Nekromanti Posta era egna Mysterium

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Title says it all really. Har hållit på att skapa och modda lite mysterium till de andra religionerna de senaste dagarna då jag tycker att mysterium är väldigt intressanta, men tyvärr finns det ju bara böner och riter för just Daakkyrkan för tillfället. Tänkte det kunde vara kul att ha en tråd här på forumet där vi kunde dela med oss av våra egna mysterium, inspireras och liksom ge konstruktiv kritik osv. Självklart är det även fritt fram att dela med sig av husreglade besvärjelser och annan form av magi också :)

"Det Besudlade Blodets Rening" *(moddat för Commercium Lamia)
Stigmata
Så fort åkallaren berör målet och kanaliserar bönen uppträder en kraftig blödning. Bönen har manga syften där den vanligaste är för att dricka målets blod.
Mirakel: Orsakar blödning 1/8 (+0/+2 per Övertag). Om en Thanatatroende anvander denna bön med syftet att 'mata' en annan troende återfår målet, åkallaren samt den som dricker blodet (om denne inte ar densamme som någon av de tidigare nämnda) 1 fokus vardera.
Moment: Kanalisera 12
Omfang: 1 Varelse Magnitud: 5
Rackvidd: Beröring Varaktighet: Momentan

Blodsoffer
En mycket kort och vanlig rit inom religionen som ofta används för att starta de religiösa mässorna. Många troende utför även denna rit från sitt hem för att tillbe Thanata privat. Den används även aktivt för att välkomna nya medlemmar till religionen och används som ett slags dop för de religiösas barn då detta är den första riten som dessa aktivt kan delta i (från och med att de fyllt 10).
Mirakel: Åkallaren far 2 poäng grundutmattning och återfår 1 Fokus (+1 Fokus per 3 Övertag). Denna rit kan endast utföras en gång per spelmöte.
Ceremoni: Åkallaren uttalar en tacksamhetsbön åt Thanata, nattens drottning och skär sig sedan I handen med en ceremoniell kniv för att offra en del av sitt blod åt henne för att visa sin vördnad. Ceremonin avslutas med att åkallaren uttalar orden “Thanata acceptera mitt offer” vilket läker såret denne öppnat för att offra sitt blod.
Moment: Ceremoni 6 (10 min), Dolk 10, Kanalisera 10
Omfang: 1 Varelse Magnitud: 10
Rackvidd: Personlig Varaktighet: Momentan

S:t Udars Offer
Riten anvands både som den yttersta reningen, en stark botgöring och som ett utpräglat straff. Riten riktas mot den som ska utföra straffet som fram till nästa fullmåne har förmågan att orsaka en enda men mycket kraftig blödning. Allt som kravs är att denne berör ett offer och samtidigt uttalar orden “Minns Udars Offer”.
Mirakel: Målet för riten får förmågan att orsaka Blödning 1/16 (+0/+2 per Övertag) när orden “Minns Udars offer” uttalas. Denna skada kan endast orsakas en gång.
Ceremoni: [TBA]
Moment: Ceremoni 12 (2h), Ceremoni 12 (2h), Ceremoni* 12 (2h), Kanalisera 15
Omfang: 1 Varelse Magnitud: 36
Rackvidd: Beröring Varaktighet: Fullmåne

Drottningens Domäner (moddad för Commersium Lamia)
Helgad Natt
Genom riten förkunnar åkallaren att den plats där riten genomfördes är helig fram till nästkommande skymning. Även om platsen inte tycks annorlunda kan alla Thanatatroende mystiker samt Thanatatroende Lamior (oavsett om de är mystiker eller ej) tydligt känna att platsen är en helig plats for Thanata. Riten är en mycket vanlig förberedande rit då den underlättar kontakten med Thanata, nattens drottning.
Mirakel: Platsen fungerar som en av Thanatas helgade platser.
Ceremoni: Åkallaren använder en nål eller en knivegg för att sticka sig själv i fingret och låta några droppar falla ner på den mark som ska helgas. Därefter ritar, ristar eller formar denne Thanatas märke, en månskara, på marken för att välkomna henne till platsen så att hon kan helga den med sina mörka krafter (för varje övertag dubblas omfånget).
Moment: Ceremoni* 10 (30 minuter), Kanalisera 10
Omfang: 4m cirkel Magnitud: 10
Rackvidd: Beröring Varaktighet: skymning

