PPWR EU:s nya skräpregler

Nidvisa

Veteran
Hej!
Den 12 Augusti. Alltså idag så kommer ett nytt eu direktiv som skärper regler a kring engång artiklar i plast och PFAS (och liknande sådana förevigt kemikalier). Låter ju ganska bra men nu har jag fått flera email från skapare på Kickstarter och skapares discord att dom pausar webbshopar och pausar leveranser för priserna kommer bli så dyra. Jag fattar inte vad det är som kommer kosta. Någon Etsy skapare på pratade på instagram att det kommer tas ut en avgift vid varje land som paketet landar i. Även inom EU. Ska det vara någon engång summa eller vad händer.

Är det någon som fattar och kan förklara?

Det jag har fört är @pappa som postade detta:

I HOPE I'm mistaken, but it seems like you need to count/weigh all packaging material and report to the national packaging registry in every country you're selling to (including domestic), and pay an "EPR" fee to each country based on this data. But I sure as shit hope I'm mistaken.

Är det någon som fattar och kan förklara?
Ja. Allt förpackningsmaterial som du som importör för in i landet och till slutkund måste du betala ett kilopris för. Jag har inte siffrorna i huvudet men för ett medelstort företag som skickar sina förpackningar till slutkund så kan det innebära 100-tusentals kronor/år. Dessa ska gå till Naturvårdsverket och ombesörja att sagda förpackningar återvinns på korrekt sätt.

Så det här kan slå hårt på företag med knappa marginaler.

Edit: Det gäller dock enbart på de marknader där företaget anses vara importör. Om du exempelvis säljer dina produkter till en grossist i Tyskland så är det grossisten i Tyskland som betalar.

Edit2: Reglerna infördes 1:a januari så man ska även betala för allt som först in från och med då.

Vad jag har förstått av saken så gäller detta främst tillverkarna av förpackningsmaterialet i sig - och ansvaret hos ev importör är att se till lagkraven uppfylls.

"Importörer ska bland annat säkerställa att tillverkaren har utfört förfarande för bedömning av överensstämmelse och att tillverkaren har utarbetat den tekniska dokumentation som krävs. De ska kontrollera att förpackningen har märkts och att förpackningen åtföljs av de dokument som krävs. Vidare ska importören märka förpackningen med kontaktuppgifter. Du hittar mer information på sidan"

Tyvärr har jag semester, annars hade jag kunnat luska en del via mitt jobb där vi har folk som är experter på detta...

Tyvärr har jag semester, annars hade jag kunnat luska en del via mitt jobb där vi har folk som är experter på detta...
Jag är dessvärre lite av expert och det gäller inte tillverkarna av förpackningsmaterialet utan den som förser slutkunden med det. Tumregeln är att den som skickar förpackningen till slutkunden ska betala avgiften.

Jag är dessvärre lite av expert och det gäller inte tillverkarna av förpacknomgsmaterialet utan den som förser slutkunden med det. Tumregeln är att den som skickar förpackningen till slutkunden ska betala avgiften.

Dock skulle jag tro de flesta rollspelsföretag klassas som Mikroföretag enligt definitionen, men vet inte hur mycket det underlättar för de som är konfunderade om/hur de påverkas.

Dock skulle jag tro de flesta rollspelsföretag klassas som Mikroföretag enligt definitionen, men vet inte hur mycket det underlättar för de som är konfunderade om/hur de påverkas.
Ja, den biten har jag ingen koll på. Hur definieras mikroföretag?

Men ska mikroföretag undantas reglerna eller är det något speciellt med det?
Verkar vara begränsade undantag. Men, det är som sagt inte direkt... tydligt, som det mesta med PPWR.

Rollspels/ -böcker i sig omfattas inte, utan det distributionsmaterialet (paket, lådor, bubbelplast et c) som drabbas här och får webshopparna bli rädda - oklart om boxar/slipcases skulle räknas som slutprodukt eller ej utifrån den har ett innehåll.

Min gissning om vad som ska betalas till respektive EPR organisation om man levererar direkt till kund i annat EU land är alltså "återvinningskostnaden" för den förpackning man skickar sin enskilda produkt i. Andra kostnader kan ju förstås tillkomma till landet du importerar din vara till initialt - tex om du trycker dina böcker och transporterar dem till Sverige, eller skickar lådor till andra handlare inom Sverige. Detta hamnar väl då på din kostnad i Sverige, dvs via Naturvårsverket.

Luskat vidare om den svenska kostnadern - med hjälp av AI (för disclaimer)
För ett litet företag i Sverige består kostnaden för att ansluta sig till NPA eller TMR av två delar: en fast årsavgift och en rörlig materialavgift baserad på vikten (per kilo) på de förpackningar du sätter på marknaden.
Båda organisationerna drivs utan vinstsyfte enligt svensk lag, vilket innebär att avgifterna speglar de faktiska återvinningskostnaderna.

Näringslivets Producentansvar (NPA) – Kostnader
  • Fast årsavgift: 2 500 kr per år.
  • Pris per kilo papper/kartong: Ca 6,67 till 8,55 kr/kg.
  • Pris per kilo plastförpackningar: Ca 13,40 till 16,62 kr/kg.
  • Rapportering: Månadsvis eller kvartalsvis baserat på faktiska volymer.
  • Passar bäst för: Företag som vill ha ett stabilt standardsystem med fasta ramar.

🗒 TMR (Tailor-Made Responsibility) – Kostnader
  • Fast årsavgift: Varierande och flexibel. (Kan anpassas eller sänkas efter offert för små volymer).
  • Pris per kilo papper/kartong: Varierar kraftigt baserat på förpackningens exakta material.
  • Pris per kilo plastförpackningar: Uppdelat i 3 prisnivåer baserat på hur lätt plasten är att återvinna.
  • Rapportering: Månadsvis eller kvartalsvis baserat på faktiska volymer.
  • Passar bäst för: Mikroföretag och startups som vill ha skräddarsydda upplägg för små volymer.

Last edited:
Back