Nekromanti Postapokalyps

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag känner mig rätt sugen på att spela Eon postapokalyptiskt -- inte använda Mörkret som klimax på en kampanj, utan i stället som ett startskott. Världen är förödd, människornas riken har fallit, gudar och demoner är döda, och det är upp till de fåtaliga överlevarna att klara sig bäst de kan. Är det någon här som jgort något liknande? Hur såg ert postapokalyptiska Mundana ut? Upplevde ni några särskilda problem eller några särskilt bra idéer?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Lite kött på benen

Eftersom jag planerar att låta spelandet bygga på det som inträffat i en tidigare kampanj (numera endast sporadiskt spelad) kan jag kanske dra upp lite av vad som skett:

Jargiska Kejsardömet har mer eller mindre gått under i en härva av inbördeskrig sedan kejsar Jargus mystiskt försvann. Dessutom har än värre saker skett -- staden Davos har utsatts för en fruktansvärd jordbävning, vilken störtade ned dess centrum i underjorden. I denna avgrund störtar de två floder som möts i staden ned, vilket så klart fått fruktansvärda konskevenser för de områden nedströms som numera är torrlagda. Dessutom har de återstående delarna av staden och dess omgivning blivit ett träsk, hemsökt av underjordiska andar. Dessa har fört med sig sjukdom, som spridits med flyktingar från katastrofen. Dessutom har den religiösa fanatismen fått ett uppsving, då detta tolkas som ett straff mot den gudlösa fritänkarstaden. Resultatet är en apokalyptisk vision av plundring, sjukdom, svält, fanatism och andra trevligheter.

Consaber har svåra problem med inre slitningar mellan Tokon och det egentliga Consaber (jag har gjort dem mindre buddy-buddy än de beskrivs i den allt för idealiserande Consabermodulen), och står på inbördeskrigets brant. Thalamur, å sin sida, är så uppfyllt av dolda intriger att det i praktiken är handlingsförlamat. Några av de mer militanta ätterna har redan börjat rusta upp för krigföring på egen hand.

Gordrion finns inte längre, åtminstone inte som vi känner det. Genom det cirefaliska Sällskapets riter har landet på ett så påtagligt vis förvridits av mörka krafter att en normal existens inte längre är möjlig -- invånarna är alla slavar (även Sällskapet, det är bara det att de tror sig vara de som bestämmer) och demoniskt inflytande förvränger landet mer och mer varje dag. Skepp som seglar dit återkommer inte, eller hittas drivande med enstaka, vansinniga besättningsmän. De faktiska effekterna av detta i resten av världen har jag inte brytt mig så mycket om -- Jargien och Gordrion har varit de två huvudsakliga skådeplatserna för kampanjen. Mûhad och Samväldet bör definitivt veta att stället är fucked up, men hur reagerar man?

Även Momolan är förlorat. Ett fåtal överlevare för antingen en fruktlös kamp mot den tjattrande kaosarmé som flödar över riket, eller försöker fly till säkrare områden. Inom kort kommer riket ha gått under, och dess horder att sprida sig åt norr och söder. Även detta är något som bör ha märkts av de flesta länder, även om de inte har någon information om vad som faktiskt sker i landet -- bara att man inte kan ta sig dit med livet i behåll längre.

Asharien och Soldarn är irrelevanta. Det där inbördeskriget kanske brutit lös, vad vet jag. De är inte områden som i sin nuvarande inkarnation intresserar mig.

Eterseglaren i Khian-renk-Drezin har hamnat i händerna på en liten fraktion av hyfsat idealistisk sinnade (ja.. relativt sett, alltså) sanarialver. De är kroniskt korta om resurser, manskap och ursäkter för att bara råka åka på långa resor norrut, och ett avslöjande riskerar allt för mycket, så möjligheten är att de bara kommer få allt nytänt hopp brutalt krossat.

Xanto och Chan är de två områden i Jargien som klarat sig bäst undan kriget, mestadels tack vare att de kunnat isolera sig. Det är också här rollpersonerna vuxit till en politiskt inflytelserik kraft, och fått till stånd en bräcklig allians med delar av Korpens stam i Kamor. Det här är det enda område där jag explicit har byggt upp något efter katastrofen -- jag förväntar mig att en intressant blandkultur kan växa fram.

