Nekromanti Powergaming

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Hej!
Jag och mina vänner spelar D&D i en ganska stor grupp på sex till 8 spelare, och vi har fått på oss en och annan powergamer. Vi misstänker människan för att fuska med sina tärningsslag och att tjuvlyssna när han inte ska höra...
Han kan inte göra en karaktär utan att behöva välja just den där rasen som är lite starkare och tåligare än de andra, halvdrakar och sådant. Sedan är det det där med experience... En gång tex. så var min lilla gnom och hans vänner I en rasande grotta, och alla flydde utom min gnom och hans poolare halvorchen som stannade för att skydda våra vänners flykt från en Purple Worm, en stor dryg best som helt klart var mer än vi kunde klara av... Men halvorchen fick in två osannolika kritiska träffar som nästan klöv odjuret på mitten, då vår vän powergamern vänder sig om i den rasande grottan och springer fram och hugger odjuret en gång för att få dela experience för striden...

Vad ska vi göra med honom?
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Tja, förklara vad ni ogillar med hans spelstil, börja göra mindre poweruppmuntrande uppdrag..
Vidare så är det väl upp till SL att avgöra vilka rtaser man får spela. Sen.. tja om en halvan av gruppen INTE skall höra, skicka ut dem.
Reglerna ärt bara vägvisare, har man inte förtjänat exp så får man inte.
Annars kan ni slå expen på hela gruppen iallafall osv...
Tja, annars slutar ni bara ringa honopm och släcker ljuset och gömmer er på muggen när han kommer förbi..

MVH David Kamali
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag utgår från att det är du som är spelledare, annars får du byta ut "du" mot "han" (eller "hon") i hela svaret...

Vi misstänker människan för att fuska med sina tärningsslag

Gör ni inte era tärningsslag fullt synligt då? Eller är det bara ingen som hinner/orkar kolla i stridens hetta (jag antar att det mest är i strid som det händer)?

Håll ett extra öga på just den spelaren, be honom slå om om tärningen hamnar där du inte kan se den. Om det visar sig att han fuskar kan du ju alltid prata med honom, men gör det efter spelmötet. En del människor verkar faktiskt ha enorm tur med sina tärningsslag, och även om han skulle fuska ibland så stör det nog spelet betydligt mindre än om någon anklagar honom för fusk mitt i spelet.

Använd tärningarna mer sällan. Ge honom (och de andra, förstås) utmaningar som inte kräver tärningsslag. I stället för att fråga efter en spot check frågar du efter hans värde i spot och improviserar lite gran (eller slår tärningen själv om det känns bättre).

och att tjuvlyssna när han inte ska höra...

Hmmm... det där är en sak jag funderat lite på. Tidigare skulle jag ha sagt "skicka ut honom ur rummet", men numera tycker jag tvärtom. Låt honom höra på (samma sak gäller alla andra spelare, förstås). Om han så gärna vill höra är det väl bättre att han inte behöver göra det i smyg.

Det finns redan så mycket som han vet fast hans rollperson inte vet det (att han har 33 hit points, till exempel. Eller att det nog blir dags för strid snart eftersom ni ska sluta spela klockan elva. Eller att det är ett spel) att ett par saker till knappast ställer till med något. Se bara till att han kommer ihåg att hans rollperson inte vet just det här (och att du själv kommer ihåg det ifall han skulle råka "glömma" det).

Han kan inte göra en karaktär utan att behöva välja just den där rasen som är lite starkare och tåligare än de andra, halvdrakar och sådant.

Säg att man bara får välja raser som finns med i PHB. Om ni är mitt ine i en kampanj där han spelar halvdrake är det ju lite värre, men tänk på att styrka och tålighet har man bara nytta av då man slåss. Om man ska övertala en präst, spela kort med en gnom eller mingla med överklassen är det snarast en nackdel att vara halvdrake...

vår vän powergamern vänder sig om i den rasande grottan och springer fram och hugger odjuret en gång för att få dela experience för striden...

Tänk på det så här: man får inte XP för att döda monster, man får det för att klara av utmaningar. Ibland (rätt ofta, faktiskt) består utmaningen av att döda monster, men inte alltid. Om en utmaning inte är en strid får man XP i alla fall. Om en strid inte är en utmaning får man ingenting.

