Nekromanti Posten vs ND

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Äsch, nu tycker jag att det är lite svalt härinne, så jag slänger in en brandfackla. :gremshocked:

Vissa brevbärare har i spontana protestaktioner vägrat att dela ut tryckt material från det rasistiska partiet Nationaldemokraterna. Är det rätt eller fel? Ska demokratifientliga organisationer tillåtas utnyttja offentliga kanaler för att få ut sitt budskap?

Själv har jag nog uppfattningen att brevbärarnas agerande var fel i teorin, men det enda raka i praktiken. Vad tycker ni?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Äsch, nu tycker jag att det är lite svalt härinne, så jag slänger in en brandfackla. "

Snarare ett tomtebloss. :gremsmile:

"Vissa brevbärare har i spontana protestaktioner vägrat att dela ut tryckt material från det rasistiska partiet Nationaldemokraterna. Är det rätt eller fel? Ska demokratifientliga organisationer tillåtas utnyttja offentliga kanaler för att få ut sitt budskap?"

Tja, jag hade visserligen själv slängt det så fort som jag såg det. Men det är ändå upp till var och en att avgöra. Som det är nu så får ND onödig uppmärksamhet och kan fortsätta måla upp sig som matyrer. Fattas bara några brandbomber till ifrån AFA så är den saken klar.

Min åsikt är att en rasist som tillåts tala och förklara sig kommer att på egen hand göra bort sig. Vi talar trotsallt om ett gäng tomskallar som med urusla argument försöker marknadsföra en vidrig ideologi. Ut med dem i offentligheten! Det är endast hemma vid köksbordet eller under fredagsfyllan som de kan plocka några verkliga poänger. Den tysta, outtalade rasismen som aldrig tvingas förklara sig är under alla omständigheter långt farligare.
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Personligen anser jag att det är fel. Som den halvblatte jag är så anser jag att partimedlemmar tillhörande ovannämnda parti borde få en enkel biljett till Buchenwald anno 1942, men som den demokrat jag är anser jag att alla bör få chansen att sprida sitt budskap. Posten skall i detta fall vara neutral och ej ta ställning till om det politiska budskapet är rätt eller fel. Vem vet i sådana fall vad som cencureras härnest? Vi lever redan i en värld som i mångt och mycket skulle få Huxley att vända sig i sin grav utan att posten lägger sig i vad som är korrekt.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
"demokratifientliga organisationer"

Det första vi kan fundera över är väl om vi kan avfärda en organisation, ett parti eller en individ som "demokratifientlig" ? Vad menar vi med demokratifientlig, och då än mer intressant - vem av oss är INTE demokratifientlig i något avseende? :gremlaugh:
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Min åsikt är att en rasist som tillåts tala och förklara sig kommer att på egen hand göra bort sig
Haha, ja fast inte per automatik. När stolpskott som exempelvis smygisen Leijonborg rycker ut i debatt så blir det snarare han som tenderar göra bort sig. Fy vad tragisk han var i debatten mot honom från SD härom året =)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Jag anser att Nationaldemokraterna är ett gäng idioter och att det är deras demokratiska rättighet att producera en broschyr med budskapet "vi är idioter" och betala posten för att dela ut den. Om de gör det ska posten dela ut den, precis som all annan post. Att posten börjar agera åsiktspolis skulle vara ett större hot mot demokratin in ett gäng fjantar som ND någonsin kommer att kunna bli. Det är fullständigt självklart att en brevbärare ska dela ut all post, även om han eller hon inte delar de åsikter som är formulerade i den. Vad skulle nästa steg vara? Skulle brevbärare som var moderater slippa dela ut reklam för socialdemokraterna eller tvärt om?

/tobias, som undrar varför han skrev det här, när alla andra som skrivit i tråden verkar hålla med.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Haha, ja fast inte per automatik. När stolpskott som exempelvis smygisen Leijonborg rycker ut i debatt så blir det snarare han som tenderar göra bort sig. Fy vad tragisk han var i debatten mot honom från SD härom året =)"

Han var rätt misslyckad i en debatt mot Danskt Folkeparti som jag såg för något år sedan. Men det är klart att man kanske inte bör utmana dem med sina allra mest slätstrukna politiker. :gremwink:
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Det är fullständigt självklart att en brevbärare ska dela ut all post, även om han eller hon inte delar de åsikter som är formulerade i den.

Ok, om vi skruvar det ett varv till: ska ett privat företag som CityMail också tvingas att dela ut propaganda? Om inte, varför ska vi tvinga Posten (eller vad de nu kallar sig)?

Pappersbrev direkt i lådan är ett antikverat, personalintensivt och förmodligen jäkligt dyrt sätt att sprida information. Kanske borde diskussionen egentligen gälla vem som har rätt att nyttja den resursen? Är det rimligt att tryckfriheten 2006 omfattar fri rätt till utdelningsresurser? Och ska Posten inte ha rätt att sålla i vad de delar ut? Trots allt är det ju inget som hindrar ND från att själva remma runt och stoppa i brevlådor (jag delade ut reklam i många år, och såvitt jag vet är det fullt lagligt att stoppa papper i folks brevlådor).
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Men det är klart att man kanske inte bör utmana dem med sina allra mest slätstrukna politiker.
Jag tror du menar att vi inte behöver försöka angripa en främlingsfientlig politiker med en annan främlingsfientlig politiker? :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ny nyhet?

Hände inte exakt det här för typ fyra år sedan? Jag kommer nämligen ihåg det som om det var igår; jag var i Masmo (vilket är ett idiotiskt namn på en ort, och jag ägnade en jättelång stund för att hitta på något roligt sätt att rita dit någon bokstav eller några prickar över någon bokstav för att få det att bli något snuskigt, men lyckades inte) hos några studerande, och där fanns en jättesöt rosenkindad brunett med höga kindben och ett så strålande leende att det senare behövde förvaras i kopparcylinder 250 meter under sårskorpan.

Någon i det där studentkollektivet hade en massa rollspel, och jag försökte förtvivlat ta reda på vem det kunde vara, och om den personen i så fall hängde på wrnu, eftersom det hade varit häftigt, men de typ förstod inte frågan. Dock, de var inte några lamerz, utan tvärtom verkade de helsköna, för typ medan jag var där och vi satt och puffade magisk drake, så kom någon typ från S/F-bokhandeln med ett illuminati-spel, och de verkade allihop rätt nere på spelhobbyn (även om de inte fattade hur gammalt spelet är - de ryckte till när de såg ett kort med Diana).

Nååå... i alla fall: poängen med historien var att vi pratade om JUST DET HÄR: om några postarbetare som vägrat dela ut reklam från sverigedemokraterna. Och de var typ alla pudas och pratade om civilkurage, medan jag satt och väntade på att få ordet, varpå jag skulle demonstrera min skarpsinnighet och briljans genom att säga det uppenbara (det alla sagt i den här tråden) och efter det skulle jag förmodligen ha blivit ihop med den söta brunetten och kanske byggt en koja ute i skogen, vem vet.

Men istället kom en slemmig typ och snodde mitt argument innan jag ens hunnit säga något, och alla ba "ååh, smart" åt honom istället.

Så jag tycker hela grejen suger. Förresten så går alla i Masmo omkring med gummistövlar fastän det inte regnar, och så tycker de på högsta allvar att det är roligt med historier som handlar om papegojor. Alla vet ju att alla historier med papegojor automatiskt är skittråkiga. Det är alltid så här: "Det var en präst/nunna/jättepryd grevinna/svärmor eller liknande, som skulle lämna in sin papegoja hos en djuraffär medan de var borta på resa, men killen i djuraffären hade inte tid utan lämnade den hos en sjöman/bordellmamma/borstbindare/snuskgubbe och så sade han tre ekivoka fraser (som papegojan lärde sig) och sedan så blev det så roligt att papegojan sade de tre grejerna åt sin ägarinna när hon kom tillbaka, varpå denne blev väldigt, väldigt överraskad!"

ha ha, liksom. Fuck alla i hela Masmo. De låter bara sina söta brunetter spela spel för att fresta oss kärlekstörstande pojkar från storstaden, men allt är på låtsas och sedan kommer något slemmo och snor flickan i slutändan i alla fall. Håll er borta från Masmo, med andra ord.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Masmo

och jag ägnade en jättelång stund för att hitta på något roligt sätt att rita dit någon bokstav eller några prickar över någon bokstav för att få det att bli något snuskigt, men lyckades inte

äsmoncher?
Ma motha?
M'smothafuckah?

Äh, det VAR svårt... :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,189
Location
Borås, Sverige
Tycker att situationen som sådan är absurd och lider med brevbärarna som tvingas dela ut reklam över huvud taget. Det är tungt och jobbigt. Anser att posten inte borde ägna sig åt det.