Detta är mer eller mindre vad som etablerats i spel. Några goda idéer på hur detta skulle kunna expanderas efter att de kataklysmiska händelserna är över och de fåtaliga överlevarna kan börja agera på egen hand igen?

Marukusu

Hero
Re: Postapokalyps [SPOILER]

Jag har flera gånger i mitt huvud gått igenom olika postapokalyptiska scenarier i Mundana, men aldrig spellett något av dem.

Så som jag ser det så "startas Mörkret" av Damarien som invaderar och ockuperar Västmark och sedan väller in i det av inbördeskrig svårt sargade Soldarn.

Asharien kollapsar som "stat" efter flera svåra missväxtår på raken i kombination med Vrimzikiels härjningar och politisk korruption. Lokala frijarlar förklarar sig vara självständiga furstar och enorma rövarband drar runt på landsbygden.

Kriget mellan Thalamur och Consaber provoceras fram av thalaskiska revanchister och den reformerade armén krossar allt sabriskt motstånd fram till staden Firina som belägras. Tokons Överkung ställer sig neutral till hela konflikten eften en hemlig överenskommelse med magikraterna och förklarar Tokon som självständigt från Consaber.

En större skärmytsling med drunokiska trupper i närheten av Thara-Tiannon får Jargien att ockupera hela Drunok, vilket i kombination med flera bondeuppror runt om i kejsardömet slukar enorma mängder av kejsardömets resurser. Många av jargiernas fiender med Mûhad i spetsen tar tillfället i akt och invaderar nästan samtliga av Jargiens kolonier.

Och så WHAM. Helt oväntat återvänder Mundanas bortglömda tvillingplanet "Antichton" och låter dess bittra demonväsen välla in över det krigshärjade Mundana. Jargien kollapsar, Consaber kollapsar, Cirefaliernas civilisation får ordentligt med spö och det tar minst ett århundrade innan de kommer upp i sin pre-Mörker-makt.

Cirka 150-200 år efter Mörkret så har raunerna intagit stora delar av gamla Thalamur, Consaber och Caserion och har där inrättat ett kulturellt mycket högstående rike, men de är ekonomiskt beroende av tirakiska slavar och har därför börjat kolonisera Takalorr, vilket gör att de hamnar i konflikt med Melorion som också är beroende av slavar för att genomföra återuppbyggnaden av sitt imperium.

Jargien är ett mischmasch av stadsstater och småfurstendömen som ständigt ligger i krig mot varandra och intrigerar sinsemellan. Södra jargiens kustprovinser styrs mer eller mindre av Melorion och i västra jargien ligger Nam-Aun - "Nya Riket", en aunurisk koloni.

Och vad beträffar alverna och dvärgarna har jag seriöst funderat på att låta dem ha fegat ur. Alverna byggde färdigt sin eterseglare och lät sin elit fly ut bland stjärnorna medan dvärgklanerna alla grävde ner sig och än en gång svek mänskligheten. Untantaget klan Drezin som stred tappert sida vid sida med människorna innan de till slut korrumperades av Mörkrets demoner och gick med dem istället.
Alternativt att en ny eterseglare landade på Mundana efter mörkret och på så vis gjorde alverna en ny, högteknologisk maktfaktor på Mundana.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Så som jag ser det så "startas Mörkret" av Damarien som invaderar och ockuperar Västmark och sedan väller in i det av inbördeskrig svårt sargade Soldarn."

Damarien har jag inte haft med alls i mina beräkningar, mestadels för att jag inväntat intressant information om landet. Av samma anledning har jag tagit rätt lätt på Västlanden också.

"Asharien kollapsar som "stat" efter flera svåra missväxtår på raken i kombination med Vrimzikiels härjningar och politisk korruption. Lokala frijarlar förklarar sig vara självständiga furstar och enorma rövarband drar runt på landsbygden."

Mer eller mindre vad jag kunde tänka mig också.