Drottningens Residens
Riten liknar till stor del riten ovan förutom en mycket viktig egenskap – den är permanent. Platsen kommer förevigt att vara helig för de Thanatatroende och kan endast aktivt förstöras genom en rit som motsvarar Daakkyrkans “Rena Ohelig Plats”. Riten används ofta i samband med byggandet av ett altare för att hedra Thanata.
Mirakel: Platsen fungerar som en av Thanatas helgade platser.
Ceremoni: Åkallaren sticker sig i fingret och låter sitt blod droppa ner på marken som ska helgas i en cirkel. Inom denna ritar, ristar eller formar denne Thanatas märke, en månskära, för att välkomna henne till platsen så att hon kan helga den med sina mörka krafter. Allt detta sker under konstant mässande eller lovsång åt Thanata, Udar och de andra helgonen. (För varje övertag dubblas omfånget).
Moment: Ceremoni 12 (2h), Ceremoni 12 (2h), Ceremoni* 14 (2h), Kanalisera 14
Omfang: 4m cirkel Magnitud: 38
Rackvidd: Beroring Varaktighet: Permanent

Haemotropisk Dragningskraft (Commercium Lamia)
Blodsband
Denna rit är mycket vanlig för att uppvisa tillit, kärlek och kamratskap mellan troende och är därmed mycket populär mellan älskande par och nära vänner inom religionen. Dock har den även ett 'mörkare syfte' då den även kan användas av de religiösa ledarna för att hota medlemmar som de anser visat svaghet eller misstänker vara inkvisitionens spioner.
Mirakel: Åkallaren och Målet far 4 poäng grundutmattning vardera. Genom att koncentrera sig på den andre kan denne känna av i vilken riktning denne befinner sig och, till viss del, även vilket sinnestillstand denne är i (levande/ död/ sover/ utslagen/ drogad etc). 'Dragningen' eller känslan av den andres riktning blir starkare ju närmare de två befinner sig till varandra.
Ceremoni: Åkallaren och det andra målet för riten skär sig i sina händer och pressar dessa mot den andres medans åkallaren (eller åkallaren och målet) ber till Thanata för att hon ska välsigna deras blod och binda dem samman. Riten avslutas med att åkallaren tackar Thanata och de båda släpper taget om varandras händer, såren som skurits upp läks då samman och stoppar den blödning som uppstått.
Moment: Ceremoni 10 (1h), Ceremoni* 10 (1h), Dolk 10, Kanalisera 15
Omfang: 2 Varelser Magnitud: 20
Rackvidd: Beröring Varaktighet: Fullmåne

Den Fördömdes Utmärkelse
Då Commercium Lamia är sedd som en kättersk religion är bannlysning och exkommunicering näst intill obefintliga som religiösa straff. Istället märks personer ut inom, eller utom, religionen som ett hot vilket drar till sig uppmärksamheten från religionens utvalda (troende lamior). Riten riktas mot den som ska utföra straffet som fram till nasta fullmåne har formagan att märka ut en av Thanatas fiender för 'de utvalda'. Allt som krävs ar att denne berör offret och 'ritar', vanligtvis med tummen, Thanatas märke på denne.
Mirakel: Alla Thanatatroende Lamior inom 8 meter (dubblas för varje övertag) känner sig dragna och aggressiva gentemot 'den fördömde' och måste klara ett mycket svårt slag mot självkontroll för att kunna ignorera denne, om de misslyckas kommer de att uppsöka och attackera den fördömde.
Ceremoni: Den som ska föräras med kraften att märka ut religionens fiender isoleras i ett mörkbelagt rum tillsammans med åkallaren där de nakna mässar och ber Thanata om att hon ska leda den utvaldes hand så att denne kan märka ut deras fiender och skydda Thanatas barn. Riten avslutas med att åkallaren tänder ett ensamt stearinljus och låter tre droppar av stearin droppa ned över den utvaldes kropp innan denne tackar Thanata och blåser ut ljuset.
Moment: Ceremoni 12 (1h), Ceremoni 14 (1h), Ceremoni* 14 (1h), Kanalisera 18
Omfang: 1 Varelse Magnitud: 28
Rackvidd: Beröring Varaktighet: Fullmåne
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Tempelriddarens heliga eder

Beskyddarens ståndaktiga beskydd
Tempelriddaren uttalar en kort bön där han proklamerar sitt syfte att försvara Daak’s tro från dess fiender.
Mirakel: En sköld välsignas och Närstrid/Avstånd/Skydd/Skada ökar med +1 (+1 per övertag).
Moment: Kanalisera 10
Magnitud: 4 Räckvidd: Intill
Omfång: En Sköld Varaktighet: Scen

