Rickard
Urverk speldesign
Eftersom AI-tråden för upphovsrätt aldrig låstes upp, här är en sak jag ville ta upp baserat på vad @entomophobiac skrev:
Jag kollade faktiskt upp upphovsrättslagen och jag hittade följande:
"lovlig tillgång". Jag (som är väldigt AI-positiv) tycker det är smart av Games Workshop att förbjuda AI i texten, enbart ur rent kommersiellt syfte. Om det framkommer (och det har framkommit) att modeller har blivit tränade på ett sådant sätt att det bryter mot upphovsrättslagen så kan produkter som har nyttjat dessa modeller vara tvungna att tas bort.
Vi vet fortfarande inte hur lagarna kommer att tillämpas men här hittade jag en utförlig artikel på området:
Det är för mig något helt annat än om en person läser min bok och tar med sig idéer eller tankar utan att ge mig någon cred. I det fallet fanns en interaktion med materialet -- en LLM suddar ut materialet helt, och därför även skaparen.
Jag kollade faktiskt upp upphovsrättslagen och jag hittade följande:
Framställning av exemplar för text- och datautvinning
15 a § Den som har lovlig tillgång till ett verk får framställa exemplar av verket för text- och datautvinningsändamål.
"lovlig tillgång". Jag (som är väldigt AI-positiv) tycker det är smart av Games Workshop att förbjuda AI i texten, enbart ur rent kommersiellt syfte. Om det framkommer (och det har framkommit) att modeller har blivit tränade på ett sådant sätt att det bryter mot upphovsrättslagen så kan produkter som har nyttjat dessa modeller vara tvungna att tas bort.
Vi vet fortfarande inte hur lagarna kommer att tillämpas men här hittade jag en utförlig artikel på området: