Nekromanti Powergaming

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Re: Fin balansgång

Bra talat. Får man det man vill ha för lättvindigt förstörs det ju. Maxar man något försvinner ju utmaningen. Men där har SL en viktig roll. En bra SL har alltid utmaningar på lager oavsett nivå på spelarna/karaktärerna.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Powergäjming ok?

Det bästa vore kanske att lägga till en ytterligare punkt i definitionen av koboldism:
det är bara koboldism om man försöker opta sina figurer och någon annan stöter sig på det.

Själv tycker jag det är underbart kul att få "kobolda av sig" en aning när man kört "seriöst" rollspel ett tag.

Ridijeck
smygkobold
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Bra spelledare ...

Spelare som maxar färdigheter har aldrig varit ett problem
för mig *ler* En duktig och driftig spelledare kan
försätta sina spelare i så svåra knipor att det kvittar
hur bra de än är - eller skicka dem ned till samhällets
botten i ett naffs.
Jag hade en gång på den gamla goda Mutant-tiden två
stycken spelare som hade gjort en varsin vapenbutik och
det gick ju skapligt för dem. Sen gjorde jag i mitt ämbete
som spelledare intriger ;-) De började konkurera i allt
större utsträcking och det hela slutade i en snygg finish
med eldstrid, polis med fler element. Efter den bataljen
var nu de före detta rika karaktärerna fattiga trashankar
som vandrade runt i stadens skumma kvarter. Så varje natt
när månen står högt kan man höra gnisslet från deras
mekansika ben eka mot grändmurarna och höra antydningar
till nya planer ....

/Alexander Gyhlesten
Korpiir & Svenil

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Bra spelsystem

Helst skall man ju ha ett bra och stabilt system utan kryphål och med bra färdighets och egenskapskurvor också. (helst utan "lävlar").
Alternativt ett system som Pendragon där man till skillnad från majoriteten av fantasyspelen inte har möjlighet att skaffa så överdrivet mycket erfarenhet innan man blir gammal och grå och måste pensioneras. Storheten i systemet är just att man precis som i vaniga livet helt inte kan ha en kurva som pekar spikrakt uppåt och man kan inte bli hur bra som helst på allt för man har dels annat att tänka på, dels att åldern sviker :gremwink:. Det som skiljer de tunga hjältarna från de lättare är således att de "hinner" blir bra på något innan karriären är över. När man spelar tex Drakar och Demoner på normalt sätt blir alla rollpersoner bra till slut. Det är för det mesta bara en tidsfråga (så länge de inte åker på stryk och dör).
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Kobolder

nja, det finns ju mer eller mindre känsliga personer som kan störa sig på det... Men det är faktiskt lite löjligt (rent av koboldigt?) att störa sig på andras spelsätt, särskilt när det INTE går till direkta överdrifter...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Nä, Paouörgäjming

Det *är* inget fel med att vara en powergamer, ej heller att vara kobold. Det är bara att tycka om en viss sorts spelstil.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Powergäjming ok?

<I>Meningen med rollspel är helt klart att det ska vara kul, och
inte att man ska "passa in" i de vedertagna ramarna och/eller reglerna.</I>

Vad i glödheta snackar du om? Hela tillvaron går ju ut på att passa in i vedertagna ramar! /images/icons/tongue.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Utmärkta exempel...

...på vad skillnaden mellan powergamers och kobolder har du gett här. Maxade sociala attribut är något jag stött på tidigare i Vampire. Jag är tyvärr skyldig till att ha gjort det själv ett antal gånger, när jag var ung och dum(?) =).

//SlaskBlod

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Varför måste man veta?

Själv är min åsikt om powergaming, kobolder och alla andra bemnämningar, låt folk spela som de vill så länge alla i gruppen har kul. Jag är ganska trött på inlägg där någon vill veta vad t.ex powergamning är, har man kul när spelar spelar det ju inte någon roll hur man spelar.

Jag tycker det bland rollspelare verkar råda någon slags powergamning- och koboldfobi som jag inte kan förstå. Jag själv funderar inte över vilket sätt min spelgrupp spelar på. Några skulle kanske säga att sättet vi spelar på är powergamning men jag bryr mig inte då de inte spelar med mig.

Att klanka ned på de som spelar på ett sätt som man själv inte gillar är för mig detsamma som översitteri, snobberi, etc, kalla det vad ni vill, som jag tycker är helt förkastligt. Samma fenomen finns inom andra områden oxå är lika fel där oxå, ett ex. är inom littarturen. för mig är det viktiga att folk spelar rollspel sedan hur de spelar är ointressant då rollspel-Svergie vinner på att så många som möjligt spelar. Risken är dock att börja man fördömma vissa sätt att spela på så kan det leda till att en del slutar att spela och att den del aldrig börjar vilket jag tycker skulle vara tråkigt.

Detta blev ett ganska långt inlägg och något rörigt oxå hoppas ni förstår vad jag menar, vidare är detta ett mer allmänt inlägg i debatten efter att ha läst igenom inläggen, inte direkt till Sir Forgal, där det verka råda ett visst fördömmande över vissa sätt att spela trots att dessa själva inte spelar på detta sätt. Själv tycker jag att man skall glädjas åt alla de som spelar rollspel oavsett sättet de spelar på.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Det måste man inte...

Jag håller med dig! Meningen med att spela är juh att ha kul, så igentligen så gäller det bara att hitta en spelgrupp som har samma intressen som en själv.

Anledningen till att jag frågade vad en powergamer är var det att jag fick svaret att det var ganska enkelt för powergamers att missbruka regler i Shadowrun längre ned på detta forum. För att få reda på vad dom menade med det svaret så skrev jag denna fråga. (Min Shadowrun fråga dog ut där nere så jag fick starta en ny tråd...)

/ Sir Forgal
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Utmärkta exempel...

Maktspelande brukar vara enklare att göra utan att bli jävlig med andra spelare (rollspelare, storytellare och annt fölk kan också bli jobbiga i en spelgrupp, fast på _andra_ sätt) i spel som följer Spice Girls-principen; varje karaktär i gänget har en uppgift som han eller hon kan vara jävelbäst på. Karaktären stör inte de andra.
Det bästa exemplet är klassisk grottkrälarfantasy, men superhjältar (Fantastiska Fyran, X-men), agenter etc (The A-Team, Mission:Impossible) funkar prima.

Nightowl

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Det måste man inte...

"För att få reda på vad dom menade med det svaret så skrev jag denna fråga."

Ok, jag hade nog oxå viljat veta om jag inte annars kunde hänga med i debatt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Re: Varför måste man veta?

Otroligt bra sagt.

För övrigt tror jag att de flesta rollspelare (jag har mött rätt så många) någon gång haft en rollsperson som varit lite optad på nåt sätt. Själv har jag vid flera tillfällen gjort rollspersoner som varit maxade på nåt bara för att påvisa brister i reglerna, exempelvis min paranoida malkavian som förutom flera nivåer i Fortitude alltid bar skyddsväst med stålförstärkningar...

/The Danno
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Utmärkta exempel...

Spice Girls-principen?
Den var ny.

Kan ju också passa på att säga att jag håller med

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som är skeptiskt till powergaming...</font color=red>
 
Top