Tempelriddarens heder
En tempelriddare ska inte bara hedra sin gud utan även vara dennes representant, och som en helig krigare bör denne utföra detta med rak rygg och polerade persedlar.
Mirakel: Smuts och lera faller av, blod torkar och flagnar bort medan rost försvinner från mystikern och dennes burna persedlar. Kvar lämnas blankpolerad metall, väloljat läder och borstade rena kläder. Bönen är inte tillräcklig för att reparera skador annat än repor, bucklor och revor, men gör mystikern presentabel på några ögonblick.
Moment: Kanalisera 12
Magnitud: 4Räckvidd: Intill
Omfång: En varelseVaraktighet: Permanent

Väktarens välsignade band
Riten sägs härstamma från en tempelriddare som förlorade sin sköld i strid mot kättare. Under ett avbrott i stridigheterna skrev han böner till Daak om skydd och välgång med sitt eget blod på en sliten fana och virade detta runt sin sköldarm. I sin försorg lät Daak detta fungera som sköld istället.
Mirakel: Heliga åkallelser skrivs ner på ett långt renat tygband med mystikerns blod. När tygstycket sedan viras hårt runt underarmen kan svärd slås åt sidan medan pilar missar sitt mål.
Bäraren räknas bära en sköld med +2 i Närstrid/Avstånd/Skydd/Skada (+1 per Övertag) med egenskapen Bräcklig. De välsignade banden används med vapenfärdigheten Sköld.
Moment: Ceremoni 8 (30 minuter), Ceremoni 10 (1h), Kanalisera 12
Magnitud: 16 Räckvidd: Intill
Omfång: Ett band Varaktighet: Fullmåne

Milargoks tre nåder

Milargoks blodstillande handpåläggning
Mystikern vidrör ett öppet sår och synliga röda rökslingor stiger från såret medan blödningen avstannar. Blodet runt såret torkar omedelbart och flagnar av.
Mirakel: Slå omedelbart ett slag för Stoppa Blödning med +2T6 (+2 per Övertag).
Moment: Kanalisera 12
Omfång: En varelse Magnitud: 4
Räckvidd: Intill Varaktighet: Momentan.

Askans renande
Mystikern kan med en stilla bön rena en vätska från föroreningar, gifter, sjukdom och andra skadliga ingredienser genom att strö en nypa aska i vätskan och mumla en bön om eldens renande kraft.
Mirakel: Eventuella gifter minskar sin styrka med 4 (+2 per Övertag). Varje Övertag dubblar även omfånget.
Moment: Kanalisera 12
Omfång: Ett stop Magnitud: 4
Räckvidd: Intill Varaktighet: Momentan.

Den sista nåden
Riten är mycket gammal och nämns första gången i en skriftrulle daterad till jordesoldatens tid, men blev mer känd via Milargok. Ceremonin inkluderar en kort bön och inandning av rökelse. Riten dämpar all smärta, allt lidande och alla åkommor, för en tid. Detta låter exempelvis de på dödsbädden ta farväl utav närstående, speciellt som de under besvärjelsen återfår sina sinnens fulla bruk.
Mirakel: Personen kan ignorera alla skador, all smärta och andra liknande åkommor under varaktigheten. Dock måste denne lyckas med ett slag för Livsvilja efteråt med -2T6 eller somna in för gott.
Moment: Ceremoni 14 (5 minuter), Kanalisera 16
Magnitud: 16 Räckvidd: Intill
Omfång: En varelse Varaktighet: Koncentration
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tänkte det kunde vara bra att ha saker på ett ställe, så från en gammal tråd, also, några nya:


Sfärernas musik
Bönen fördjupar den påverkades förmåga att förnimma de kraftvibrationer som orsakas av de celestiala sfärernas och himlakropparnas interaktion. För detta behöver han en liten 'sjungande' metallskål, helgad av apsaror, som ger ifrån sig olika klanger när han drar en pinne längs dess kanter. Mässande "Ek akasham vande mahâkam" letar han sig sedan fram till exakt rätt ljudharmoni, och lägger pinnen mot pannan på den som ska påverkas.

Mirakel: Alla slag för Besvärjelse, Ceremoni, Kanalisera och Ritual under varaktigheten kan istället göras med färdigheten Sång & musik.

