Nekromanti Postapokalyptiska böcker (eller vad man säger)

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Postapokalypsböcker, finns det några bra såna?
Någon som har något att tipsa om?
Alla förslag är varmt välkomna.

Tack på förhand!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Dagens boktips

Det är ju inte direkt världens vanligaste genre, men ett par förslag har jag:

"Efter floden" av PC Jersild: Handlar om folk som överlever, men inte särskilt bra, i Sverige efter ett kärnvapenkrig.

"A Canticle for Leibowitz" av en snubbe som jag glömt namnet på (och boken befinner sig inte där jag befinner mig): Handlar om en munkorden som försöker bevara lite teknologi efter ett kärnvapenkrig.

"A song of Stone" av Iain Banks: Handlar om överlevande under/efter något sorts krig i Storbritannien.

"The Peace War" av Vernor Vinge: Inte riktigt en postapokalyptisk bok, men nästan. Handlar om rebeller som kämpar mot en totalitör regim med ett överlägset vapen.

Jag får en känsla att jag glömt något viktigt. Jag kommer kanske på det senare...

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Noonistic

Jeff Noon skriver ibland cyberpunkiserad urban fantasy (eller nått) som har drag av en postapokalyps. Vurt och Pollen är två bra böcker att börja med. Vurt, Pollen, Automated Alice och Nymphomation är min rekommenderade läsordning. Det var ordningen de skrevs i och de har med varandra att göra. Noteras bör då att Jeff Noons författarskap har utvecklats väääldigt mycket från Vurt till senare böcker.

Någonstans bland de där kan man slänga in Pixel Juice också, hans novellsamling.

Falling out of cars är en annan bok av Noon som kanske mer är apokalyptisk än post. En bister roadmovie genom ett england som allt mer och mer faller sönder. En mystisk sjukdom sprider sig över landet och nästan alla drabbas. Ett samhälle som mer och mer faller sönder i takt till huvudpersonens eget sönderfall.

chrull - jag ber om ursäkt för möjliga stavfel, särskrivningar och det faktum att ni kanske inte ens fattar vad jag försöker skriva. men jag har ännu inte helt kommit fram till om jag är bakfull eller om jag fortfarande är full.
 

TheeWasp

Veteran
Joined
29 Jun 2004
Messages
3
Location
Göteborg
Ursula K Leguin sagan om Orm
nåt sånt hette den, det var ganska längesedan jag läste den men jag tyckte att den var bra då... dock var jag ganska ung
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Moorcocks böcker om Hawkmoon (som jag antar finns i omnibusform under det namnet) är riktigt bra. Fantasyinslagen är starka, men scenen är ett postapokalyptiskt Europa (och lite till).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Postapokalypsböcker, finns det några bra såna?
Någon som har något att tipsa om?
Alla förslag är varmt välkomna.
OK, här kommer min lista med varmt välkomna förslag:

Domedagens skymning, Denis Lindbohm (underhållande!) *
Farnhams Freehold, Robert A Heinlein (har med den på en gammal referenslista, kommer inte egentligen ihåg den)
Day of the triffids, John Wyndham *
Galapagos, Kurt Vonnegut (rekommenderas starkt) *
Famine, Graham Masterton *
Down to a sunless sea, David Graham
Efter undergången, Bill S Ballinger (om jag minns rätt en postapokalyptisk Yojimbo-ripoff)
On the beach, Nevil Shute
Jeremiah, Hermann Huppen *
A boy and his dog, Harlan Ellison *
Bird of death, Harlan Ellison (han har gjort mycket som passar in, köp några av hans novellsamlingar, tex Lonelyache/Ensamvärk (Bra Böcker har gett ut den, så den brukar vara lätt att hitta...)) *

De här spänner över ett brett spektrum, från mörker och elände till humor och satir. Läs dem allihop, speciellt de markerade med *.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Farnhams Freehold är en aning *host* rasistisk; den gode Heinlein blev lite mer medveten om sina fördomar längre fram, men detta är en av hans första.
The Drowned World, av Ballard - lurig bok, jag blev inte riktigt klok på den.
Frostens Barn, av Denis Lindbohm
Det finns en novell av Alfred Bester som har satt sig i minnet också; den finns nyutgiven i samlingen Virtual Unrealities (hela samlingen kan rekommenderas starkt).

I filmväg skulle jag vilja rekommendera en obskyr NyaZealändsk film som heter "Silent Earth" - den är lågmäld (nähä) men klart sevärd.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
De Överlevande

Pocketserie med flertalet författare presenterade. Gavs ut för några år sedan (10 ?) Kanske inte någon skönlitteratur direkt men inspiration får man.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Farnhams Freehold är en aning *host* rasistisk; den gode Heinlein blev lite mer medveten om sina fördomar längre fram, men detta är en av hans första.
Till mitt försvar kan jag säga att jag läste den för minst 15-20 år sedan, så jag minns inte ens vad den handlar om. Jag hade den bara på en gammal referenslista.

