Nekromanti Postapokalyptisk variation

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
"Det pratas mycket om WotC och d20's inflytande på branchen. Vad skulle hända om de bara försvann?"
Som Äventyrsspel gjorde i Sverige?

"Skulle massor av spelare försvinna? Skulle spelare som tidigare bara spelat D&D se sig omkring och upptäcka en helt ny värld, nya spel?"
Om vi utgår från Äventyrsspel.. Spelarna skulle fortsätta spela spelet.. Det skulle inte vara en märkvärd skillnad i hur många spel en spelgrupper utökar sig med.. Vissa skulle spela spelet dussinet år efter det lades ner, helt ignorerandes de nya spelen då de tycker sig klara minst lika bra med det gamla (och sina husregler som de ständigt presenterar på ett rollspelsforum).. Typ som jag med DoD.. :gremsmile:

Du är trångsynt.. Att man spelar (spelleder) ett spel behöver inte innebära att man inte spelar andra spel..

"Hur skulle det se ut för spelföretagen?"
Det skulle ploppa upp nya rollspelsföretag som tar över den gamla jättens herravälde.. Typ Neogames med Eon.. Sedan skulle något företag köpa upp den gamla licensen och göra ett nytt spel i det gamla namnet.. Typ DoD6..

"Vad tror ni?"
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte förstod svårigheten i frågan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Du är trångsynt.. Att man spelar (spelleder) ett spel behöver inte innebära att man inte spelar andra spel..
Kanske det, men jag har en känsla av att vissa grupper (speciellt internationellt) är väldigt insnöade på D&D.

Sedan skulle något företag köpa upp den gamla licensen och göra ett nytt spel i det gamla namnet..
Nope, bacillen åt upp den också.
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Kanske det, men jag har en känsla av att vissa grupper (speciellt internationellt) är väldigt insnöade på D&D.
Om du menar "alla dumma jänkare vägrar spela allt som inte är D&D" så säg det. :gremsmirk:

Enligt min erfarenhet är dock situationen tvärtom, vilket kanske främst beror på att det finns långt fler engelska spel än svenska. Det finns ju naturligtvis svenskar som spelar engelska spel, men så vitt jag vet är de i minoritet.

En annan sak jag lagt märke till genom att bevista utländska rollspelsforum är att d20-systemet t.om. har gjort vissa spelare mer benägna att prova någonting annat än D&D, eftersom de nu inte längre behöver lära sig ett helt nytt regelsystem om de vill köra något annorlunda som omväxling.

(och ja, att plugga regelsystem ÄR jobbigt och trist)


-L
 
Top