Magnitud: 13, Omfång: Individ, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Solens zenit, Kanalisera: 17.

Den himmelska pilen
Zhanerna har en lång tradition av rituellt bågskytte; denna bön åkallar Bågskytten bland himlavalvets stjärnor. Mystikern välsignar en projektil, som hålls mot himlen medan man mässar dvajat 'ek azam tara nûr-svargalokam', varefter pilen är redo att avlossas.

Mirakel: Den himmelska pilen ger +2T6 på slaget för Armborst, Båge, Slunga, Kastvapen eller dylikt när den avfyras.

Magnitud: 8, Omfång: Projektil, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Koncentration, Kanalisera: 10.


Rotrax Resonemang
Mundanas ballaste gud vill att du ska vinna alla diskussioner. Därför har han i sin storhet frambringat den här bönen, som kräver ett offer av en nyckelpiga vars storlek inte får överskrida två gånger en fot. Man tar sedan två steg bakåt och ett eller tre steg framåt, beroende på humör, och petar närgånget på den man vill påverka.

Bönen förvirrar den påverkades känsla för logik och förnuft, och gör det möjligt att övertyga henne om mer eller mindre bisarra påståenden, till exempel att jorden snurrar runt kring solen, att skeppsegel i själva verket drivs med tanken, att man inte alls har kommit för att lönnmörda kefalen, och dylikt nonsens. Magikern kan under varaktigheten använda det högsta värdet av 3T6+1 eller färdigheten Argumentera istället för alla försök att påverka målet med färdigheterna Argumentera, Dupera, Filosofi och Injaga fruktan, och målet får -1T6 på sina försök att stå emot om magikerns resonemang är alldeles extra briljanta i sin bakvända logik.

Magnitud: 13, Omfång: Individ, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: En scen, Kanalisera: 13

Atëos anmärkningsvärt annorlunda allitererande anbefallning
Atëo, dårskapens gudinna, är Rotrax stundtaliga älskarinna/ärkerival/bästa vän för alltid/dryckespolare/kompisknull/medbrottsling i många mytologier, och de har bevisligen mycket roligare än Daak och Jordmodern, åtminstone att döma av böner som den här. I den här emintenta bönen gör man ett krumsprång, klappar på den man vill påverka, och säger "Arbitrium! Antiteo! Avaritia!".

Beskrivning: Bönen sänker under varaktigheten en av målets färdigheter med 3T6; Rotrax-dyrkaren väljer vilken. En annan färdighet, Atëo väljer vilken som är roligast, ökar dock med 4T6.

Magnitud: 11, Omfång: Individ, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: En scen, Kanalisera: 13

Rotrax ragg
Mundanas ballaste gud vill att alla ska ha lika roligt som du, så Han har med slumpmässiga tärningskast frambringat denna eminenta bön, som hjälper dig att bli mer oemotståndlig än du redan är. Smörj in ditt anlete med en blandning av valolja och valfri erotisk utsöndring, som sedan av Rotrax mystiskt transmuteras till Soma, gudarnas nektar. Tafsa sedan på dig själv och mässa orden "Jag äger!", helst på äldre coloniska, ventus eller lemingo, men erfarenheten har visat att alla språk utom lägre och högre jargiska samt klassisk oriton-forianska fungerar.

Beskrivning: Rotrax-dyrkaren får under varaktigheten +1T6 på Charm, Förföra, och relaterade expertiser, mot alla rimliga odds.

Magnitud: 8, Omfång: Individ, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: En scen, Kanalisera: 12
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Har suttit och pillat lite med mysterium som används till dyrkan av en "kunskapsdemon" som jag tänker mig det finns hemliga sällskap och sekter kring som vissa lärda män och kvinnor börjat tillbe i sin jakt på mer kunskap och förståelse. Har inte mycket ännu men tänkte att jag kunde slänga upp det som jag har iaf. Något som de alla kommer ha gemensamt är att man måste kunna tala Demonens språk för att kunna använda dess mysterium, vilket är anledningen att momentet <demonspråk> finns med (En slår alltså inte mot detta). Om åkallaren inte kan tala språket flytande så höjs svårigheten med 4 och kan denne inte språket alls kan hen alltså inte använda demonens mysterium alls.

