Nekromanti Potion master

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
Jag håller på att skapa en alkemist, som främst skall skapa elexir. Jag kan ha misstolkat reglerna, men som jag förstår kan man bara göra dem med effekter som har räckvidd personlig.

Då saknar jag effekten personifiera, en effekt som ändrar räckvidden till personlig från beröring.

Någon annan som tänkt på detta och husreglat?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag kör med att känns det logiskt att det fungerar med Beröring så fungerar det. Regeln är nog bara tänkt för att förhindra att någon försöker få ett elixir att kasta en eldboll.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Duncan said:
Regeln är nog bara tänkt för att förhindra att någon försöker få ett elixir att kasta en eldboll.
Vilket jag tycker är en dum anledning (varför jag låter alla effekter kunna gå ner i en flaska). Om du dricker Diodactus Fylgotropiska Urladdning, jamen synd om dig då, rulla skada!
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag skulle kunna tänka mig två sätt som drickande av icke-personliga elixir skulle fungera.

1) Dricker du ett elixir med en effekt som har beröring eller avstånd, då kastas effekten genom dig på det avståndet. En blixt-potion skulle alltså få dig att skjuta en blixt.

2) Alla effekters avstånd reduceras till personlig när de binds till ett elixir. En blixt-potion skulle alltså släppa lös en blixt direkt in i dig, för allmänt dålig stämning.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
2) Alla effekters avstånd reduceras till personlig när de binds till ett elixir. En blixt-potion skulle alltså släppa lös en blixt direkt in i dig, för allmänt dålig stämning.
Det fungerar bra. Kan bli ett problem med areaeffekt, men då är det bara att säga att areaeffekten reduceras även den till att bara påverka drickaren. Jag tror jag skall använda detta i mitt magisystem. Där finns ändå inte areaeffekt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Dålig regel.

Vad är poängen med magiska elixir om man inte kan kasta flaskor som elshockar eller bränner ut (EDIT: jag syftar såklart på effekten Långtidsutmattning :gremwink: ) personen som blir träffad med magiska effekter? Ergo: jag anser att elixir ska kunna verka även på Beröring (om du får vätskan på huden), även om jag personligen plockat bort dem helt och hållet i min kampanj av diverse orsaker.

Men, ja: as written kommer ett elixir med effekten Blixt (1) att ge Ob1T6 Smärta och Trauma till den som dricker den. Mer spektakulärt och klart roligare än vanligt giftmord, men kanske inte så kostnadseffektivt.
 

Knattenaten

Veteran
Joined
1 Jun 2009
Messages
48
Jag håller precis på att husregla elixir (som så mycket annat i Magi och Mystik). Har inte kommit ner på detaljer ännu, men grundtanken är att ett elixir innehåller en magisk effekt, inte en besvärjelse. Det betyder att man inte behöver kunna magi för att brygga elixir. Å andra sidan finns det ett recept för varje effekt, till och med för varje magnitud av effekten (även om de olika magnituderna är variationer på samma recept).

Jag specar alltså (eller kommer att göra) de effekter som jag tycker är rimliga för ett elixir att innehålla.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Men den sortens giftmord är ju det charmiga med elixir. Sen tänk större, använd inte efekten blixt, använd eld, då får stackaren som dricker det kontinuerligt smärta och trauma samt antänds efter ett tag.

/Lijat, på ont humör
 
Top