Nekromanti Powergamer?

Herr_Billing

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
9
Location
Haninge
Jag har läst då och då i trådarna och stött på ordet "powergamer". Är det en synonym till kobold eller något annat? Svara gärna.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
En spelare som gillar att ha kraft

Jag har läst då och då i trådarna och stött på ordet "powergamer". Är det en synonym till kobold eller något annat? Svara gärna.
Det här är egentligen fel forum att diskutera saken (här diskuteras enbart saker som specifikt rör spelet Eon) då det rör sig om ett uttryck som är allmänt för hela rollspelarkulturen. Jag tänker dock ta och besvara din fråga ändå då det trots allt är ett uttryck som används frekvent även här på eonforumet.

En powergamer är en spelare som på sätt och vis spelar för att vinna. De vill ofta ha karaktärer som är så mäktiga som möjligt och inte sällan är de duktiga på att finna luckor i regelsystemet för att skapa en så bra och regeloptimerad karaktär som möjligt. Räkna med att en powergamer har ett vapen eller en rustning inte i första hand för att det passar karaktären utan för att det är just bra. Likaså kommer den säkerligen välja den stridkonst eller de magiska aspekterna eller annat motsvarande som den bedömer som mest fördelaktigt och användbart. Vad som kännetecknar en powergamer är alltså just deras strävan i att uppnå det bästa möjliga resultat vad gäller det mesta.

Så är det då något fel med att vara powergamer? Egentligen inte då man ju aldrig kan hävda att någons spelstil är bättre än någon annans. Det är ju helt enkelt en smaksak. Dock så tar de flesta rollspelare det som en förolämpning att bli kallad för något liknande då det ofta ses som "dålig stil" att powergamea (dvs. att regeloptimera sin rollperson). Jag har iallafall mött nästan inga som faktiskt står för att de är powergamers även om det funnits flera misstänkta fall av powergameande.


Ljusetsriddare - som tror att det bor en liten powergamer i alla rollspelare då ju ingen gillar att förlora jämt
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Re: En spelare som gillar att ha kraft

Jag gillar att hitta kryphål i reglerna och på såvis optimare karaktärer. Ärligt talat är det skitkul att komma fram till saker som en dvärg med en extra lätt "pyramidsköld" (e trekanting men kommer inte i håg namnet) i varge hand som han med lite deffensift parerande får både blockera och använda ripost med Ob1t6 dvs ofta perfekt för extra skada mm. Eller en Eldgast som är ob7t6 svår att träffa med ett normalt hugg. Vist, jag använder dem alldrig, men det är kul att se vad regelmakarna tänkt och inte tänkt på.

Personligen är min favorit-karaktär en vätte just för att rasen är klen och lite fega av sig. Det är mycket mer spännande att stå framför en landsvägsrövare när man är 100cm med en STY på 8 än när man spelar en truk i gord-rustning med dvergsmid binderahk-hammare (dvergarna var kidnappade för denna uppgift).
Undra om jag klassas som en powergamer? hehehe...

Mvh Vätten
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Svar från en som är van att handskas med p-gamers

Ärligt talat är det skitkul att komma fram till saker som en dvärg med en extra lätt "pyramidsköld" (e trekanting men kommer inte i håg namnet) i varge hand som han med lite deffensift parerande får både blockera och använda ripost med Ob1t6 dvs ofta perfekt för extra skada mm.
En phar-zhon (vilket är sköldens korrekta namn) precis som alla sköldar har visserligen lätt svårighet (Ob2T6) som grund för att blockera men knappast enklare än så om du samtidigt vill utföra offensiva manövrer.
Om du tillämpar den frivilliga regeln "defensivt försvar" kan du dock sänka svårigheten på blockeringen ytterligare. Du kommer dock inte att kunna vinna initiativet följande runda och dessutom inte kunna utföra några offensiva försvarsmanövrar. Inga anfallsmanövrar alls då således (Ungefär det samma gäller vid nyttjande av tekniken Medföljning).

Observera att ett anfall med skölden räknas som en så kallad Sköldstöt. Svårighetsgraden för denna manöver är Ob3T6 i grund samt +Ob1T6 extra om skölden anses liten (vilket borde gälla phar-zhon). Sammanlagt alltså Ob4T6 i grund för anfallet.

Vad gäller ditt försök till Ripost så står det uttryckligen i beskrivningen av denna teknik att den gäller för VAPEN vilket ju skölden inte klassificeras som (även om du kan utföra anfall med den). Dessutom krävs en SI på minst 3+ för att kunna utföra Riposten vilket ytterligare omöjligtgör det hela då phar-zon endast har SI 2.