NAMNLÖS
TBA
Mirakel: Åkallaren får +1T6 på alla kunskapsfärdigheter (+1T6 per två övertag)
Moment: <demonspråk>, Kanalisera 10
Omfång: 1 Varelse Magnitud: 4
Räckvidd: Personlig Varaktighet: Scen

Scientia sit Potentia
TBA
Mirakel: Målet kan ersatta slag mot stridsfärdigheter (samt undvika) med kunskapsfärdigheter. Skademodifikationer på grund av motståndarens rustning samt skada från vapnet som målet brukar beräknas som normalt.
Ceremoni: TBA
Moment: Ceremoni* 14 (Xh), <Demonspråk>, Kanalisera 14
Omfång: 1 Varelse Magnitud: X
Räckvidd: Beröring Varaktighet: Gryning
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ymir;n49007 said:
Rotrax ragg
Mundanas ballaste gud vill att alla ska ha lika roligt som du, så Han har med slumpmässiga tärningskast frambringat denna eminenta bön, som hjälper folk att släppa på sina frigida hämningar för en stund. Smörj in dina händer med en blandning av valolja och valfri erotisk utsöndring, som sedan av Rotrax mystiskt transmuteras till Soma, gudarnas nektar. Tafsa sedan på din utvalde och mässa orden "Släpp loss lite va!", helst på äldre coloniska, ventus eller lemingo, men erfarenheten har visat att alla språk utom lägre och högre jargiska samt klassisk oriton-forianska fungerar.

Beskrivning: Den påverkade får under varaktigheten 2T6 svårare att med Självkontroll motstå förförelse, smicker, och annat som syftar till att få han/henne/den i säng (eller lagd över ett bord, eller direkt på gatan, eller något annat mer fantasifullt).

Magnitud: 8, Omfång: Individ, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: En scen, Kanalisera: 12
Lite date-rape-magi sådär på fredagseftermiddagen känns väl kanske sådär? Om man ska ta till en underdrift.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Ymir;n49007 said:
Rotrax ragg
Mundanas ballaste gud vill att alla ska ha lika roligt som du, så Han har med slumpmässiga tärningskast frambringat denna eminenta bön, som hjälper dig att bli mer oemotståndlig än du redan är. Smörj in ditt anlete med en blandning av valolja och valfri erotisk utsöndring, som sedan av Rotrax mystiskt transmuteras till Soma, gudarnas nektar. Tafsa sedan på dig själv och mässa orden "Jag äger!", helst på äldre coloniska, ventus eller lemingo, men erfarenheten har visat att alla språk utom lägre och högre jargiska samt klassisk oriton-forianska fungerar.

Beskrivning: Rotrax-dyrkaren får under varaktigheten +1T6 på Charm, Förföra, och relaterade expertiser, mot alla rimliga odds.

Magnitud: 8, Omfång: Individ, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: En scen, Kanalisera: 12
Detta låter som ett helt eminent mysterium för min bisexuelle, kamorianske nymfoman till bard tbh.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Har suttit och knåpat ett bra tag med att få till ett mysterium som kan användas till att utföra spådomskonst av olika slag, vilket visade sig vara ganska krångligt av många olika anledningar.

Jag hade ursprungligen tänkt göra olika mysterium för olika tekniker med tanke på att Divination kan utföras på extremt många olika vis. Dock insåg jag att det var ganska onödigt att skapa nya mysterium för varje teknik då det, helt regeltekniskt, endast skulle vara 'Moment'-delen som ändras. Jag valde att lösa detta genom att göra ett av mysteriets slag "valfria" beroende på hur Divinationen utförs, dock har jag givit 5 exempel på divinationstekniker i Mysteriets text som jag tror alla kan hitta minst en fädighet som logiskt kan kopplas till vardera av dessa.

Att Divinationen varken har Alstra eller Kanalisera var medvetet då jag personligen inte tyckte att någon aspekt kändes tillräckligt bred för att kunna omfatta något som har extremt många tillvägagångssätt, dessutom kändes kanalisera fel då Divination inte nödvändigtvis är kopplat till en gudom eller religion. För mig kändes det som att Förnimma var tillräckligt för att omfatta det 'mystiska' med spådom då det har mer att göra med känsla än att dra kraft från något och omvandla det till någonting annat. Skulle föreslå samma struktur för saker som "Andesyn" och annat som 'medium' och liknande sysslar med, då även detta har mer med känsla än magi att göra imo.

Att sätta en specifik svårighetsgrad var också något jag ignorerade, med tanke på att det inte är rimligt att det är lika lätt/svårt att sia om vad det blir till middag som det är att försöka förutspå när/var/hur/varför Kejsaren dör. Jag kände personligen att det är rimligast att Spelledaren själv beslutar om vad svårigheten för Divinationen är utifrån vad Siaren försöker ta reda på samt andra omständigheter som kan göra saker lättare eller svårare.

