Posta orchhudfärg!

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Spännande ändå hur det har gått, oavsett hudfärg, från Tolkiens (och ännu mer Peter Jacksons) bild av orchen — jag associerar med dålig hy, skabb, öppna sår, förruttnelse — till muskulösa och virila hunks med perfekt hy och så vidare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Spännande ändå hur det har gått, oavsett hudfärg, från Tolkiens (och ännu mer Peter Jacksons) bild av orchen — jag associerar med dålig hy, skabb, öppna sår, förruttnelse — till muskulösa och virila hunks med perfekt hy och så vidare.
Även deras tandstatus har ju förbättrats i en rasade fart under de sista åren. Från en tandläkares mardröm till bländvita fotomodell-leenden.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
246
Spännande ändå hur det har gått, oavsett hudfärg, från Tolkiens (och ännu mer Peter Jacksons) bild av orchen — jag associerar med dålig hy, skabb, öppna sår, förruttnelse — till muskulösa och virila hunks med perfekt hy och så vidare.
Är inte det ännu ett uttryck för Rule34 (eller åtminstone en underkategori av detta) där allt som kan sexualiseras också kommer att sexualiseras?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Är inte det ännu ett uttryck för Rule34 (eller åtminstone en underkategori av detta) där allt som kan sexualiseras också kommer att sexualiseras?
Förmodligen, även om jag med viss bitterhet konstaterar att den där regeln inte tycks gälla för mig.

Jag tycker för min del att det är fint att orkerna äntligen befriats från att vara en representation av den edwardianska rädslan för den urbana arbetarklassens rasmässiga degeneration. Mer orkhunkar år folket!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,479
Förmodligen, även om jag med viss bitterhet konstaterar att den där regeln inte tycks gälla för mig.

Jag tycker för min del att det är fint att orkerna äntligen befriats från att vara en representation av den edwardianska rädslan för den urbana arbetarklassens rasmässiga degeneration. Mer orkhunkar år folket!
Jag tycker det är lite lömskt att vi tillämpat mänskliga skönhetsideal på orcerna så länge att de börjat tillämpa dem på sig själva! Till och med Gothmog har känt pressen och plastikopererat sig ju!

Före
C069244B-444C-45B6-A1C1-5F1246A711C4.jpeg

Efter:
82FB9A54-0ACF-44AB-88DB-5F573ED3DFE3.jpeg
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker det är lite lömskt att vi tillämpat mänskliga skönhetsideal på orcerna så länge att de börjat tillämpa dem på sig själva! Till och med Gothmog har känt pressen och plastikopererat sig ju!
Haha, är det där någon slags privat photoshopjobb eller? Eller är det något före-och-efter-CGI? Först trodde jag det var klipp från olika filmer, men sedan insåg jag att det är samma bild.

Hur som helst... han är nästan helt vit. Det är rimligt. Orcher lever i mörker. De behöver inte pigment. Tvärtom behöver de så ljus hy som möjligt för att inte få D-vitaminbrist.

Den översta bilden på Gothmog är bara D-vitaminbrist. På den nedre bilden har han återhämtat sig. Det ser värre ut än det är.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,479
Haha, är det där någon slags privat photoshopjobb eller? Eller är det något före-och-efter-CGI? Först trodde jag det var klipp från olika filmer, men sedan insåg jag att det är samma bild.

Hur som helst... han är nästan helt vit. Det är rimligt. Orcher lever i mörker. De behöver inte pigment. Tvärtom behöver de så ljus hy som möjligt för att inte få D-vitaminbrist.

Den översta bilden på Gothmog är bara D-vitaminbrist. På den nedre bilden har han återhämtat sig. Det ser värre ut än det är.
Vet inte var den är från googlade bara ”Hot Gothmog” (som man gör) och den dök upp:ROFLMAO:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
6/10. Fina ögon men lite läskigt leende. Swipe left.
Ytligt. Han har ett bra jobb som mellanchef, god hälsa (inga kända prostataproblem), hög status och pengar på banken. (Ni vet väl att män är som mest gångbara på Tinder när de är 50? … bara 20 dagar kvar tills jag når peak sexighet)
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,479
Ytligt. Han har ett bra jobb som mellanchef, god hälsa (inga kända prostataproblem), hög status och pengar på banken. (Ni vet väl att män är som mest gångbara på Tinder när de är 50?)
Vill vi alla inte ligga med någon så känd att de har sin egen lego-figur?

9828D69E-7022-476A-8A09-3A10C601A79A.jpeg
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Fantastiskt intressant ämne!

Min inträdesport till fantasy var Warhammer under 5:e editionen, med bokomslaget som zonk visade, vilket grundlade en fast övertygelse om att orcher är gröna. Jag har ett tydligt minne från när de första bilderna på Jacksons uruk-hai släpptes inför första filmen, att jag hajade till på att de var bruna och inte gröna. Skulle jag läsa om Tolkien idag eller annat med orchinslag hade jag nog föreställt mig någon blandkulör mellan grön och brun, absolut inte GW-knallgröna men den gröna nyansen kommer definitivt finnas. Jacksons Moriagoblins träffar helt rätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Top