Postnord och dubbel moms?

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
Efter Brexit har DriveThruRPG lagt in svensk bokmoms på alla beställningar. Väldigt smidigt. Men när mitt senaste paket anlände, så krävde Postnord mig ändå på moms och paketavgift.

Efter ett dussin mejl fram och tillbaka med kundtjänst, inklusive skärmdumpar som visar att VAT redan lagts till priset, gav jag upp. De vek inte en tum. Enda förklaringen jag fick var att DriveThruRPG inte fanns i deras system.

Har någon annan råkat ut för det här?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Efter Brexit har DriveThruRPG lagt in svensk bokmoms på alla beställningar. Väldigt smidigt. Men när mitt senaste paket anlände, så krävde Postnord mig ändå på moms och paketavgift.

Efter ett dussin mejl fram och tillbaka med kundtjänst, inklusive skärmdumpar som visar att VAT redan lagts till priset, gav jag upp. De vek inte en tum. Enda förklaringen jag fick var att DriveThruRPG inte fanns i deras system.

Har någon annan råkat ut för det här?
Japp, fast jag orkade inte bråka. Jag betalade moms hos DrivethruRPG men lik fan fick jag betala 12 kr svensk moms och sen 75 kr avgift på det.

Egentligen borde man höra av sig till DrivethruRPG och säga till dem att kommunicera med postnord o lösa det hela.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Du ansöker om återbetalning hos Tullverket.

Mer info finns här: https://www.tullverket.se/privat/pa...rbetalaavgifter.4.78aa922815794d801e21c0.html

EDIT: Jag hade fel

"Observera att om du har handlat från en e-handelsplattform som är ansluten till ”Importer one stop shop” (IOSS) och därmed har betalat moms vid köpet kan Tullverket inte betala tillbaka några avgifter. I de fall du har fått betala moms två gånger, en gång vid köptillfället och en gång till då varan kom till Sverige, behöver du kontakta e-handelsplattformen för att få tillbaka momsen du betalade vid köptillfället."

Du ska alltså kontakta drivethru
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
"Observera att om du har handlat från en e-handelsplattform som är ansluten till ”Importer one stop shop” (IOSS) och därmed har betalat moms vid köpet kan Tullverket inte betala tillbaka några avgifter. I de fall du har fått betala moms två gånger, en gång vid köptillfället och en gång till då varan kom till Sverige, behöver du kontakta e-handelsplattformen för att få tillbaka momsen du betalade vid köptillfället."
"Om vi har gjort fel, och de du köpt från gjort rätt, så måste du kontakta de som gjort rätt och kräva tillbaka pengar från dem."

Det var fan det värsta jag hört idag!

Edit: Det gjorde mig till och med så arg att jag skrivit och klagat till dem!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
Du ansöker om återbetalning hos Tullverket.

Mer info finns här: https://www.tullverket.se/privat/pa...rbetalaavgifter.4.78aa922815794d801e21c0.html

EDIT: Jag hade fel

"Observera att om du har handlat från en e-handelsplattform som är ansluten till ”Importer one stop shop” (IOSS) och därmed har betalat moms vid köpet kan Tullverket inte betala tillbaka några avgifter. I de fall du har fått betala moms två gånger, en gång vid köptillfället och en gång till då varan kom till Sverige, behöver du kontakta e-handelsplattformen för att få tillbaka momsen du betalade vid köptillfället."

Du ska alltså kontakta drivethru
Tack! Jag testar det. Postnord hänvisade till att DriveThru inte finns i IOSS, så det finns kanske hopp ändå.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Sist detta hände mig fick jag ersättning från dtrpg. De skall vara med i IOSS har jag för mig, men ibland verkar de slarva med att deklarera det på adressetiketten.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag har tvärtom sedan Brexit sluppit importmoms från just DrivethruRPG (har beställt kanske 2-3 paket), och hittat en text på deras hemsida om att de använder IOSS just för att man ska slippa det. Så det är nog något slarv någonstans i kedjan.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Sist detta hände mig fick jag ersättning från dtrpg. De skall vara med i IOSS har jag för mig, men ibland verkar de slarva med att deklarera det på adressetiketten.
Fick du bara ersättning för momsen, eller avgiften oxå?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Transportföretaget tar alltid ut en avgift, moms eller ej.
Han menade sannolikt Postnords avgift för att de gör förtullningen. Och den tar de inte ut om de kan scanna paketet och få upp att momsen är förbetald.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Han menade sannolikt Postnords avgift för att de gör förtullningen. Och den tar de inte ut om de kan scanna paketet och få upp att momsen är förbetald.
Exakt! Och tack!
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Med tanke på min erfarenhet av Postnord, så är det Postnord som har klantat sig. De har nämligen klantat sig så många gånger för mig, att om något fel sker, är det "Det är Postnords klanteri, until proven otherwise".