Även mysteriets 'Effekt' har jag låtit vara upp till Spelledaren då det är svårt att sätta ut regler för hur tydlig och korrekt informationen blir beroende på övertag, speciellt då vissa spådomar kanske kräver mer Övertag än andra för att bli tydligare.

Kom gärna med synpunkter och förslag kring detta mysterium! :)


Divination
Divination ar en uråldrig rit som förekommit inom de flesta av Mundanas kulturer och som även refereras till inom en hel del religioner. Tillvägagångssätten för att utföra Divination är extremt mångtaliga dock finns det fem olika typer som förekommer oftare och är mer välkända än andra, nämligen Cartomanti, Horoskopi, Haruspexi, Kiromanti och Kristallomanti.
Cartomanti betraktas främst som en underhållningsform då dessa Siare mestadels utför spådomar om kärleksliv, ekonomi och hälsa i utbyte mot betalning, detta betyder dock inte att en Cartomantiker inte kan eller ej har förmågan att spå om andra saker. Det finns dock bedragare som utger sig för att vara Cartomantiker som genom skarpsynthet, list och 'slight of hand' utför fabricerade spådomar, vilket har gjort folk misstänksamma mot dessa Siare av andra anledningar än deras "svartkonst".

Horoskopi är också det en relativt accepterad form av Divination. Eftersom astromantiker, som de kallar sig, finner järtecken genom stjärnhimlen, vilket är en av Daaks skapelser. Astromantiker brukar dock ha problemet att de blir betraktade som helgon vilket kan leda till komplikationer med inkvisitionen, då dessa inte accepterar att de blir tillbedda i Daaks ställe.


Kiromanti och Kristallomanti är exempel på divinationstekniker som inte är helt accepterade, dock till en ännu mindre grad än Horoskopi. Inkvisitionen, kyrkan och en stor del av befolkningen ser nämligen på detta som svartkonst och många tror att Kiromantiker och Kristallomantiker genom deras divinationsteknik kan beslagta och korrumpera själar.

Den mest förbjudna formen av Divination är Haruspexi, konsten att finna järtecken genom inälvor och andra organ från levande varelser. Detta är direkt kopplat till dödsmagi av såväl inkvisitionen, kyrkan och befolkningen, och att vara Haruspektiker är belagt med dödsstraff i Jargien.

Effekt: Siaren kommer till en insikt och får information om någonting som inte skett ännu. Denna information blir tydligare och mer korrekt for varje Övertag (Spelledaren bestämmer hur detta tar form I spelet*).

Moment**: Ceremoni X (10 min), Förnimma X, <Teknik>*** X

Omfång: 1 Varelse Magnitud: X
Räckvidd: Personlig Varaktighet: Momentan

*Som regel bör Spelledaren fråga Spelaren ungefär vad Siaren försöker åstadkomma eller ta reda på genom sin Divination innan något av slagen utförs. På detta viset kan Spelledaren förbereda sig lite och bestämma vad som är lämpligt när denne har sett resultatet av tärningsslagen.

** Förslagsvis bör Spelledaren slå minst ett av dessa slag dolt för Spelarna. Detta för att undvika att Spelarna ska veta om den information som Siaren får är pålitlig eller ej. Svårigheten för slagen sätts av Spelledaren beroende på vad hen tycker är passande för det som Siaren försöker åstadkomma.

*** De vanligaste och mest välkanda divinationsteknikerna är Cartomanti [spå i kort], Haruspexi [spå i inre organ och tarmar], Horoskopi [spå i stjärnbilder], Kiromanti [spå i handen] och Kristallomanti [kristallskådning]. Vilken färdighet som används beror på vad som anses passande och logiskt för den valda tekniken (exempelvis Spel & Dobbel för Cartomantisk Divination). En teknik kan dock endast väljas om Siaren har de rätta förutsättningarna, föremålen eller verktygen till hands för att utföra den. Det gaår tillexempel inte att utföra en Kristallomantisk Divination ifall Siaren inte har tillgång till någon form av reflekterande föremål av kristall eller glas.
 

