar att det inte finns några gudar och två platser som bevisar att det inte finns något efterliv.
Aha, jag hade tyckt att det var jätteintressant (om jag spelar en troende rollperson). Däremot så måste de tolka vad de uppfattar och RP skulle kunna vägra att härleda vad de ser till att det inte finns någon gud. (Det skulle ju kunna vara någon förledande satanfigur som försöker lura mig.) Spelar alla ateister så blir det väl däremot inte så mycket att göra av det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Aha, jag hade tyckt att det var jätteintressant (om jag spelar en troende rollperson). Däremot så måste de tolka vad de uppfattar och RP skulle kunna vägra att härleda vad de ser till att det inte finns någon gud. (Det skulle ju kunna vara någon förledande satanfigur som försöker lura mig.) Spelar alla ateister så blir det väl däremot inte så mycket att göra av det.
Nu hoppas jag att de vägrar tro på det. Det vore badass!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,692
Location
Göteborg
Att vägra tro på det känns ju helt klart som en otroligt sannolik reaktion från en troende. Jag har svårt att föreställa mig något som bevisar att det inte finns några gudar som skulle övertyga någon som byggt sin identitet på att dyrka gudarna.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Behöver du droppa det rätt upp och ner? Är det inte mer intressant att bygga mysterie och skapa ledtrådar till att gudarna KANSKE inte finns och låta det ligga i en balansgång med ledtrådar för och emot? Kan tänka mig att det skulle skapa hyffsade inre religiösa slitningar i gruppen. Enklare isåfall att avsluta med att de inte finns, eller att de övergivit spelvärlden, etc etc.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Hur har du förresten tänkt att berätta att gudarna inte finns? Kanske är spoiler varning om dina spelare hänger här, men det känns som en tuff utmaning att försöka övertyga en präst om att hens gud inte finns.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Hur har du förresten tänkt att berätta att gudarna inte finns? Kanske är spoiler varning om dina spelare hänger här, men det känns som en tuff utmaning att försöka övertyga en präst om att hens gud inte finns.
Sandlådan är fylld med saker från den gammla kulturen som brukade finnas här. Man kommer hitta referenser till gudarna som sedan leder en till en ”serverhall” där det finns artificiella inteligenser som är gudarna. Prästmagi kommer visa sig vara att man manipulerar nanomaskiner som finns kvar i världen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Sandlådan är fylld med saker från den gammla kulturen som brukade finnas här. Man kommer hitta referenser till gudarna som sedan leder en till en ”serverhall” där det finns artificiella inteligenser som är gudarna. Prästmagi kommer visa sig vara att man manipulerar nanomaskiner som finns kvar i världen.
Ah, så vad du säger är att gudarna faktiskt finns på riktigt?

;)

Coolt oavsett! Lite numenera-igt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Det finns lite av den här twisten i ett scenario jag köpte.

King for a Day - en herrejössessandbox med en galen kult som bygger på D&D scenariot "Night below".
 
Top