Nekromanti Postapokalyptisk fantasy och rymdalver

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Om nån vill höra en lite oseriös "konspirationsteori" angående mundanas historia så här innan L&H kommit ut så kommer en här:

Mundana är jorden i en långt-efter-katastrofen-tid!

I kalenderkapitlet står det att mundanas solår och månår en gång i tiden inte stämde överrens
I drakväktare antyder Ran att gudarna inte fanns en gång i tiden.
Mundanas raser är mutationer av de usprungliga människorna. Tänk er ett stort kärnvapenkrig eller dylikt. Där några gömmer sig djupt i bergen för att klara sig och långt efter de blivit korta, skäggiga och glömt att de en gång gömt sig, hittar de upp igen. Några går tillbaka lite i utvecklingen och blir tiraker. Här och var verkar det som om tirakerna är äldre än både alver och människor.
En grupp flyr ut i rymden och blir långlivade för att sedan återvända (det är ju en teori i Förbannelsens folk att alverna vart rymdfarande. Tittar man dessutom vart de första alverna dök upp (drunok och sunari) och lägger samman det med de mystiska ruinerna på Takalorr så blir det en rak linje (kanske ett störtande rymdskepps rutt vars rester är det som gömmer sig på djunglerna och ljusskenet som dvärgarna såg var det brinnande skeppet).

Som sagt ta inte detta altför seriöst
-F
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Naturligtvis är det så! Varifrån tror du den gigantiska kratern i Mundanas norra vildmark kommit ifrån? (Den syns i en artikel i något nummer av codex). det är naturligtvis en jättekomet som dunkat in i jorden och utplånat den mänskliga civilisationen.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Framtiden i historien är väldigt intressant. Jag har själv lekt med tanken att presentera rester av civilisationer från tidigare "åldrar" då människan hade hunnit längre i utvecklingen för mina RP. I min värdsbild så återkommer katastrofer med jämna mellanrum som drar tebax civilisationen till, om inte scratch så iaf nära. Detta innebär att det finns nästintill oändliga möjligheter i historien.

Tänk er mitt i djungeln, översköljd av växtlighet, ligger ett komplex från länge sedan. Det är naturligtvis fruktansvärt nergånget, men spår finns kvar. Fragment av elektronik, byggnadsverk i någon illa åtgången metall, eller varför inte skelettet av ett rymdskepp (skulle vara roligt att höra RP's teorier om vad det kan vara).

Fast å andra sidan, kanske ändå inte...

/Foilan - the Man, the Myth, the Nightmare
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mundanas bakgrund - min teori (i repris)

Intressant teori, men den faller på ett par punkter - primärt att Mundana är mindre än jorden, samt att tirakerna definitivt inte är besläktade med de andra folken, och extra 'viktiga' på något sätt. (Se deras egna myter, tex. En massa om att de är 'utvalda' för att bekämpa en 'Fiende').

Det här är vad som sannolikt hände. Det här är min teori:

Helt klart hände något för ungefär en eon sedan. (9999 år, är min gissning), antagligen den 10:e december, av aspekternas influxer och Marcos antydningar att döma - det är ett jävligt dåligt datum. Vad som hände då är jag väldigt osäker på, men det lär ha haft med följande saker att göra:

>10 000 år sedan. Mundanas civilisationer är stora och mäktiga, kanske rentav högteknologiska (även om jag definitivt inte tror det), och Radh-Khamra utmärker sig speciellt. Radh-Khamra gör sedan något som går för långt, och släpper troligtvis in skuggvarelser på Mundana, eller gör så att Mundana blir ett med skugglanden. (Därav har Tokons myter uppstått, och därav är barriären till skugglanden extra tunn i Kamor).

Allt går åt helvete. Civilisationen förstörs, dvärgarna flyr ned under jorden, och alverna upp i rymden. (Om de inte gjorde det långt tidigare, finns saker som tyder på det- eller iallafall på att det dröjde ett tag tills de återkom. (Det antyds på Foxtail.nu att de hade väldigt avancerade vapen vid sin återkomst- kanske var Mundanas kulturer så pass avancerade innan Skuggan ödelade allt)). Såväl dvärgar som alver var antagligen människor ursprungligen, och anpassades senare, under sin långa exil under jorden/i rymden, till sin nya livsmiljö. (Därav hävdar jag att även dvärgarna i Eon kan få barn med människor och alver, det har bara aldrig inträffat. (Även om jag hade diverse perversa teorier angående Henéa)). Mundanas människor lider under tiden svårt, tills tirakerna dyker upp från ingenstans och besegrar Skuggan/Mörkret. Av Tokons myter att döma så får de hjälp av Drakens Folk, och kanske drakarna själva (om de fanns då, deras ursprung är...osäkert). 'Fienden' drar sig tillbaka, dvärgarna och alverna återvänder till en värld där den mänskliga civilisationen kollapsat totalt, men snart skall återhämta sig (I form av det Coloniska imperiet, tex). Dvärgarna och alverna råkar i krig, och dvärgarna kastar någon form av förbannelse på alverna. Vad denna egentligen består av är jag osäker på, och har diskuterat mycket. Det lär dock definitivt inte vara odödligheten (som behövdes för rymdresorna) och ej heller inåtvändheten, som är en naturlig effekt av långt liv (se den magiska förmågan 'Odödlig', den leder även den till en slags inåtvändhet). Det alviska ögat är sannolikt rester av empatisk kommunikation, och att blodet koagulerar snabbt...det förbannar man väl ingen med? Jag skulle således antaga, om än med viss tveksamhet, att fertilitetsproblemen är dvärgarnas förbannelse på alvsläktet. En plötslig oförmåga hos alvkvinnorna att få många barn känns som en typisk 'förbannelse', och skulle vara en vettig förklaring till varför alvernas samhälle fick så stora problem efter att förbannelsen drabbat dem. (Odödligheten lär knappast ha tvingat dem att anpassa sig till nya livsförhållanden, så att säga). Och skulle inte barnbegränsningen vara förbannelsen så kan det nog diskuteras om det egentligen finns någon förbannelse alls. Fast det är klart...NÅGOT måste ju Vixharziva dölja nere i Khian-renk-Drezin. Och drakarna, ja...vad de spelar för roll i det hela har jag inte en förbaskad aning om. Att de utgör någon slags fördämning för magin förefaller väldigt troligt, dock. I vissa fall tyder deras beteende på att de en gång kan ha varit människor (främst Khakra), men det är en kamrats teori, inte min.

