Nekromanti Postapokalyptisk fantasy

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
I sommar ska jag köra en kampanj i en postapokalyptisk fantasy-värld. Bakgrunden är ett stort och mäktigt kejsardöme som kollapsat och nu börjar samhället att byggas upp igen. Människor, alver och dvärgar och mer exotiska varelser hade i forna dagar sina egna riken och samhällen men har drivits på flykt och de samhällen som nu bygg upp är mångkulturella. De flesta har bara en vag uppfattning om vad som finns en dagsmarsch från hembyn och absolut ingen aning om vad som finns bortom bergen. De skriftliga källor om vad som fanns innan kollapsen är få och fragmentariska.

Jag kommer att använda en husreglad version av Fantasy! som spelsystem och utforma världen allt efter som men vill ändå ha en klar idé om vad som gjort att världen är som den är. Det enklaste hade ju varit att skylla allt på ett stort krig men det känns lite tråkigt även om ett krig kanske är en del av förklaringen.

Jag har två idéer men vill gärna ha fler eller hjälp att utveckla de idéer jag har.

Meteoritnedslag
En gigantisk meteorit, eller flera mindre meteoriter har slagit ner och för utom de naturkatastrofer som själva nerslagen orsakade har mineral från meteoriterna förvridit djur och växtliv på något sätt vilket ledde till farsoter, krig och elände.

Överutnyttjande av Mana
Jag tänker mig att ett överutnyttjande av mana ledde till att världen på något vis hamnade i obalans, vilket ledde till missväxt och naturkatastrofer, vilket i sin tur ledde till att riket gick under. Lite som en fantasyversion av energianvändande och global uppvärmning.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Alltid kul om det står något gammalt magikertorn och runtomkring växer INGENTING. Kraften har sugits ur marken. Ve den som återigen försöker betvinga naturlagarna
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Zadrith;n97353 said:
Överutnyttjande av Mana
Jag tänker mig att ett överutnyttjande av mana ledde till att världen på något vis hamnade i obalans, vilket ledde till missväxt och naturkatastrofer, vilket i sin tur ledde till att riket gick under. Lite som en fantasyversion av energianvändande och global uppvärmning.
Absolut denna. I och med att man skapat en onaturlig oballans så kan man enkelt ursäkta precis alla femonen som man tycker är balla. Jordbävningar, massväxt i vissa områden, gigantifiering av vissa djur och rent av vissa människor, olika former av "mångalenskap" hos vissa personer, manastormar och manakällor, nyfunna forskningsområden för de som befinner sig i civilicerade omgivningar etc. Vissa regioner där magiker inte alls vistats klarar sig förhållandevis oskadda och blir den nya tidens högkulturer, den gamla tidens högkulturter puleveriseras.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mana-drain låter som en bra grej, kör på det. Fast obalansen i Mana kan ju orsakat meteoriterna. Och annan skit.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Det bästa, och mest utvecklade, post-apo-fantasyspelet jag vet är Earth Dawn - som är jävligt kargt, coolt och läskigt. Lite som om Fallout-dataspelen vore fantasyspel - komplett med valv, monster, ruiner och artefakter. Kan finna mycket inspiration däri.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Big Marco;n97401 said:
Det bästa, och mest utvecklade, post-apo-fantasyspelet jag vet är Earth Dawn - som är jävligt kargt, coolt och läskigt. Lite som om Fallout-dataspelen vore fantasyspel - komplett med valv, monster, ruiner och artefakter. Kan finna mycket inspiration däri.
Är spelare i en Earth Dawn kampanj sedan ett par år så jag är bekant med det världen, men där har man kommit lite för långt i utvecklingen och vet lite för mycket om världen. Men det är definitivt en bra kaka att stjäla russin ur och jag har redan inspirerats lite av konceptet med adepter därifrån, fast det har ju inte något att göra med det postapokalyptiska.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Gör mana grejen! Magi som fuckar upp världen är nice grejer och det gör det coolt att spela en magiker!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Mana verkar skitcoolt.

Nu misstänker folk magiker som fan, gamla scrolls med magier kanske hade en effekt innan katastrofen och en annan efteråt, etc.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
En relaterad ide jag hade till meta i en fantasyväld som jag skrev i tidiga tjugoårsåldern, som det kanske går atttsno nått av: Magi är en ändlig resurs, som separerar vår värld från en motablansvärld av antimateria eller nått sånt.
Den ligger likosm som ett lager mellan, så ju mer magi som används ju närmare de två världarnas totala förströelse.
När magin är färdiganvänd återvänder den sakta men säkert till mellanrummet.
I vår värld kom man på ett sett att lagra magi (typ i kristaller) och har börjat använda det här i näst intill industriell skala.
Vi har inte listat ut hur det hela hänger ihop.
Det har däremot den andra verkligheten och de skickar attacker mot vår värld - för att rädda båda universumen.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Du beskriver i stort sett Dark Sun/Athas. Även om meteoriter inte förekommer jättemycket. Finns iofs. en som kallas Messenger...

