Nekromanti Potter recension

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
nåväl har nu läst ut harry potter(två dagar tog det) och här kommer då mitt lilla omdöme...

Harry Potter and the Phoniex(or whatever) Order är en någerlunda schysst uppföljare som kommer tillgodo se potter älskarnas behov väl, den passar dem som tycker att potter serien är en kul serie eller bara vill ha okej läsning

språket är väl trevligt, det är inte advancerat(det är ju en barnbok) men det passar boken och det är skönt att inte läsa allt för advancerat språk hela tiden
det som stör mig med boken är dock att de är hel del meningar som är SKRIVIT I STORA BOKSTÄVER, en massa ! samt en hel del OK! :gremwink:

nåväl handlingen utspelar sig på Hogwarts(no shit) och här är man nästan hela tiden, nåväl de första två hundra sidorna är man hemma hos grisarna och weaslys men annars är man mest på skolan, den här gången har det kommit en ny Defence against Dark Art lärare och det som vanligt funkar det inte väl mellan huvudkaraktärerna och denne

nå kanske inte världens bästa recension, men men

BETYG!!!!!! nå vad skall den få den är åminstonde värd en 7/10

sammanfattning: en bok för de som gillade de första böckerna

//Netfeed, som tycker att de som undrar något kan ställa frågor...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"språket är väl trevligt, det är inte advancerat(det är ju en barnbok) men det passar boken och det är skönt att inte läsa allt för advancerat språk hela tiden"

Jag tror nog det svåraste ordet i boken torde vara "mugwump".

"nåväl handlingen utspelar sig på Hogwarts(no shit) och här är man nästan hela tiden, nåväl de första två hundra sidorna är man hemma hos grisarna och weaslys men annars är man mest på skolan"

Och i Sirius hus. Inte att förglömma.

"den här gången har det kommit en ny Defence against Dark Art lärare"

Ett jobb som torde vara synnerligen oattraktivt av att dömma av personalomsättningen :gremwink:

"sammanfattning: en bok för de som gillade de första böckerna"

Jag gillade faktiskt denna bättre än föregångarna. Varför? Jo, folk har blivit mänskliga. Utan att säga för mycket så gör folk bort sig respektive infinner sig inte på den svartvita skalan utan nu är det mer grått, vissa ät inte onda men de fan i mig elaka nog ändå... typ.


Storuggla, tycker synd om Snape
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Potter recension (spoiler, gäller även ovan)

Man kan fundera på varför Snape, som i alla fyra tidigare böcker har åtrått posten som DatDA-lärare, inte blev utnämnd i stället för nazitanten.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Potter recension (spoiler, gäller även ovan)

"Man kan fundera på varför Snape, som i alla fyra tidigare böcker har åtrått posten som DatDA-lärare, inte blev utnämnd i stället för nazitanten."

Så sant, så sant. Anting suger han fett på Dark Arts eller så ligger det något mer sinistert bakom det hela...


Storuggla, suger fett på herbologi
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Skriv en lite längre recension och skicka in till Gardener. Då tror jag han blir glad.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag är en såndär som vill vänta...

Hemm, jag tillhör nog de som vill vänta tills ALAL böcker kommer ut. Jag gillar inte att tappa böckerna på vägen, utan väntar då hellre ett X anta år & sträckleser dem...
men ändå, jag ska läsa Harry potter, för det verkar som en synnerligen sympatisk bok att läsa.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Potter recension (spoiler, gäller även ovan)

det är väl ingen annan som vill hålla på med trolldryckena...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
ush, jag som kände mig helt oinspererad till att skriva den första... jaja jag får väl skaffa mig lite mer tid än de 5 minuter jag avsatte till dennna...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Finns det någon anledning för vuxna människor att börja läsa Harry Potter? Inte för att jag är vuxen men jag tror att jag har vänner som har smittats av denna farsot.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jodå. De är tämligen bra böcker, ganska roliga, och det händer saker hela tiden (även om de senaste verkar ha drabbats en del av fenomenet "jag behöver inte någon redaktör för jag säljer mångmiljonupplagor ändå".
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Jadå. Trots (eller kanske på grund av) att det är barnböcker så är Harry Potter-serien väldigt välskriven (särskilt om du läser den på engelska).


/Lars, Potterfan på 24 bast.
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Re: Potter recension (spoiler, gäller även ovan)

Tackvare ministeriets nya lagar ni vet High inquisitor liknande.
Annars om det inte vore för Naziumbridge så skulle nog snape blivit. D.a.d.a

Leve Tonks o Dung.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Potter recension (spoiler, gäller även ovan)

Nej. Anledningen (i alla fall den ytliga) till att Umbridge fick jobbet som DADA-lärare var att Dumbledore tydligen inte kunde hitta någon annan, varpå magiministeriet skrev en ny lag som sade att om inte Hogwarts-rektorn kunde hitta folk till att fylla positioner så kunde de utnämna någon. Sedan kom hela grejen med "high inquisitor" efteråt, men det var så hon fick in foten.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Harry Plotter

Hmm... Undertecknad har iofs. bara läst första sidan och sedan sneglat på var femtionde sida i första boken...
Dock tillräckligt för att göra en gråtfärdig... Visst, gillar man sentimental myspys fanatsy över allt annat så kanske...
Visst för barn/ungdomar som aldrig någonsin läst fantasy så kanske...
Visst, e du lärare/barnskötare kan det väl tänkas vara en god ide...

... men i övrigt låtsas inte om skiten... stäng in dig och njut av bättre författare...
 
Top