Frostens Barn, av Denis Lindbohm
Den har jag nog missat, ska se om jag kan få tag på den.

I filmväg skulle jag vilja rekommendera en obskyr NyaZealändsk film som heter "Silent Earth" - den är lågmäld (nähä) men klart sevärd.
Tankade nyligen hem den, ska alltså kolla den snarast.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: De Överlevande

Pocketserie med flertalet författare presenterade. Gavs ut för några år sedan (10 ?)

Närmare tjugo; de första kom ut redan '85. Fast enstaka böcker brukar fortfarande gå att hitta ibland i reakartonger på bensinstationer o dyl, och tradera.com har ofta några stycken ute på auktion.

Ett par av seriens huvudpersoner finns nu uppe här och här, i lätt konverterat format (apokalypsen i Wastelands var inte ett atomkrig), men inklusive bibliografier.

--
Åke
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: De Överlevande

Mina favoriter i repris. Va schysst! Vet ju att vi diskuterade ämnet för ett tag sen. Men var är Styrka M? De måste ju vara med och kicka skiten ur Byrr.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: De Överlevande

Men var är Styrka M? De måste ju vara med och kicka skiten ur Byrr.

Gärna det, men då måste jag få tag på resten av böckerna först. Jag har bara läst den första...

--
Åke
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Dark Tower-serien av Stephen King gillar jag skarpt. Den utspelar sig (mestadels) i en värld som har "gått vidare" och som, av mycket att döma, inte var olik vår egen en gång i tiden.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Pestens tid kan ju också vara lämplig i sammanhanget.
Det var en uppenbar bok som jag hade glömt, ja! Jag kan dock bara rekommendera den första halvan som handlar om hur folk överlever katastrofen, den är väldigt bra. Den andra halvan, som handlar om kampen mellan gott och ont, är rätt trist.

/tobias
 

Burzum

Veteran
Joined
8 Jul 2004
Messages
2
Location
F.träsk
Farnham's Freehold (spolieringar)

Vad är det som du tycker är rasistiskt med 'Farnham's Freehold'?

Jag tycker att den ganska tydligt är emot rasism i och med att de vita hamnar i en liknande situation som de svarta i USA varit i. Som vit kan man då få ett helt nytt perspektiv på att vara förtryckt och kanske tycka att det verkar mindre skoj.

'Farnham's Freehold' gavs ut 1964 och är en av Heinleins senare böcker.

Förövrigt brukar Heinlein skriva så att huvudpersonerna skulle kunna vara vilken hudfärg som helst. För att inspireras för en särskild hjältinna satte Heinlein upp två foton på vackra damer, en svart och en vit.

Men det finns ju också flera huvudpersoner som är mörkhyade. I en bok får man till exempel reda på i slutet att huvudpersonens modersmål är tagalog av vilket man kan dra slutsatsen att han är Filipin.
 

Burzum

Veteran
Joined
8 Jul 2004
Messages
2
Location
F.träsk
Re: Efter katastrofen

Jag instämmer med rekommendationen av 'Efter floden' och jag tycker att den är skitbra.

Jag vill också rekommendera om 'In the Country of Last Things' av Paul Auster som handlar om en ung kvinna som beger sig till ruinen av en storstad för att hitta sin brorsa. Det är lite 'Flykten från New York' över den miljömässigt.

'Oryx and Crake' av Margaret Atwood är också okej men den känns väldigt predikande. Den handlar om genetiskt manipulation i företagsmiljö. Huvudpersonen tror sig vara den sista av sin sort och ser tillbaka på händelserna som ledde till katastrofen.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Några blygsamma tips

I de sista tingens land (In the Country of Last Things) av Paul Auster.
Amnesia Moon av Jonathan Lethem.

hälsar
Örnie
 

Thomas Allvin

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
24
Blygsam som jag är skulle jag gärna vilja tipsa om min egen bok, "Berättelser från Stockholmszonen", som just har kommit ut i Rävspels sortiment. Boken tillhör samma genre som det svenska rollspelet Mutant, fast med min egen touch. Anders Blixt har beskrivit den som "Mutant möter den gustavianska eran...". Den kan beställas från Rävspels webbsida www.rollspel.com där du också kan läsa ett utdrag.

Mvh
Thomas Allvin
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Min favorit

"Triffidernas uppror" ("The Day of the Triffids") av John Wyndham. Skriven för över 50 år sedan, men känns inte det minsta daterad. Storyn påminner om filmen "28 Days Later", men är mycket bättre. En riktig rökare på bara 250 sidor!
 
Top