"Kriget mellan Thalamur och Consaber provoceras fram av thalaskiska revanchister och den reformerade armén krossar allt sabriskt motstånd fram till staden Firina som belägras. Tokons Överkung ställer sig neutral till hela konflikten eften en hemlig överenskommelse med magikraterna och förklarar Tokon som självständigt från Consaber."

Stämmer väl överens med mina idéer för hur det kan gå i Thalamur, och den hemliga överenskommelsen passar för mina planer också.

"En större skärmytsling med drunokiska trupper i närheten av Thara-Tiannon får Jargien att ockupera hela Drunok, vilket i kombination med flera bondeuppror runt om i kejsardömet slukar enorma mängder av kejsardömets resurser. Många av jargiernas fiender med Mûhad i spetsen tar tillfället i akt och invaderar nästan samtliga av Jargiens kolonier."

Jargien faller i mitt scenario sönder innan det hinner ockupera Drunok, fast med liknande följder.

"Och så WHAM. Helt oväntat återvänder Mundanas bortglömda tvillingplanet "Antichton" och låter dess bittra demonväsen välla in över det krigshärjade Mundana. Jargien kollapsar, Consaber kollapsar, Cirefaliernas civilisation får ordentligt med spö och det tar minst ett århundrade innan de kommer upp i sin pre-Mörker-makt."

Cirefalierna befinner sig i djup skit, och jag funderar på att låta deras samhälle falla sönder fullkomligt av en kombination av kollapsad handel, inre konflikter och "what hath I wrought"-baserad religiös väckelse. Melorion kommer nog undgå den mesta fysiska skadan, men dess makt är bortblåst. Caserion är raunbyte, och Gordrion är den där sortens plats som folk i hundratals år efteråt absolut inte reser till.

"Cirka 150-200 år efter Mörkret så har raunerna intagit stora delar av gamla Thalamur, Consaber och Caserion och har där inrättat ett kulturellt mycket högstående rike, men de är ekonomiskt beroende av tirakiska slavar och har därför börjat kolonisera Takalorr, vilket gör att de hamnar i konflikt med Melorion som också är beroende av slavar för att genomföra återuppbyggnaden av sitt imperium."

150-200 år är lite långt för det jag siktar på -- jag tänker mig mer en omedelbar aftermath. Men nåväl, grunderna bör ju läggas tidigt. Att raunerna expanderar verkar troligt (De är ju på uppsving), men varför bara tirakiska slavar?

"Jargien är ett mischmasch av stadsstater och småfurstendömen som ständigt ligger i krig mot varandra och intrigerar sinsemellan. Södra jargiens kustprovinser styrs mer eller mindre av Melorion och i västra jargien ligger Nam-Aun - "Nya Riket", en aunurisk koloni."

Det Jargien jag föreställt mig är en ödemark där små överlevarbosättningar, många baserade kring religions- eller familjeband, har vuxit fram. Om Melorion börjar expandera igen kan jag tänka mig att de ögnar Jargien. Däremot tror jag att Menon-Aun nog ser sig om i Forion innan Jargien.

Marukusu

Hero

"Cirefalierna befinner sig i djup skit, och jag funderar på att låta deras samhälle falla sönder fullkomligt av en kombination av kollapsad handel, inre konflikter och "what hath I wrought"-baserad religiös väckelse. Melorion kommer nog undgå den mesta fysiska skadan, men dess makt är bortblåst. Caserion är raunbyte, och Gordrion är den där sortens plats som folk i hundratals år efteråt absolut inte reser till."

Jag har också funderat på att låta samväldets fall bli mer förödande och att låta det fordom så mäktiga och respekterade cirefaliska folket degenereras till grupper av kringresande nomader á la romer som annat folk skyr som pesten p.g.a. att Sällskapets samröre med Mörkret kom till allmänhetens kännedom. Cirefalierna har dock ännu inte förlorat sin stolthet och håller sägnerna om deras gyllene imperier levande genom muntliga historier, tragiska sorgekväden och traditionella danser.

Å andra sidan är ju cirefalierna så jävla balla så att de nästan förtjänar att överleva med lite power kvar efter mörkret.

"150-200 år är lite långt för det jag siktar på -- jag tänker mig mer en omedelbar aftermath."

