Nekromanti Postapokalyptisk variation

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Det pratas mycket om WotC och d20's inflytande på branchen. Vad skulle hända om de bara försvann?

Skulle massor av spelare försvinna? Skulle spelare som tidigare bara spelat D&D se sig omkring och upptäcka en helt ny värld, nya spel? Hur skulle det se ut för spelföretagen? Handlarna?

Vad tror ni?
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
I D&D's fall så börjar kanske de flesta med att köra med grundreglerna till det spelet, för att sedan kanske köra vidare på olika spel och settingar med D20-reglerna. Om d20-supplementen och WotC försvann från marknaden, skulle antagligen de företag som tillverkat populära D20-produkter (Mongoose m fl.) ha ett övertag eftersom många rollspelare känner till företagen och fortsätter köpa deras produkter då D20 slutar att tillverkas.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: "realistisk" variation

Det du beskriver kan aldrig inträffa, därför är din fråga rent hypotetisk.

En mer realistisk fråga, i bermärkelsen att den teoretiskt kan inträffa, skulle vara:
Vad skulle hända om WotC slutade stödja DnD/d20, köpte upp Chaosium*, gav ut DnD4 baserat på BRP?

*byt ut Chaosium mot andra intressanta spelföretag som t.ex. Jackson Games, White Wolf,...
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Re: "realistisk" variation

En mer realistisk fråga, i bermärkelsen att den teoretiskt kan inträffa, skulle vara:
Vad skulle hända om WotC slutade stödja DnD/d20, köpte upp Chaosium*, gav ut DnD4 baserat på BRP?
...vilket heller aldrig lär hända, eftersom D&D-systemet med alla sina begrepp och regelfunktioner är för djupt inrotade i folks medvetanden. Skulle WotC licensiera BRP och använda det i en framtida utgåva skulle två saker hända.

1) Det skulle inte vara D&D. Till skillnad från de spel som har en officiell värld är D&D enbart ett regelsystem. D&D i BRP-version skulle vara ungefär som GURPS d20.

2) På grund av 1) skulle en stor del av den existerande köpkretsen helt enkelt strunta i det och fortsätta spela D&D3.
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Det pratas mycket om WotC och d20's inflytande på branchen. Vad skulle hända om de bara försvann?

Skulle massor av spelare försvinna? Skulle spelare som tidigare bara spelat D&D se sig omkring och upptäcka en helt ny värld, nya spel? Hur skulle det se ut för spelföretagen? Handlarna?
Försvann som i "företaget och alla produkter de någonsin producerat försvinner i tomma intet", eller förvann som i "de slutar producera d20/D&D"?

I det första fallet skulle väl folk vara så illa tvungna att hitta nya spel, alternativt gå tillbaka till sina gamla TSR-prylar, om inte de också har gått upp i rök. :gremsmile:

I det andra fallet skulle förmodligen folk fortsätta spela iallafall. Första utgåvan av AD&D har haft (och har fortfarande) en relativt stabil grupp hängivna spelare, trots att det är 15 år sen spelet gick ur tiden. D&D3 är mer tillgängligt och har dessutom ofantligt mycket mer källmaterial.

-V
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Försvann som i "företaget och alla produkter de någonsin producerat försvinner i tomma intet", eller förvann som i "de slutar producera d20/D&D"?
En helt ny och okänd bakterie dyker upp och äter upp alla på WotC, alla d20-produkter, alla D&D-produkter, alla original och kopior, alla äganderättspapper, allt som på något sätt omfattas av d20/D&D/AD&D-produktlinjen osv. Dessutom ger den selektiv minnesförlust som gör att ingen kan minnas hur grejorna funkade så ingen kan skriva om dem. Vi kan kalla den Gamovarus Maximus.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: "realistisk" variation

vilket heller aldrig lär hända
Instämmer, men min fråga är iallafall teoretiskt möjlig, till skillnad från trobergs.
Vad troberg egentligen frågar är:
hur skulle rollspelsmarknaden sett ut idag om d20 aldrig funnits?

1) Det skulle inte vara D&D. Till skillnad från de spel som har en officiell värld är D&D enbart ett regelsystem. D&D i BRP-version skulle vara ungefär som GURPS d20.
Vilket jag inte ser som en omöjlighet det finns spelare som spelar i DnDs äldsta värld, Greyhawk, med både GURPS-regler, HERO-regler, Storyteller-regler, Warhammer-regler och Drakar&Demoner-regler.
Om DnD4 byggde på GURPS så skulle många säga att det inte var Dungeons&Dragons längre, men spelet skulle fortfarande heta Dungeons & Dragons, 4th edition.