Cog.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sauron vann!

Eller vad den mörke härskaren nu heter i den här världen. Han vann, och nu har orkernas tidevarv börjat. Alver, dvärgar och människor är antingen slavar eller instängda i sina sista fästen, där de lever en miserabel tillvaro medan världen täcks i aska från orkernas masugnar.

(Ja, jag har hört talas om Midnight, och nej, jag har varken läst eller spelat det.)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
cogitare;n97447 said:
Du beskriver i stort sett Dark Sun/Athas.
Sååå... finns det nåt coolt i Dark Sun som Zadrith inte borde missa att sno, eller något som vara bara ganska coolt som skulle bli ascoolt med en liten tweak?


Krille;n97457 said:
Sauron vann!

Eller vad den mörke härskaren nu heter i den här världen. Han vann, och nu har orkernas tidevarv börjat. Alver, dvärgar och människor är antingen slavar eller instängda i sina sista fästen, där de lever en miserabel tillvaro medan världen täcks i aska från orkernas masugnar.

(Ja, jag har hört talas om Midnight, och nej, jag har varken läst eller spelat det.)
Det är väl det där plus att rollpersonerna tillhör motståndsrörelsen som är Midnights geniala grej. Men jag har inte heller läst det och bara spelat ett spelmöte. :)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag kör ju också fantasypostapo där magiker var orsaken till Katastrofen. Så nu bränner man magiker på bål. D&D-strider blev plötsligt mkt svårare när man måste vara diskret med alla spells! :) Men vet inte hur mkt det förändrar i Fantasy!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
DeBracy;n97459 said:
Sååå... finns det nåt coolt i Dark Sun som Zadrith inte borde missa att sno, eller något som vara bara ganska coolt som skulle bli ascoolt med en liten tweak?
Om han är ute efter magi som sabbat settingen så finns det mängder av material. Både från rena regler (var väl sådär i gammel-ADD men blev bättre i D&D4) och från ett setting-perspektiv.

Hur världen numera ser ut efter årtusenden av magiker som fuckat upp den (Athas är en ökenvärld men gör ett bra jobb att presentera öken som inte bara sanddyner).

Det finns en kusin till Dark Sun som kickstartades förra året (eller kanske tom. förrförra) som kallas för Dragon Kings (settingen heter Khitus). Skaparen är Tim Brown (som gjorde just Dark Sun till ADD). Jag har inte läst hela boken ännu (ligger här hemma) men det är också en post-apokalyptisk fantasy-setting (där man känner igen mycket som är taget för Dark Sun även om det inte är en karbon-kopia) där man kan hämta inspiration sannolikt.

Cog.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
DeBracy;n97459 said:
Sååå... finns det nåt coolt i Dark Sun som Zadrith inte borde missa att sno, eller något som vara bara ganska coolt som skulle bli ascoolt med en liten tweak?
Människoätande halflings.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
En idé är ju att det en gång i tiden var högstående samhällen som hamnade i långa blodiga krig, där magi användes flitigt och saker eskalerade till den grad att man använde magi som weapons of mass destruction. Liksom en "Slay living" på nationsbasis, och i sann mutual asssured destruction-anda så när väl ett land tog steget så svarade alla andra med samma mynt. Och när man gjorde detta så antingen öppnade upp för saker som Horrors från Earthdawn eller att magi förvreds. Edit: missade att detta var en tanke du hade redan i början.

En annan idé är att det var gudarna som skapade världen som på klassiskt grekiskt maner började bråka med varandra, fast istället för att låta människorna och de andra vara deras spelpjäser, så kämpade de själva mot varandra, vilket ledde till förstörelsen av världen.

/Ulfgeir
 

micromonkey

Veteran
Joined
24 Jun 2015
Messages
23
Jag föreslår ovårdligt hanterande av magi. För fantasy har alltid element i sig att värden förändras och det gamla och rena förstörs till det omagiska och smutsiga.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det coolaste från Dark Sun är att de onda magikerkungarna har utrotat en massa fantasyraser. Det är förstås specifikt tufft just där, eftersom det förklarar varför en massa saker som finns i D&D inte finns i Athas, men det sätter en fördjälva mörk grundton.
 
Top