Nekromanti Postgången.

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Hur lång tid skulle det normalt ta för ett brev från norr till söder och öst till väst (om man beräknar längsta avstånd) under 1870-talet? Det är bara en liten grej som jag funderat över, då det finns relativt goda tågförbindelser. Men sedan kan det ju ta ytterligare tid med själva Postverket om man bor långt utanför närmaste stad på en gård t.ex.

Sedan var det en petig liten grej som jag undrat över. Om jag inte missminner mig så kostade det 5 cent per ord att skicka ett telegram i gamla Western (sedan beror det på hur långt det skall också), men det verkar som om ni har missat denna lilla detalj i nya Western. Det vore bra om man kunde få några riktlinjer.

M.v.h.

Red Dust.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Telegram först - liten miss av oss... 5 cent per ord är inte riktigt rätt, kör 1 cent per bokstav istället (annars behöver ju inte folk göra så corny förkortningar som de brukar använda sig av i telegram...)

På 1870-talet går fortfarande mycket av posten via diligens, för järnvägsnätet är ännu inte helt utbyggt i de mer avlägsna hörnen. Det är dessutom betydligt bättre utbyggt från öst till väst än från norr till söder (om man inte befinner sig vid kusterna).

En god uppfattning om hur lång tid olika sträckor tar kan man få på sidan 118 i spelet. Från Kansas City till San Diego tar det 7 dagar med tåg. Håller man sig till tåg hela vägen, och har tur med alla byten tar det ca 9 dagar från New York i öst till San Fransisco i väst, norr till söder tar generellt längre tid, inte minst eftersom man ofta måste byta transportsätt, alternativt att den som har postkontraktet ändå kör runt vissa omvägar för att fånga upp fler på vägen. Räkna med minst 12 dagar (längsmed kusterna kan du halvera det).

Att få post levererat hem var ovanligt, det skedde kanske någon gång i veckan för de som bodde en bit utanför närmsta större stad. Vill de ha sin post snabbare får de antingen i förväg betala för utkörning så fort de får post, avsändaren betala extra för hemkörning, eller att rollpersonerna själva tar sig till postkontoret och hör om de fått någonting.

/a & t
 
Top