Har ju inte direkt blivit mindre direktreklam sedan jag sommarjobbade som brevbärare för massa år sedan..

/Ulfgeir
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Fuck masmö! [NT]

/Han som tycker det är skönt att läsa inslappnade och humoristiska inlägg som omväxling på forumet

Citat efter en himla massa [url="http://www.radicales.se/phpBB2/viewtopic.php?p=8406&sid=67b9fe2ea5b71ff28bf1491d938c9a1f" said:
sökningar[/url], för det fanns en himla massa kassa Bellmanhistorier på samma tema]
Det var en gång en kapten, en papegoja och en båt som hette Kärringen.
En dag tog Kärringen upp dagens fångst.
Matrosen: "Kapten, vad ska vi göra med alla dessa strömmingar?"
Kapten: "Salta dom jävlarna!"
Och kaptenens papekoja lärde sig de.



I nätet fanns en flundra.
Kaptenen: "Sicken röding!"
Och kaptenens papekoja lärde sig det.



Nästa dag gick Kärringen på grund och kaptenen skrek: "Till pumparna! Kärringen läcker!!"
Och kaptenens papekoja lärde sig det.



Tyvärr dog alla förutom papegojan vid förlisningen, som flög till krykan där en präst höll på med ett dop.



Prästen: "Gud, vad ska vi göra med dessa små änglabarn?"
Då hördes papegojan från taket: "Salta dom jävlarna!"
Då blev prästen så arg så han blev helt röd i ansiktet och papegojan sa: "Sicken röding!"



Då började en tant skratta så mycket att hon pinkade på sig.
Papegojan: "Till pumparna! Kärringen läcker!"
<font size="1">[edit] Lade till den här kasst berättna historien, för jag orkade inte skriva den själv. Dock så formaterade och korrigerade jag den.</font size>
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
lite nattankar

nazister ska aldrig få komma till tals, om postledningen främjar spridandet av nazistiskt material är det varje sann demokrats skyldighet att stoppa detta. (nej jag tycker inte det är odemokratiskt att hindra antidemokrater från att försöka inskränka demokratin, bevarandet av demokrati är viktigare än yttrandefriheten i sig).

Alltså borde samtliga brevbärare se det som sin medborgliga skyldighet att förstöra materialet om nu ledningen sviker demokratin.

och innan ni kommer med något mjäkigt svar om yttrandefriheten så kan jag redan nu svara "skitsnack!" yttrandefriheten uppstod för att bevara demokratin, ett sätt att se till att den lille mannen alltid ska våga stå på sig mot makten utan att behöva vara rädd för att bli bestraffad för det. Att svensson får det till att yttrandefriheten är till för att odemokratiska organisationer ska få sprida sitt skit får fan nästan mig att rösta oranget själv bara för att påminna folk om vad det är de försvarar. Att tysta odemokratiska grupperingar är inte ett steg mot facism, att låta dem komma till tals är ett steg ifrån demokrati.

Och glöm några argument om att det ligger i demokratins natur att alla ska få vara med och bestämma. Återigen är det något vi svenskar kör på. finns mängder av länder både idag och historiskt(i grekland, världens första demokrati fick endast 20% av befolkningen rösta) som i allra högsta grad tog ställning till vad som var nyttigt för demokratin och inte. inte fan vill jag (eller någon annan?) hävda att tyskland, USA, england eller Italien är några facistländer trotts att de ser till att antidemokrater får det jobbigt.

I sverige kan 99.9% av befolkning bli direkt upprörda, sårade och illamående av skiten som 0.1% sprider och ändå står 99.9% och skriker sig blåa när någon kommer med förslaget att be 0.1% hålla käften. Det är för mig självstympning.

Och för att bemöta ännu ett argument som brukar komma "men vad blir nästa steg då? Ska vi tysta moderaterna också för att du inte tycker om dem?" Vid det laget brukar folk tycka de är jävligt smarta, men det är de inte, de försöker jämnställa två helt skiljda saker. För mig är det inte samma sak att vara ett demokratiskt parti som strävar efter att forma demokratin efter sin tro på vad som är rätt(Moderaterna) och att vara en grupp som utnyttjar demokratin för att avsätta den(ND).