Det är i det längsta laget, jag vet, men det är lagom med tid för att skapa "nya" folkslag och att på riktigt starta en ny Eon... samt möjligen introducera krutet till Mundana.

"Men nåväl, grunderna bör ju läggas tidigt. Att raunerna expanderar verkar troligt (De är ju på uppsving), men varför bara tirakiska slavar?"

De är i gemen fysiskt starkare, tåligare och segare än människorna - åtminstone med Eons rasistiska regler. Bara tirakerna kan "övertalas" att överge sin svarta gudinna och få sin vilja bortpiskad så skulle de nog utgöra eminenta slavar (möjligen kan man låta kastrera många av hanarna också, just in case).
För riktigt tunga lyft så är nog troll rätt populära slavar också.

"Däremot tror jag att Menon-Aun nog ser sig om i Forion innan Jargien."

Det verkar ju rimligare med Forion, ja - men Forion ligger ju så långt bort från "Mundana proper", där allt händer. Möjligen så har Menon-Aun efter mörkret gett sig in i en riktigt expansiv fas á la Brittiska Imperiet och redan erövrat Forion innan de börjar nafsa i de jargiska småstaterna.
På 150-200 år så borde det inte vara ett stort problem.

BiG

Veteran

Min version.
Thalamur har anlitat nekromantiker för att göra en enorm vandöd armé, med den armén har dom störtat Consaber. Därmed har armén vuxit. Tokon och Alarinn har just allierat sig med Colm och Melorion i hopp om att störta magikraterna som nu styrs av Inkarnaten.
Gordrion har fallit i händerna på demoner och siktar utåt.
Caserion tillsammans med Asharien och Drunok har fullt upp med raunerna och Vrimzikel som allierat sig med en demonfurste.
Mûhad och Jargien ligger i krig. Jargierna är övertygade om att det måste förinta Mhim för att överleva mörkret. Dvärgarna har gått under jorden och alverna försöker fly med nya (dock så värdelösa) eterseglare. De kommer förmodligen inte från mörkret.

X år efter
Jargierna kommer förinta sig själva i sitt vansinneskrig mot Zhanerna. Jargien blir ett folktomt land som är öppet för invasion. Raunerna kommer förmodligen att vinna mycket land från Asharina och vem vet, ett raunländskt imperium kanske? Melorion lämnar Tokon, Alarinn åt sitt öde och planerar Jargieninvasionen.
Thalamur tar över Tokon, Learam flyr och Thalamur besätter Kinyen Sina

Typ...

Marukusu

Hero
Re: Lite kött på benen

Förresten, vilket öde hade du tänkt ge dvärgarna och tirakerna i din postapokalyptiska värld? Jag hittade ingen referens till dem i din världsbeskrivning...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag har inte tänkt något vidare på dem. Min kampanj har innehållit människor, människor och människor, plus lite alver och en missla. Tiraker och dvärgar har haft någon enstaka cameo, men de har inte dykt upp så mycket. Jag är lockad att ge dvärgarna åtminstone lite spö, eftersom deras modul går så långt för att göra dem oövervinnliga, medan jag inte skulle ha något emot en tirakisk revansch. Jag skulle gilla ett gäng bazirkiska piratkungadömen längs Asharinahalvöns kust. Kanske till och med tiraker i roller som den nya handelsnationen (de är vana att leva farliga liv med dålig infrastruktur, så Mörkret lär inte slå lika hårt mot dem som mot de hyperciviliserade cirefalierna).

Marukusu

Hero

Aye, tirakiska piratkungar är ju faktiskt en jävligt ball tanke. Det vore ju otroligt nyskapande att för en gångs skull ge "orcherna" upprättelse och en egen civilisation. De skulle kunna tjäna grova pengar på att förse melorierna och raunerna med trollslavar och slavar från ätten frakk (samt alla andra som råkar komma i deras väg) och kanske kan de till och med ta över några av dvärgarnas övergivna fästen i södra Asharina för att få tillgång till lite kvarglömd teknologi och en hel del malm.

