Nekromanti Powerful races i FR.

josun000

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
63
Location
Stockholm
En av mina kopisar vill spela en gray dwarf som RP. Några rågor bara. Är gray dwarfs imuna mot magi? En annan sak också. I FR står det att tex. en gray dwarf ska börja med 3000 i xp och att han ska få guld och utrustning som en 3-level karaktär. Stämmer det? Hoppas på svar.

MVH Johan

Alvkrigaren
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Duergar har spell resistance, men är inte immuna mot magi (SR 11+ chr lvl, tror jag). Räkna karaktären som en 3rd lvl (fast den endast är 1st lvl) karaktär, men personen avanserar inte till level 2 för än han nått nivån som skulle ha gett en normal karaktär 4th lvl.
Har för mig att han får utrustning som en 3rd lvl person, men du som SL kan begränsa detta om du själv finner det obalanserat, tänk dock på att de tar mycket längre tid för en Gray Dwarf att gå upp i lvl.

"When the DM laughs it is already to late"
 

josun000

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
63
Location
Stockholm
Tack för det sistnämnda! Jag ska tänka på det. Angående sl 11 + chr level stämmer inte (tror jag) det är drows som har det. Jag citerar från gray dwarves: "Immune to paralysis, phantasm, and magic or alchemical poisons (but not normal poisons). Står på sidan 13 i FR nästan längst upp i första spalten. Hoppas på svar!

MVH JOhan

Alvkrigaren
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det betyder nog att de är immuna mot magiska gifter, inte att de är immuna mot magi i allmänhet.

För övrigt bör man inte släppa in grådvärgar och andra tuffa raser i en "normal" spelgrupp förrän spelgruppen är "ifatt" vad gäller levlar... om grådvärgar nu räknas som ECL+2 (har inte min FRCS än, väntar på att få den från sfbok) så hör en grådvärg på level 1 hemma bland en grupp människor på level 3, till exempel.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
OOOOPPPS, fel av mig. Gray Dwarfs har ingen spell resistance, jag tänkte på Svirfneblin.

"When the DM laughs it is already to late"
 

josun000

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
63
Location
Stockholm
Tack så mycket Staffan (och övriga med för den delen). Jag tänkte på det du sa och min kopis valde att vara en shield dwarf i stället...

MVH Johan

The DM
 

josun000

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
63
Location
Stockholm
Tack så mycket Staffan (och övriga med för den delen). Jag tänkte på det du sa och min kompis valde att vara en shield dwarf i stället...

MVH Johan

The DM
 
Top