Om ND bröt med sina rötter, rensade ur sina led och blev ett demokratiskt parti med demokratiska mål hade jag inte skrivit detta, då hade jag tyckt de var pantade som inte tyckte som jag gör istället, men nu är inte fallet sådant, nu står de för att de är födda ur skötet på en odemokratisk ideologi, de huserar medlemmar som skyltar med odemokratiska idéer och de har i allra högsta grad odemokratiska mål. För mig är det inte samma sak som moderaterna, men bevisa mig fel och upplys mig gärna till er visa skara om jag har fel.

Detta gäller förövrigt inte bara Nazister, Facister och Kommunister ligger lika illa till i min bok. Jag vill lika lite leva i ett mini sovjet som jag vill leva i ett mini reich.

för att försöka förtydliga nu på slutet innan jag försöker avslutar mitt inlägg.

Detta handlar inte om att jag är rädd för att ta en debatt med antidemokrater eller att jag vill begränsa folks rätt att tycka. Jag tar gärna en debatt på privatnivå och jag är helt för din rätt att tycka saker. Vad jag inte skriver under på är att tillåta antidemokrater att använda demokratiska rättigheter för detta är att legitimera dem som grupper, första steget mot acceptans är att lyssna, nästa blir att försöka hitta likheter och skiljepunkter och sedan kommer det inte ta så långtid innan vi har något parti som ingår en allians med dem, och ni kan inte förneka att det skulle kunna bli så, mitt förtroende för svenska politiker må vara lågt men ibland överraskar de tom mig.

ur min synvinkel borde vi kämpa häcken av oss för att komma på sätt att göra livet lite jävligare för alla som är så pantade att de öppet säger att de är emot demokrati, vi är verkligen för mesiga i detta landet för vårt eget bästa. Vår form av demokrati är ingen gudagiven rättighet och inget vi har haft förevigt så varför behandlar vi den så? :S det är helt ofattbart för mig. Att vinna en demokrati är något som kräver blod, svett och tårar från generationer att förlora den kan inte ta längre tid än att sätta ett kryss på en valsedel. Vill vi verkligen inte ha en humm om vilka kryss det finns på den där valsedlen då? eller är inte demokratin viktig för oss längre? behöver vi ett ny sovjet och ett nytt tredjerike för att folk ska komma ihåg hur fragil vår frihet är? det smärtar mig att tro det.

Edit: fick ta bort [ANT] stämplen tillslut :gremwink:

\Marcus som hoppas (antagligen felaktigt) att folk är vuxna nog att förstå budskapet med hans inlägg istället för att haka upp sig på småsaker som jag felformulerat pga av trötthet.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Fel i teorin, ja. Det är oprofessionellt att inte göra det jobb som ledningen för företaget du jobbar åt tilldelar dig. Ibland kan det vara på plats att protestera mot ledningens beslut, men då förutsätter åtminstone jag att de protesterande omedelbart gör sitt yttersta för att antingen 1) byta jobb 2) söka avsätta ledningen och finna någon som kan driva företaget på det sätt som arbetarna vill ha det. (Vilket för all del sällan skulle gå ihop sig i en marknadsekonomi.)

Poängen är att det finns gott om arbetslösa stackare som skulle ta ditt jobb om du inte vill göra det ordentligt. Jag blir äcklad när jag ser välbetalda arbetare som drar fötterna efter sig, eftersom jag många gånger i perioder utan eget arbete suktat efter deras kneg och deg. Och att vara brevbärare är inte hjärnkirurgi, utan något man redan efter en eller ett par månader har bra rutin på. Så "sparka idioterna som missköter sina jobb", är min direkta och ogenomtänka reaktion.

Det enda raka i praktiken? Nej, varför? Hela det antagandet görs på den grund att ND är en odemokratisk organisation, och att de kommer till tals hotar demokratin.

För det första, vad är demokrati, och har vi en? Det här kan man diskutera till döddagar - men om det nu är demokratin vi så prompt vill skydda, måste vi väl ha klart för oss vad det är?

För det andra, vad är det ND har sagt/gjort som stämplar dem som en odemokratisk ORGANISATION? Att de har medlemmar med suspekta bakgrunder är en sak; men vad är det i deras visioner och stadgar som gör dem till "hot mot demokratin"? Jag skummade igenom deras hemsida och det mesta var typiskt luddigt och fint formulerat, ingenting som direkt stack i ögonen så att säga. Visst kan man spekulera om en hemlig agenda som sätts igång om de får majoritetsmakt, men det kan det ju finnas fler partier som har...