På grund av 1) skulle en stor del av den existerande köpkretsen helt enkelt strunta i det och fortsätta spela D&D3.
Instämmer, d20 har börjat leva sitt eget liv, utanför WotCs kontroll.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Det pratas mycket om WotC och d20's inflytande på branchen. Vad skulle hända om de bara försvann?

Skulle massor av spelare försvinna?
Jag tror vi skulle få se en uppdelning.

En stor grupp spelare skulle försvinna tror jag Grupp 1

, en annan grupp skulle fortsätta som om inget hade hänt, nåja, försöka, med egensnickrade äventyr och hemgjorda regler, DnD version 3,74 osv. Grupp 2

En grupp med engagerade spelare skulle söka sig till nya spel, hitta nya koncept, skulle kanske göra egna spel osv. Grupp 3

Jag tror grupp 2 och 3 delvis överlappar, de som skulle snickra vidare på DnD skulle också söka nya spel hitta på eget.

Grupp 1 tror jag innehåller dem som är mindre "Bitna", mindre inne i Rollspelsvärlden, här på forumet tror jag att det finns relativt få Grupp 1 spelare.

Men totalt tror jag det är den största gruppen som också totalt sett står för en stor del av försäljningen.

Resultatet skulle bli att rollspelshobbyn blev mindre, helt enkelt, färre skulle spela rollspel, avsevärt färre.

Det skulle fortfarande vara svårt för andra rollspel att hitta en tillräckligt stor marknad för att få verksamheten vinstdrivande.

Framför allt tror jag att återväxten skulle bli betydligt sämre, betydligt färre skulle komma in i hobbyn och det skulle bli en liten sekt igen. Precis som det började.

Lite snuttigt kanske, men dumt för rollspelshobbyn.

Bombu
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
I så fall...

En helt ny och okänd bakterie dyker upp och äter upp alla på WotC, alla d20-produkter, alla D&D-produkter, alla original och kopior, alla äganderättspapper, allt som på något sätt omfattas av d20/D&D/AD&D-produktlinjen osv. Dessutom ger den selektiv minnesförlust som gör att ingen kan minnas hur grejorna funkade så ingen kan skriva om dem. Vi kan kalla den Gamovarus Maximus.

I så fall skulle nog en hel del människor vakna upp en vacker dag och undra vem som har lagt en massa konstiga färgglada tärningar i deras bokhylla/skrivbord... :gremgrin:

-L
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: "realistisk" variation

Vad troberg egentligen frågar är:
hur skulle rollspelsmarknaden sett ut idag om d20 aldrig funnits?
Nej, frågan är hur den skulle sett ut om d20 helt plötsligt inte längre finns, möjligen hur den skulle sett ut om d20 helt plötsligt aldrig funnits.

Skulle folk få ångest och börja spela fotboll istället eller skulle de vidga sina vyer och söka efter andra spel?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: "realistisk" variation

Nej, frågan är hur den skulle sett ut om d20 helt plötsligt inte längre finns
Jag blir lite förvirrad när du också skriver:
En helt ny och okänd bakterie dyker upp och äter upp alla på WotC, alla d20-produkter, alla D&D-produkter, alla original och kopior, alla äganderättspapper, allt som på något sätt omfattas av d20/D&D/AD&D-produktlinjen osv. Dessutom ger den selektiv minnesförlust som gör att ingen kan minnas hur grejorna funkade så ingen kan skriva om dem. Vi kan kalla den Gamovarus Maximus.
Jag tycker det låter som om du beskriver en värld där d20 aldrig existerat.

Men om vi utgår från en värld där d20 funnits, men alla d20-böcker slutar existera och alla "glömmer bort" hur man spelar - vad minns folk egentligen och skiljer sig den världen från en värld där d20 aldrig funnits???

Kanske hakar jag upp mig på detaljer, men just nu förstår jag inte riktigt vad du vill ha svar på. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: "realistisk" variation

Jag tycker det låter som om du beskriver en värld där d20 aldrig existerat.
Nej, jag skriver:

En helt ny och okänd bakterie dyker upp
Något händer alltså som förstör det så illa att det är omöjligt att återskapa.

Men om vi utgår från en värld där d20 funnits, men alla d20-böcker slutar existera och alla "glömmer bort" hur man spelar - vad minns folk egentligen och skiljer sig den världen från en värld där d20 aldrig funnits???
Glömmer bort detaljerna i reglerna så att de inte kan skrivas om igen ur minnet. Det var bara ett grepp för att få bort dem för gott.