* De har vid ett tillfälle returnerat ett paket efter 2 veckor fast det uttryckligen enligt deras egna regler ska vara 4 veckors liggtid för saker över 20 kg, trots att jag redan innan 2 veckor-tiden har anmält hemleverans. Därefter några dagars fram och tillbaka medan paketet sakna lämnade Sverige utan att de kunde göra något. Och sen bett mig "kontakta avsändaren att skicka det igen; vi har ett avtal med japanska posten, om vi gör ett misstag så står de för det och ersätts sen". Vilket var blålögn, för japanska posten bara "det finns inget sådant, men vi orkar inte, så vi skickar det igen". 2-–0 till japanska posten.
* De har vid två tillfällen tyckt att SMS-avi är jättebra, utan att alls kolla om det är ett valitt telefonnummer, och sen returnerat paket för att "ingen har hämtat ut det". Man kan ju tycka att de borde inse att 1) SMS är volatilt, telefonen kan komma bort/ha slut på batteri/man kan ha bytt telefon och 2) om man ska förlita sig på SMS kanske man ska ha en grundläggande funktion för att kolla att numret ens finns (och inte lägga på landskoden en andra gång, som deras system gjorde) och att 3) DE HAR JU ADRESSEN DIT PAKETET SKA – vad sägs om att skicka AVIn dit?
* De har krävt innehållsbeskrivning och tullbeskrivning av paket som är från privatperson till privatperson, för ett värde under 200 kronor, vilket enligt deras egna regler inte är föremål för förtullning.
* De har haft mage att utkräva 76 kronor för att hämta ut ett julkort, för att det skickades från en firma med ett deklrarerat värde av 0,01 USD. Man kan tycka att om de ska ta 25% moms, så ska de ta det från deklarerat värde, alltså 25% av 7 öre, alltså mindre än 2 öre, som i rimlighetens namn borde avrundas till 0 kronor. När det dessutom står "Christmas Greetings" på innehållsförteckningen… Och Tullverket höll till och med med mig; saker värda under 1 krona i moms ska man ge fan i.

Generellt är mitt förtroende för Postnord väldigt lågt. Skickar man något från utlandet, är det alltid på sista sluttampen (Postnord) som det snubblar. Jag önskar att man kunde anmäla sig till ett system där man anger någon ANNAN att ta hand om samtliga försändelser från utlandet för en, för Postnord klantar rövhålet av i minst 1 fall av 10, kanske till och med 1 fall av 5, och det är ALLDELES för ofta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Så... jag skrev och klagade till tullverket och ifrågasatte reglerna. I princip skrev jag: "Varför är det så här, och varför måste jag betala postnords avgift? Gör om gör rätt!" så kopierade jag in det där stycket om saker köpta i en webshop.

Och jag fick ett ändå relativt informativt svar tycker jag (jag tror jag klippt bort all personlig information, annars får ni blunda):

Tullens svar.PNG

Det verkar inte som att de tänker göra om och göra rätt, men det klargjorde i alla fall lite mer om hur det är tänkt att funka.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Synd att DriveThrue inte har en hub inom EU.
Det här är ett sidospår men tror det har att göra med att de använder Lightning Publishing och det verkar vara ett typiskt amerikanskt bolag (dvs. noll koll utanför gränserna och har aldrig hört talas om Brexit). Jag var i kontakt med DriveThru för två år sedan när jag köpte Exalted och klagade, passade på att klaga hos Onyx som ger ut Exalted för att de kanske kan sätta lite press från sitt håll. Resultatet var 10 dollar som rabatt vid nästa köp (inte hänt än) men mer intressant var at Onyx skvallrade att DriveThru kanske var på gång att få till tryckning inom EU. Det var två år sedan som sagt och jag är glad att jag är född med stort tålamod.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Och angående PostNords inkompetens... det har hänt mig 2ggr att jag fått paketet jag beställt före jag fått deras avi om att betala moms+administrativ avgift.

Men jag blir glad att höra både att DriveThru är anslutna, och att de hanterar det bra när det blir fel :)
 
Top