Crawden

Veteran
Joined
27 Nov 2014
Messages
12
Jag slängde ihop en liten provisorisk mysterielista till vår Xinukultist, efter spelarens föreslagna teman. Om någon är nyfiken så finns den här på Dropbox :)

Som ny Eonit tog jag mig många friheter, men om någon har synpunkter så hör jag dem gärna!
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Crawden;n54480 said:
Jag slängde ihop en liten provisorisk mysterielista till vår Xinukultist, efter spelarens föreslagna teman. Om någon är nyfiken så finns den här på Dropbox :)

Som ny Eonit tog jag mig många friheter, men om någon har synpunkter så hör jag dem gärna!
Då Xinukulten är mycket känd för att medlemmarna åsamkar sig själva smärta (och även bär rustningar med taggar på insidan för att öka sin egen smärta varje gång de blir träffade) skulle jag gärna se att de har mysterium som orsakar smärta men som ger dem tillbaka Fokus, eller att smärta inte ger negativa effekter mot färdigheter etc etc.

Kommer inte ihåg tillräckligt om kulten i övrigt för att säga om det är något av era mysterium som går emot hur böckerna beskriver religionen, men det är ju ändå hyfsat irrelevant med tanke på att alla kan tolka fritt hur dem vill att "deras" Mundana ska se ut. Gillar verkligen mysteriet som ger infektion, det är grymt (och alla lamiakultister gråter)
 

Crawden

Veteran
Joined
27 Nov 2014
Messages
12
jensofsweden;n54496 said:
Gillar verkligen mysteriet som ger infektion, det är grymt (och alla lamiakultister gråter)
Haha, ja, det är väl hjärtebarnet skulle jag vilja påstå!
Det är lite svårt att hitta info om just Xinu. Man tycker sig ändå ha en hyfsat ok koll på vad kulten handlar om, men när man verkligen vill ha bekräftad lore så lämnar Religionermodulen en törstandes efter mer.

Det råkar inte vara så det finns godsaker att hitta om kulten på annat håll? Det hade varit rätt kul att fläska ut mysteriesamlingen ytterligare :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är lite lat så jag orkar inte skriva fluffet just nu (kanske går tillbaka och gör det senare om intresse finns), men den här ceremonin fyller ett behov till ceremoni-reglerna i grundboken. Den är väldigt basic (men åtminstone semi-officiell) just nu, idealiskt ökar man varaktigheten till en månad eller rentav bestående eller permanent:

Helga Daaks kors
Beskrivning: Helgar ett Daakkors så att det kan användas för att ge övertag utan konsekvenser vid Daakkyrkans böner.
Moment: Ceremoni 12 (30 minuter), Kanalisera 12
Magnitud: 12 Räckvidd: Intill
Omfång: Ett Daakkors Varaktighet: Ett dygn


Helga Libera
Beskrivning: Helgar en libera så att den användas för att ge övertag utan konsekvenser vid Daakkyrkans böner
.
Moment: Ceremoni 8 (30 minuter), Kanalisera 8
Magnitud: 8 Räckvidd: Intill
Omfång: En libera Varaktighet: Ett dygn

Also extra fluff baserade på samma effekt:

Rotrax välsignade tärning
Beskrivning: Helgar en 37-sidig tärning så att det kan användas för att ge övertag utan konsekvenser vid Rotraxkultens häftiga böner.
Moment: Ceremoni 8 (30 minuter), Kanalisera 8
Magnitud: 8 Räckvidd: Intill
Omfång: En 37-sidig tärning Varaktighet: Ett dygn

Skapa ritualkranium
Beskrivning: Helgar ett utsmyckat människokranium så att det kan användas för att ge övertag utan konsekvenser vid den arkipelagiska Daakkyrkans riter.
Moment: Ceremoni 12 (30 minuter), Kanalisera 12
Magnitud: 12 Räckvidd: Intill
Omfång: Ett utsmyckat människokranium Varaktighet: Ett dygn
 

Koftan

Veteran
Joined
20 Dec 2014
Messages
26
Crawden;n54503 said:
Haha, ja, det är väl hjärtebarnet skulle jag vilja påstå!
Det är lite svårt att hitta info om just Xinu. Man tycker sig ändå ha en hyfsat ok koll på vad kulten handlar om, men när man verkligen vill ha bekräftad lore så lämnar Religionermodulen en törstandes efter mer.