Fan, jag blir bara mer och mer sugen på att spelleda post-Mörker Mundana nu... tackar för inspirationen!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jo, tiraker har alla förutsättningar att ha en ball kultur. I de fall då man ger "orcher" en kultur är det allt för ofta något ädel vilde-bullshit. Då tar jag hellre den setting jag filade på, där orcherna var högteknologiska imperialister som erövrade intet ont anande människor medelst skjutvapen, sjukdomar och eldvatten (Tolkiens orcher hade sprängämnen, och orcher framställs allt som oftast som smutsiga suputer -- allt stämmer!).

Nåväl, jag kan mycket väl tänka mig att Kiaz också kan klara sig, kanske som en motpol till Bazirkrikena. Absolut inga garantier finns för att de ska ha någon fredlig kontakt (om de har någon kontakt alls -- Bazirk lär inte helt plötsligt börja klättra i berg). Tirakiska slavhandlare känns helt rätt.

Jag kan tänka mig att det i Thalamurtrakten kan finnas vissa unga republiker liknande Pereine och Colonan efter att Thalamur kollapsar. Med vana från krig, en framtidstroende ideologi och tillräckligt skyddat läge (typ det bergiga Colonan) skulle dessa kanske kunna hålla stånd mot raunlänningarna åtminstone ett tag -- kanske länge nog att skapa någon form av allians. Jag skulle gärna se den thalaskiska kulturen leva kvar på något annat vis än despoti, då det på många vis känns som det mest "moderna" av Mundanas statsskick.

Jag står absolut inte över att slänga in elakheter mot företeelser i spelvärlden jag inte gillar. Ghor- och Roghan-dvärgarna, asharierna och sabrierna kan alltså förvänta sig att saker och ting går illa. Vad är enorm förödelsekraft bra för om man inte kan släppa lös den på sådant man vill bli av med?

Ceram

Tvättbjörn
tirakernas återkomst

Nåväl, jag kan mycket väl tänka mig att Kiaz också kan klara sig, kanske som en motpol till Bazirkrikena. Absolut inga garantier finns för att de ska ha någon fredlig kontakt (om de har någon kontakt alls -- Bazirk lär inte helt plötsligt börja klättra i berg). Tirakiska slavhandlare känns helt rätt.

Jodå.
I samband med att Bazirk invaderat Västmark enas de med Kiaz om en gemensam invation av Krhun renk roghan. Kiaz gör det stora jobbet men med hjälp av bazirk kan de anfalla från alla håll. I samband med att fästet faller luras undsättnignshären från khazim renk ghor i ett bakhåll och gigantisk dvärgslakt. Bazirk går in i Damarien och driver krigshärarna där upp i bergen vilket skapar kaos i och lämnar fästet försvagat inför den stora tirakiska invationen. Många dvärgar förslavas och avtvingas mängder med teknik och kunskap, inte minst från fästenas bibliotek då många tiraker lärt sig läsa dvärgskrift och tids nog utarbetar en hybrid mellan denna och människornas skrift som passar sakhra. Större mängden dvärgar flyr dock till det numera enade, gigantiska, hårt militäriska och diktatoriska dvärgfästet i Kraalenbergen.

Tirakernas klaner upplöses och ett löst sammanhållet men någorlunda välfungerande tirakrike formas från mitten av takalorr upp till och med erövrade Khazim renk ghor. Dvärgarna hålls som slavar medan människorna placeras in i hierarkin under tirakerna men över gûrderna. Detta rike har goda relationer till de tirakiska piratriken som bildas då och då längst med kusterna i mundana.

Då stora delar av den västmarkiska och damariska hären befann sig i östra västmark när tirakerna invarderades pressades dessa in i det kaotiska Soldarn som dessutom fyllts av flyktingar från det förbrända Asharien. Soldarns feodala struktur tappar allt sammanhang och flyktingarna utser sina egna adelsmän. Undantaget är hertiginnan av trollhem som tillsammans med hertigen av västerbrygga ansluter sig till det nya tirakriket i söder. Staden Boron erövras och används som transitstad där kunniga människor kan ansöka om att få invandra från det kaotiska Soldarn till de lugnare hertigdömena, olovliga flyktingar skjuts på flodstranden av hertiginnans trupper. Den blandform av sammoriska läran och makhtadyrkan som tidigare uppståt i Västmark och på norra takalorr sprids bland både människor och tiraker.