Rent allmänt: tänk på att powergamers också är människor. Han spelar antagligen för att ha roligt, precis som du. Att han sedan tycker att andra saker är roliga är ju lite besvärligt...

-JPS-
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
1. Va hård säg som det är..

2. Spela på känsla och inte så mycket på regler. Det är roligare. Och glöm inte en powergamare är beroende av regler...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Annars kan ni slå expen på hela gruppen iallafall osv..

<hr></blockquote>



Det är mitt första råd också, med en viss bonus till de som är mest kreativa/rollspelar bäst/är till mest nytta för gruppen etc.

Att bara ge bonus för fighting och annat liknande gör det väldigt otacksamt för exempelvis helaren som håller sig i bakgrunden i striderna och håller de andra vid liv, eller jägaren som håller dem med mat och spejar åt dem så att de kan undvika bakhåll.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tja, annars slutar ni bara ringa honopm och släcker ljuset och gömmer er på muggen när han kommer förbi..

<hr></blockquote>



Näst bästa lösningen.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Den simpla lösningen

I själva verket är det väldigt enkelt. Ni spelar för att det är roligt och så länge ni tycker att spelaren ifråga förstör för er andra så bör ni faktiskt agera. Ni måste faktiskt inte spela med honom, om ni inte vill. Och jag har svårt att förstå varför man skulle vilja spela med någon som förstör för alla andra.

Sedan har ni en ganska stor spelgrupp så det låter inte som någon större förlust att förlora den sämste spelaren. (Alltså den som inte verkar ha fått klart för sig att rollspel handlar om att ha roligt - att alla ska ha roligt.)

Sedan är ovanstående säkert lättare sagt än gjort, men ändå. (Ni kanske är goda vänner med personen ifråga - vad vet jag?)

/Baldyr
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Den elaka lösningen

Hans rollpersoner skulle ju kunna dö en mystisk, men också mycket förolämpande död för en stridskämpe. /images/icons/devil.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Den elaka lösningen

"Hans rollpersoner skulle ju kunna dö en mystisk, men också mycket förolämpande död för en stridskämpe. "

Vad sägs om förstoppning eller en elak könssjukdom?/images/icons/devil.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det är nog ingen bra idé

Av förklarliga skäl är det nog ingen bra idé. Och jag hoppas verkligen att du skojjade o.o;


Storuggla, ser inget kul i det
 

NC-SXE

Veteran
Joined
1 May 2002
Messages
23
Location
UMEÅ
jag tycker personligen att det här är ganska jobbigt. Att bara sluta ringa känns taskigt mot personen i fråga. Särskilt när vi har spelat med honom så länge som vi har...

Uppskattar verkligen alla positiva tips ni givit till våran spelargrupp.../images/icons/crazy.gif
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Gnomegaming (OT)

Om man ska [snip] spela kort med en gnom [snip] är det snarast en nackdel att vara halvdrake...

Va? tvärtom, ju:

Halvdrake: "OK, jag synar."
Gnom: "Straight Flush! Ha! Read 'em and weep!"
Halvdrake: *Hostar. En kort eldkvast bränner upp alla korten* "Oj, ursäkta. Jag ber om en ny lek, så börjar vi om."
/images/icons/wink.gif

/Feliath
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Gnomegaming (OT)

Gnomer är verkligen härliga, eller hur?
Överlägsna alla halvdrakar i intellekt, lurighet och charm.
Den överlägsna rasen, som sagt. /images/icons/laugh.gif
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Den elaka lösningen

Hmm
Det här ger mig en del intressanta idéer!
Jag läste i någon tråd på rollspelsforumet för l'nge sedan om en karaktär som blev våldtagen av en jätte...
"Han är inte speciellt välurustad, och lubricerar med kåda" visst var det så? /images/icons/wink.gif
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Dela XP

Du menar att alla delar på ALLT?
Ja... det skulle ju lösa en del. Men då är det ju det med vilka som förtjänat det.
Man levlar inte av att bara sova och äta. /images/icons/crazy.gif
 
Top