Så om man hårddrar det lite, är brevbärarnas agerande ett tecken på samma form av rädsla och/eller förakt som rasister brukar visa prov på. Det finns inga objektiva belägg för att ND är en odemokratisk organisation, lika lite som det finns objektiva belägg för att islam kommer att lägga västvärlden under sig om ingen sätter emellan foten.

Vad jag vet, i alla fall. Har någon något konkret att visa upp som styrker antagandet om ND som antidemokratiska tomtar så vill jag jättegärna se det.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: lite nattankar

yttrandefriheten uppstod för att bevara demokratin
Yttrandefriheten är ju en del av det som vi känner som "demokrati". Dvs rätten att kunna tycka och agera annorlunda än den stora massan. Det är svårt att ur yttrandefrihetssynpunkt hävda att inte också "nationalister", "kommunister", "liberaler" eller "konservativa" eller helt enkelt bara annorlunda tyckande ska få komma till tals, det är ju som kärnan i "demokratin" ?

Och glöm några argument om att det ligger i demokratins natur att alla ska få vara med och bestämma.
Vem ska få bestämma i "din" demokrati då? Svaga? Gamla? Sjuka? Invandrare? Studenter?

ur min synvinkel borde vi kämpa häcken av oss för att komma på sätt att göra livet lite jävligare för alla som är så pantade att de öppet säger att de är emot demokrati, vi är verkligen för mesiga i detta landet för vårt eget bästa. Vår form av demokrati är ingen gudagiven rättighet och inget vi har haft förevigt så varför behandlar vi den så?
Är dom öppet "emot" begreppet "demokrati" eller de värden som vi anser att det inrymmer ?


Detta gäller förövrigt inte bara Nazister, Facister och Kommunister ligger lika illa till i min bok. Jag vill lika lite leva i ett mini sovjet som jag vill leva i ett mini reich.
Återigen vad är det egentligen som säger att enbart du har rätt att bestämma vem som har "korrekt" eller lämpliga politiska ståndpunkter att gå ut med?


===================================

Jag vill nog inte leva i ditt samhälle heller, verkar det som. Man undrar om det inte är just ett minireich eller ett minisovjet som du framhåller som din vision av demokrati? Eller har jag massuppfittat dej?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: lite nattankar

yttrandefriheten uppstod för att bevara demokratin, ett sätt att se till att den lille mannen alltid ska våga stå på sig mot makten utan att behöva vara rädd för att bli bestraffad för det. Att svensson får det till att yttrandefriheten är till för att odemokratiska organisationer ska få sprida sitt skit får fan nästan mig att rösta oranget själv bara för att påminna folk om vad det är de försvarar.

Be our guest. Yttrandefriheten ska inte skydda dig från sånt du inte gillar, den ska skydda sånt du inte gillar från dig.
I en demokrati är den lille mannen du talar om också en del av makten - känd som 'opinionen' - och yttrandefriheten en garant för att små män ska våga stå på sig även mot den.
Dessutom är demokrati inte gjort för att vara någon skyddad verkstad - tvärtom; ju mer en politisk miljö hålls ren från "fel" åsikter, desto mindre demokratisk blir den.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag tror du menar att vi inte behöver försöka angripa en främlingsfientlig politiker med en annan främlingsfientlig politiker?

Om det är främlingsfientligt att inte tro på kravlöshet så får du börja kalla mig främlingsfientlig också, och jag har fler första generationens invandrare än infödda svenskar i min umgängeskrets.

--
Åke
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Vissa brevbärare har i spontana protestaktioner vägrat att dela ut tryckt material från det rasistiska partiet Nationaldemokraterna. Är det rätt eller fel? Ska demokratifientliga organisationer tillåtas utnyttja offentliga kanaler för att få ut sitt budskap?

Själv har jag nog uppfattningen att brevbärarnas agerande var fel i teorin, men det enda raka i praktiken. Vad tycker ni?



Jag kan inte för mitt liv bli upprörd över att brevbärarna slänger NDs skit i soptunnan.

I teorin .....

nej det räcker inte för mig, jag tycker de gjorde rätt... det hade också kunnat göra fuckoftecken åt ND och räckt ut tungan, hade varit helt ok för mig.

Helt enklet är det inte värt besväret för mig att tvinga mig tycka illa om brevbärarnas agerande.

Bombu
 
Top