Dina försök till blockeringar, i kombination med riposter, med skölden till en svårighet av Ob1T6 visade sig alltså inte riktigt stämma enligt reglerna.

Eller en Eldgast som är ob7t6 svår att träffa med ett normalt hugg.
Inte Eldgasten i N&V iallafall, inte ens om salamandern var av 5:e rangen (då det är +Ob2T6 svårare = Ob5T6 i svårighet totalt för att träffa den med ett normalt hugg)! Observera att man inte kan få svårighetsökning mer än en gång för stickande rök.


Slutsatens av det hela blev alltså att ditt förmodade powergameande inte riktigt fungerade. Det var visserligen ett tappert försök men du får försöka bättre än så om du ska kunna powergamea dig mot mig! :gremgrin:

Undra om jag klassas som en powergamer? hehehe...
Som spelare av en vätte gör du nog inte det (såvidare du inte optat dig med maximal RÖR och fjäskig stridkonst eller magi eller dylikt).


Ljusetsriddare - som vet att powergameande i Eon visserligen går men kräver en HEL del tankearbete
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Svar från en som är van att kallas p-gamer [ANT]

En frakktruckh med Serinenaé och optimerad stridskonst

/MovinGalt - spelar inte med den
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: En spelare som gillar att ha kraft

haha jo thruken är nog en power haha. jag var en gång en powergameare så jag gjorde gubbar som skulle klassas som hjältar typ. men det är f*n inte kul!
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Re: Svar från en som är van att handskas med p-gamers

*snyft**buhuu*
OK. Jag erkänner att jag inte tittat i EON-bökerna sedan sommarn, så mitt minne om riktigt vad reglerna sa man kunde göra och inte göra är lika fullt av hål som en sweizcherost. Och vist, även om jag personligen tycker en sköld som utformats som ett stickvapen borde räknas som vapen ligger den under rubriken sköldar.
Eldgasten därrimot funkar... eller.. jag tror i alla fall det. Jag slängde på den några nekrotropiska egenskaper så att den hade både mörker (ob1T6 svårare) och dimma (ob2T6 svårare) och var av skapligt hög rang vilket slutade på ob7-8T6 svår att träffa med en rang på ca 11, hyggligt svår att tillvärka men blir totalt uber. Jag var lite osäker på hur dimma och rök fungerar tillsammans innan jag kom på att röken var magisk och "mundanas fysiska lagar inte är exakt som dem på jorden"-konseptet.

Angående min vätte... jo då! Magiker är han! Och riktigt farlig kan han bli då han spränger ditt bälte (magnitud ett) så byxorna trillar ner eller förbannar dig med provisoriskt regn.

Mvh Vätten
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Svar från en som är van att handskas med p-gam

Generellt när det gäller ökade svårighetsgradsmodifikationer på grund av nedsatt sikt på grund av rök, dimma, mörker i V&N så använd det högsta värdet. Således blir det inte svårare att träffa en vandöd som är omgiven av tät dimma och rök...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Det finns flera termer.. Jag har inte dökoll på dem så ta inte det här som dagens sanning.. Powergamer, munchkin och kobold.. Powergamer optimerar sin gubbe så mycket som möjligt och tar bara de bästa prylarna.. Munchkin gör detta samt mest är med och spelar för att röja och samla XP (erfarenhet)..

Svenska kobold är allt detta.. "Kobold" borde vara ett engelskt uttryck, fast jag har aldrig sett det på engelska chattar eller i engelska rollspelstexter..

Själv tycker jag inte det är fel att powergäjma.. Är ett rollspel gjort på det sättet så kan man ibland utnyttja det.. Jag brukar vilja ha extrema värden på 1-2 saker.. Ibland kan det bli vapenfärdigheterna.. Vad skulle Conan vara utan sina extrema värden i vapenfärdigheterna? De gör honom till en färgstark karaktär..

Även om jag kan sätta lite extra på vapenfärdigheterna så har jag ändå lite svårt att acceptera kobolder.. Det är en spelstil och påverkar alla andra i gruppen.. Powergaming är något som begränsas endast till rollformuläret.. Visst är det så att ingen spelstil är fel men man kan ju variera sig någon gång, eller hur?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som egentligen inte kan låta bli att opt:a sin gubbe
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Det finns flera termer.. Jag har inte dökoll på dem så ta inte det här som dagens sanning.. Powergamer, munchkin och kobold.. Powergamer optimerar sin gubbe så mycket som möjligt och tar bara de bästa prylarna.. Munchkin gör detta samt mest är med och spelar för att röja och samla XP (erfarenhet)..
Alltså typ kobold..
Billing hade rätt...
E det okej oscar.... :gremlaugh:
 
Top