Det råkar inte vara så det finns godsaker att hitta om kulten på annat håll? Det hade varit rätt kul att fläska ut mysteriesamlingen ytterligare :)

Jag har valt att tolka Xinu som en kunskapsgud. En gud som försökte få ta del av förbjuden kunskap men som lämnades vanskapt på köpet. Han står ensam inför det kommande mörkret och vill skapa ett paradis för sina egna genom att ensam besegra mörkret och låta mäniskan slå sig fri från de parasiterande gudar som suger i sig av deras psykotropiska energier. Men för att lyckas med detta krävs skickliga följare som klarar av det kommande mörkrets plågor. Därför plågar han sina följare för att stärka dem och så att de starkaste ska kunna strida för hens sak. Samtidigt erbjuder xinu kunskap i utbyte mot lika själsoffer där man kan komma till djupare förståelse för världen och sin egen existens. Men jag gillar tanken på en missförstådd gud som vill göra något gott men med alla medel tillåtna till den grad att denna räknas som en demon bland de oförstående.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Koftan;n58840 said:
Jag har valt att tolka Xinu som en kunskapsgud. En gud som försökte få ta del av förbjuden kunskap men som lämnades vanskapt på köpet. Han står ensam inför det kommande mörkret och vill skapa ett paradis för sina egna genom att ensam besegra mörkret och låta mäniskan slå sig fri från de parasiterande gudar som suger i sig av deras psykotropiska energier. Men för att lyckas med detta krävs skickliga följare som klarar av det kommande mörkrets plågor. Därför plågar han sina följare för att stärka dem och så att de starkaste ska kunna strida för hens sak. Samtidigt erbjuder xinu kunskap i utbyte mot lika själsoffer där man kan komma till djupare förståelse för världen och sin egen existens. Men jag gillar tanken på en missförstådd gud som vill göra något gott men med alla medel tillåtna till den grad att denna räknas som en demon bland de oförstående.
Finns ting/varelser/personer från andra fikiva källor som ser själva plågandet som en källa till nya insikter och erfarenheter. Galenskap och genialitet anses också i vissa kretsar vara intimt förknippade med varandra. Förbjuden kunskap är också najs. Intellektualisera som Pol Pot/Hitler/Mao med den sataniska bibeln och andra förbjudna verk o källor?
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Av det lilla jag läst verkar det som att Xinu definitivt är länkad till kunskap och att plågandet och offrandet görs för att kunna finna svar på jäkligt filosofiska grejer så som meningen med livet och en hel del annat :)
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Har nu suttit och försökt lista ut hur mysterier fungerar när man hittar på dem och sätter ner värdena. Som den tröge personen jag är har jag inte fattat något. Vore tacksam om någon bättre matematiker kunde förklara.

Hur bestämmer man Magnituden?
Hur vet man hur svårt kanalisera-slaget är?
Hur påverkar tiden ceremonier tar (10 min, 30 min, 1h, 2h osv), eller för den delen antalet ceremonier?
Räknas varaktighet (Fullmåne, Scen osv) in på något sätt?

Vad jag försöker lista ut är hur mysterierna i boken är konstruerade siffermässigt. Som det är nu har vi omkring 6-7 mysterier i spel som vi höftat fram men ingen i gruppen vet riktigt hur "välkonstruerade" de egentligen är.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Oden;n65200 said:
Har nu suttit och försökt lista ut hur mysterier fungerar när man hittar på dem och sätter ner värdena. Som den tröge personen jag är har jag inte fattat något. Vore tacksam om någon bättre matematiker kunde förklara.

Hur bestämmer man Magnituden?
Hur vet man hur svårt kanalisera-slaget är?
Hur påverkar tiden ceremonier tar (10 min, 30 min, 1h, 2h osv), eller för den delen antalet ceremonier?
Räknas varaktighet (Fullmåne, Scen osv) in på något sätt?

Vad jag försöker lista ut är hur mysterierna i boken är konstruerade siffermässigt. Som det är nu har vi omkring 6-7 mysterier i spel som vi höftat fram men ingen i gruppen vet riktigt hur "välkonstruerade" de egentligen är.
Tänk på att mysterierna i grundboken (om jag förstår rätt) tar hänsyn till att vissa transformationer är lättare inom Daakkyrkan - jag vill säga till Pyrotropi och till Semotropi, men jag kan minnas fel.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
LordTengel;n65446 said:
Tänk på att mysterierna i grundboken (om jag förstår rätt) tar hänsyn till att vissa transformationer är lättare inom Daakkyrkan - jag vill säga till Pyrotropi och till Semotropi, men jag kan minnas fel.

Tack för infon... Inte för att det gör det hela enklare att räkna ut. :rolleyes:
 
Top