Nekromanti Power Gamers

Roki Gorim

Veteran
Joined
28 Sep 2001
Messages
83
Location
Örebro, Sverige
Jo jag undrar hur man skall göra så dom som är Powergamer får motgång i spelet utan att det märks?

Jag tycker att det är så tråkigt med den typen av spelare, För jag tycker att ingen skall vara hur mäktig som helst och ha världens bästa utrustning och vapen och värden på sin karaktär till en början.

Jag vill egentligen inte döda en sådan karaktär snarare få personen i fråga att vakna och inse att vara powergamer inte är kul och inse att det blir roligare att kämpa sig fram.

Mvh. Roki Gorim
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jo jag undrar hur man skall göra så dom som är Powergamer får motgång i spelet utan att det märks?"

Låt dem möta problem som inte kan avgöras med tärningarna. Detektivgåtor brukar vara bra för det, eller intrigscenarier.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
... eller låt dom möta problem som löses på andra sätt än med våld. Ställ rollpersonerna inför sin länsherre/whatever och låt dom bevisa varför dom är mest lämpade för att utföra ett uppdrag, om spelarna sedan har en rival med 15+ i alla sociala färdigheter så är chansen kanske inte så stor att dom imponerar så mycket på länsherren. Då kanske spelarna tänker om lite, och nästa rollperson blir då förhoppningsvis inte bara en mördarmaskin.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Sno deras utrustning, låt dom utstå de stora slätterna, gör dom ovänner med varandra. Eller prata med dom.
 

Roki Gorim

Veteran
Joined
28 Sep 2001
Messages
83
Location
Örebro, Sverige
Ja jag får nog göra så.... Hoppas att man blir av med dessa power player fasoner!!!!

Men jag skall helt klart testa det!!

Tack !!

Mvh. Roki Gorim
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Nu är det så här. I våran spelgrupp har vi en obotlig kobold. Han löser detektivgåtor med våld och rättsbekymmer med att slakta dom. Hans karaktärer måste vara bra, han fuskar oftast men vi vågar inte konfrontera han. När man övervakar en av hans gubbar blir dom nästan alltid sämst. Eftersom dom är så dåliga börjar han med att avrätta dom på ett sätt han tror är diskret. Jag vet jag vet... varför sparkar vi inte ut han?. Just därför att han är 50 % av spelgruppen. Vi är 4 pers, och om han slutar så kommer inte den andra. Helt plötsligt är vi 2. Han tror visst att han inte är koboldisk och inser absolut inte att det är kul att spela med en ofuskad normal gubbe. Han verkar även har missuppfattat färdighets värdens, och tror att 13-15 är en halvbra kille.. 15-17 är en bra 17+ en bra krigare.

Och som avslutning lite OT med att jag tycker att Roblins "fjortis anklagelser" och diverse andra oförskämda ord borde bestraffas. Men... jag tänker inte skrika på han, för det vore att sänka sig till hans nivå.

//mvh utopia
 

Roki Gorim

Veteran
Joined
28 Sep 2001
Messages
83
Location
Örebro, Sverige
Okej! Då kanske det inte är så kul att spela :gremfrown: men se det som så att den som är SL kan styra spelet, Så det råd jag fick var att man kan ställa han på prov. Tex. Att han möter mer farligare motståndare och att SL kollar vad han är mindre bra på och sätter det emot honom!

Plus att hans och spelarna drabbas av rån och blir av mad endel utrustning och ev. blir skadade.

Men sånt är ju inte roligt det heller!
Som tur är så har
Vi har en spelgrupp som Kallar oss " Mundanas Förkämpar" Och vi är 6 deltagare, Och vi anser att det inte är roligt med sådant!!!! Så om du har frågor eller vill ha dela med dig av din erfarenheter så kan du gärna besöka vår hemsida.

http://hem.bredband.net/aratan/eon/ Mvh. Roki Gorim
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Förresten...

'Mundanas Förkämpar' skall veta att 'Färentuna Pojkarna' öppet utmanar er då vi har ALLA Modulerna...

Tack, Tack...

Vi älskar er!!!
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Problemet är om spelaren/spelarna inte tycker det är roligt, t.ex. därför att de är dåliga på att lösa deckargåtor. Jag tror det är en bättre lösning om spelledaren ser över sina äventyr och ser till att de inte går att lösa enbart med våld.

Man kan ju börja med något så enkelt som ett livvaktsuppdrag. Om spelledaren bara är kylig nog (låter spelarna faktiskt ta smällen om de gör bort sig) kommer de snart att börja prioritera andra saker än att hacka först och mest.

/Henrik
 

Roki Gorim

Veteran
Joined
28 Sep 2001
Messages
83
Location
Örebro, Sverige
*skrattar* Utmanar oss?? Jaja har ni någon hemsida?
Just nu sitter vi och rollspelar *hehe* men det är rast nu :gremsmile: för första gången så rollspelsleder jag :gremsmile: *hehe* Askul ju....

Vi " Mundanas Förkämpar" älskar er också!!!

Mvh. Roki Gorim
 

Grillmästaren

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
71
Location
Västerås
Men men... vad tror ni att ni är? Vi i "Kobold Klubben" kommer att komma o slakta er! :gremsmile: Mohahaha osv...
Powergaming e tråkigt. Man ska spela en Bonde eller en lite harmlös Missla. Det är då det roliga med det hela kommer fram :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Power Gamers - Skrota dem.

Byt spelare, är mitt tips. Har aldrig lyckats bota en powergäjjmer. Men så har jag heller inte stött på några under de senaste årens rollspelande - vi väljer helst att spela med folk vi trivs att spela med, och obotliga powergäjjmers passar inte in i den kategorin.

- Ymir, har hårda krav.
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Det är ju det vi gör =)

/Martin
- Färentuna Pojkarna är ju de mysisgaste rollspelarna som finns!
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
En vanlig variant: man sätter powergamern upptagen med ett problem som är själva äventyret, oj då nu börjar powergamern att slå sig förbi det roliga (det brukar dom alltid göra, även om dom har lite snokerier att göra). nu gick äventyret nån timma eller flera snabbare! ett lysande exempel är ett äventyr som handlar om att man ska infiltrera ett tjuvgille, måste få tillstånd o sånt och sedan massa snokning, men vad gör powergamern, jo han slår sig fram och slår ner alla i tjuvgillet!
Detta är inte roligt rollspel, se till så alla powergamers där ute får veta att de bara gör rollspel tråkigare!
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Jag vill inte verka grinig eller så... men just nu råkar jag vara lite på "nu-hitta-jag-allt-nåt-jag-kan-märka-på" humör så nu märker jag på att detta hade absolut noll (0) att göra med Eon, om jag minns mig rätt finns det ett rollspels forum där dessa tabkar kanske bör ventileras, vad annars som upprör (kanske något överdrivet) är att två (2!) moderatorer har skrivit i denna tråd!!! Är det någon mer än jag som tycker detta osar skandal?!? nej lite skärpning om jag får be

Och så ett varnings ord!
När ni börjar ta detta seriöst bör ni stanna upp och skratta för att sedan inse att jag faktist har rätt och sedan strunta i det
*puss&kram*
 
Top