Nekromanti Power Attack [D20, Conan]

G

Guest

Guest
Hej hopp!

Nu när jag fått hem Conan SE så är det snart dags att dra igång fortsättningen på min snart 3 år långa Conankampanj. Nu kommer dock en fundering.

Power Attack är en riktigt nice Feat. Alla rediga krigare och barbarer lever på den i Conan. Till skillnad från D&D så kan man här sänka sitt attackvärde med hur mycket som helst sålänge det inte överstiger ens BAB... Så det blir en hel del Massive Damage när vi lirar.. BooM! Du dog! :gremlaugh:

Hur som helst... Jag ser dock en balansproblem här. Närstridskämpar kan väldigt enkelt nå upp till höga skadevärden utan att ens maximera allt för mycket, medans bågskyttar får nöja sig med sitt STR värde och eventuellt Point Blanck Shot som lite skadebonus [kanske några få till]... Men allt detta och lite till har ju närstridskämpar också i form av Weapon Specialization, Monster Slayer, Reckless Attack och kanske Brutal Attack plus då mäktiga Power Attack. Detta tycker jag är lite snett... Jag vill att Bågar ska vara minst lika farliga som närstridsvapen... Kanske inte lika dödliga som Greatsword, men det det är inte problemet då grundskadan är mycket lägre...

Så min fråga är: Ser ni några direkta balansproblem med att låta Power Attack fungera med avståndsvapen? Ok, rent realistiskt finns det ju en begränsning för hur mycket man kan spänna en båge, för det är väl typ den Power Attack ska symbolisera, man tar i för kung och fosterland men offrar lite av träffsäkerheten... Men annats, rent spelmekaniskt, skulle det fungera?

Vad tror ni, ni som kanske annalyserat spelmotorn mer än jag.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
I nästan alla andra spel än "Conan" så skulle jag mitt genmäle på sådan regel vara "shrieeeek!", men i conan vettifaen..
Det passar alltså, buggen blir en feature.

Balansmässigt så skulle jag ge 1/2 power attack till avståndsstridisar, inte på grund av realism utan bara p.g.a. spelets "känsla".
Det & för att ge fördel åt de som är relativt säkra från skada...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
En ranged power attack behöver väl inte innebära att man spänner bågen in i nästa århundrade, det kan väl vara en jävulösiskt precis träff i ögat, njuren, eller vad det nu är?

Som sådan tycker jag väl att det är helt OK. Att styrka spelar roll kan väl motiveras (om det är ett problem) med att det är ett litet h-vete att hålla en båge stadig annars.

Erik
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Precision Attack ...

Bygg en feat som funkar exakt som Power Attack, men bara för avståndsattacker. Kalla den för Precision Attack och låt prerequisiten vara Dex i stället för Str.

Spelmekaniskt funkar den alltså likadant, men den bakomliggande tanken är förstås att man siktar in sig på ett extra känsligt ställe (öga, armhåla, buk, etc.) och därigenom ökar skadan, men i gengäld får svårare att träffa pga. den mindre målytan.

Rimligen bör denna extra skada inte kunna appliceras på såna varelser som är immuna mot critical hits, då dessa i allmänhet saknar extra känsliga ställen.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Power Attack [D20, Conan] [ANT]

Till skillnad från D&D så kan man här sänka sitt attackvärde med hur mycket som helst sålänge det inte överstiger ens BAB...
Exakt som i D&D med andra ord. :gremwink:
 

FraterWilliam

Veteran
Joined
30 Oct 2003
Messages
19
Location
Stockholm
Det här är kanske lite OT, men när vi ändå diskuterar Power attack måste jag ändå passa på att påpeka att till skillnad från i D&D så tycker jag att Power attack i Conan åtminstone fungerar på ett sätt som känns logiskt - jag har alltid stört mig på hur featen fungerar i D&D och vilka konsekvenser det får. Jag menar, när kan man tänka sig att en person skulle vilja ta i extra mycket, offra träffsäkerheten (jag tolkar det snarare som att man signalerar alltför tydligt när man hämtar kraft vilket gör det lättare att försvara sig mot anfallet) för att kunna få in en riktigt kraftfull träff? Förmodligen när motståndaren har en så pass tung rustning att det är svårt för vapnet att penetrera denna (alternativt om motståndaren har svårt att försvara sig). I D&D blir effekten den motsatta - man vill INTE använd featen mot ngn i bra rustning för då kommer man att missa, utan helst vill man använda den mot ngn i lätt/ingen rustning... it makes no sense! Med Defensebonus och rustning som DR istället för AC så kommer featen till användning i rätt situationer och man slipper ta till krystade förklaringar för att förklara vad som hände.

Annars tycker jag att förslaget om att skapa en liknande feat för avståndsvapen var riktigt bra, kommer jag definitivt använda mig av.

/Frater William
 
G

Guest

Guest
Re: Power Attack [D20, Conan] [ANT]

Hmmm... Jag fick för mig att det inte kunde vara högre än ett avdrag på 5. Men nu läste jag hur featen fungerar i D&D, så jag hade viss fel där... Sorry... Jag spelar inte så mycket D&D...

Hmmm... Var fan fick jag 5 ifrån..? [Kanske någon äldre utgåva?]
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Power Attack [D20, Conan] [ANT]

Du tänkte kanske på Combat Expertise. Där är den övre gränsen för hur mycket attack bonus man får växla in mot AC 5 poäng.
 
G

Guest

Guest
Re: Precision Attack ...

Det var en enkel och bra variant. Det snor jag rakt av... Tack för hjälpen... :t20:
 
Top