Frågan är egentligen vad D&D/d20-folket skulle mest benägna att göra: ge upp eller se sig omkring efter ett nytt spel?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Apocalypse Perhaps

Det låter som du närmar dig en av vår tids största filosofiska frågor: Om ett rollspel försvinner i skogen, kommer folk fortfarande skapa inflammerade trådar om dess system på forum?

Det. kan. man. fundera. på.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: "realistisk" variation

Frågan är egentligen vad D&D/d20-folket skulle mest benägna att göra: ge upp eller se sig omkring efter ett nytt spel?
Jag kan bara svara för mig själv:
även om jag har väldigt många ADnD/DnD-böcker i min bokhylla så är det bara hälften av min rollspelssamling.
Försvinner den ena halvan så har jag den andra halvan kvar så jag antar att jag skulle fortsätta spela.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,947
Location
Nordnordost
Re: "realistisk" variation [OT]

Om DnD4 byggde på GURPS så skulle många säga att det inte var Dungeons&Dragons längre, men spelet skulle fortfarande heta Dungeons & Dragons, 4th edition.

Host Chronopia host.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det pratas mycket om WotC och d20's inflytande på branchen. Vad skulle hända om de bara försvann?
Några andra skulle ta deras plats, och göra ungefär ett och samma sorts spel. Det här påminner om det jag pratade om i min förvirrade desillusionstråd för ett tag sedan (som var så Off Forum att jag inte valde att svara på några av svaren jag fick). Någon kommenterade dock på att jag inte tagit med den fria viljan.

Men jag tror inte riktigt på den fria viljan.

Det är vanligt att man brukar ge äran och skulden åt enskilda människor och händelser i världshistorien. Man tänker sig att världen skulle ha sett väldigt annorlunda ut om inte Hitler hade funnits, till exempel, och du frågar dig hur rollspelsvärlden skulle se ut om WotC skulle försvinna. Jag menar att de bara är symptom på läget i stort. Om inte Hitler hade funnits så hade någon annan tagit hans plats, och utan WotC skulle några andra ta deras plats. Det är nog inte så mycket WotC som bestämmer folks spelstil, utan folks potential att välja favoritspelstil som gör att WotC och d20 ser ut så som de gör.

Så jag tror inte det spelar så stor roll.

Eon är ett väldigt annorlunda spel än gamla DoD, men när Chronopia kom och slutade "vara DoD" så tog Eon och blev ett "DoD" för många unga spelare. Kollar man på många Eon-diskussioner med unga spelare så verkar de spela spelet på ett typiskt DoD-sätt, och inte alls på ett "renodlat" Eon-sätt.

Den rena, raka fjantasyspelstilen är alltså på många sätt viktigare än hur de konkreta spelen egentligen har utformats. Och fjantasyspelstilen skulle inte förändras om DoD eller DnD försvann.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Den stora förvirringen !

Det pratas mycket om WotC och d20's inflytande på branchen. Vad skulle hända om de bara försvann?
Tror först att det skulle bli välldans tommt & tyst, lite som en chock eller nått sådant. Sen så tror jag absolut att det skulle komme en hel uppsjö av frågor, spekulationer, ryktesspridning & sådant.
& ja, man får ju verkligen hoppas att splerana håller sig kvar. Tror att om man har intresset så söker man sig nog till andra spel.
Affärerna får nog det lite svårare, efter som det är ju en gansak stor verksamhet som ändå WotC har.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det skulle bli lite svårare att kommunicera med ickerollspelare om vår lilla hobby. För många är Dungeons & Dragons helt enkelt detsamma som rollspel. Det man tror sig veta om det ena tror man sig veta om det andra. En del rollspelsskämtande i populärmedia skulle försvinna.
En odelat god sak är att man skulle slippa den där filmen och uppföljarryktena.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Det skulle bli lite svårare att kommunicera med ickerollspelare om vår lilla hobby.
Är det något jag skyr som pesten att nämna när det gäller att förklara rollspel för oinvigda så är det följande tre saker:

D&D
DoD
Gummikalsonger med nitar (vända inåt) och blixtlås i grenen (bak)

Det är helt enkelt sådant som ger folk fel uppfattning.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Den stora förvirringen !

Tror först att det skulle bli välldans tommt & tyst, lite som en chock eller nått sådant.
Jo, lite som slutet på Truman show, när sändningen bryts och någon TV-tittare hjälplöst tittar på TVn och säger "Men... Vad ska vi göra nu?". Det är svaret på den frågan som är intressant.
 
Top