Sedan skall Xinukulten passas in i pusslet också, på något sätt. De lär ha med den 10:e december att göra, och mitt intryck är att Xinukulten, liksom Priori Cunn Sabréann, och kanske drakarna, förbereder sig för Fiendens/Mörkrets/Skuggans återkomst, på något sätt. Att Mörkret är på väg tillbaka är ett som är säkert. Eon är ju, som bekant kanske, fullt av antydningar om 'Det kommande mörkret'...

- Ymir, som har doktorerat i Mundanateori, och har spellett en kampanj i två år nu, som utspelar sig i bakgrunden av dessa gångna händelser, såväl som mörkrets stundande återkomst, som drager allt närmare...





<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2001-10-04 19:05.</EM></FONT></P>
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Mundanas bakgrund - min teori (i repris)

Mmmm, inte så dåliga gissningar... jag vet hur det är egentligen...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Re: Mundanas bakgrund - min teori (i repris)

Du tar upp Alver, Dvärgar, Tiraker och Människor men Misslorna da har du glömt dem.

Lucifer

"Always look at the bright side of life"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Misslorna.

Misslorna kommer från Krilles gamla kampanjvärld Trollvinter. Faktum är att det är sant. Även i Eon.

- Ymir, som har insiderinformation.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Mundanas bakgrund - min teori (i repris)

Man borde nästan läsa det här inlägget med popcorn till.. /images/icons/wink.gif
Mundanas metaplot är väldigt mysig..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Roland - the gunslinger (S King) är den bästa versionen av det jag någonsin läst (sen var det en till som var nästan lika bra, men jag kommer inte ihåg vad den hette, kan någon hjälpa mig lite:

Jag tror det var (hård) fantasy där det fanns magi (mycket) och alla traskar runt med svärd osv. men de skall slåss mot någon magiker uppe i norr (-ost?) och där stöter de på en gammal övergiven stad som har konstiga Perfekta stentrappor i jättehöga hus (sex våningar+) och ett hål stort som ett rum i alla våningar (hisschakt) med undantag för en våning där ett rum upphängd i vajrar hänger osv.

Vet någon vilken bok detta är???)
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Re: Mundanas bakgrund - min teori (i repris)

En klart troligare och, ur fantasysynpunkt, roligare teori.
Det som hände måste dock ha hänt för betydligt mer än tiotusen år sen för, om jag inte minns fel, är det för ca tiotusen år sen alverna anläder, och dvärgarna tittar upp ur sina grottor
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Re: Mundanas bakgrund - min teori (i repris)

Kom på en grej till föresten, det här hela påminner en hel del om babylon 5 (som krille visst råkar vara ett stort fan av) Mörkret som ska återkomma. Tycker att sir Verdurakh har vissa likheter med Kosh och jag tycker att drakarna över huvudtaget (iallafall lumian) har får en att tänka på vorloner. Alverna har lånat in en del från mimbarerna (deras glömda religion är faktiskt identisk med mimbarernas)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Hehe jaaap något. var det....

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>NÅGOT måste ju Vixharziva dölja nere i Khian-renk-Drezin. <p><hr></blockquote><p>/images/icons/smile.gif Du kommer bli överaskad i Hemligheter mistänker jag /images/icons/cool.gif





Hatten erkänner att han vet något men inte mycket men mer än vad några gör men mindre än vad andra gör och mer än vad Piff och Puff gör men mindre än vad Krille vet och mer än vad andra snubbar gör men mindre om annat som dom vet mer om men inte jag vet mycket om å andra sidan vet jag mer om annat som dom inte vet mycket om och något vet dom som jag inte vet något om men jag vet å andra sidan mer om saker de inte vet något om så det jämnar ut sig.....


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mundanas bakgrund - min teori (i repris)

Yup, därav "10 000 år sedan, eller mer". Borde kanske skrivit "minst 10 000 år sedan". Tja, minns faktiskt inte riktigt vad jag skrev, och orkar inte kolla. :)

- Ymir, lat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: B5...ånej...

Ånej...det är B5-inspirerat. Dags att byta rollspel...*suck*

- Ymir, som märkligt nog avskyr det mesta Krille tycker om, och vice versa
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: B5...Nej.

Givetvis går det att göra tolkningar, men varken jag eller CJ (vilka skapade den grundläggande historien) tittar på B5. ,-)

Men jag finner teorierna klart upplyftande och intressanta. Speciellt med tanke på innehållet i L&H. ,-)

-Marco Behrmann
 
Top