Nekromanti Post-GothCon-scenario feedback/diskussion

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
I år skrev jag och Lycan ett scenario till GothCon, se synopsis här. Det kommer dessutom att läggas ut till allmän beskådan på Neogames hemsida, vilket är både roligt och läskigt.

Jag skulle gärna vilja att folk som spelade eller spelledde det, skrev lite om vad som var bra eller dåligt. Dessutom skulle det vara intressant om folk som arrade andra scenarier luftade hur det gått för dem.

Den enda kritik jag fått hittills var att det var lite för långt att läsa (och aningen för långt att spela). Speltid tycker jag är väldigt svårt att tajma, eftersom grupper är så olika. För ett humorscenario, så vill man förmodligen inte spela längre än 2-3 timmar, men för ett deckar- eller dramascenario så vill man hamna ganska den utsatta speltiden (fem timmar). Även om detta var ett scenario av den senare typen, så kunde det kanske varit liiite kortare, men det är svårt att justera sådant i plotten. Det finns några korrekturmissar mellan kartan och texten i förhållande till vart saker ligger, men jag hoppas att spelledarna kunde dölja det.

Skam att erkänna, så hade vi inte speltestat det. Minst ett speltest är egentligen det minsta man kan begära, men så kan det bli ibland.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Oh, jag tar gärna också feedback här (utöver den som jag redan fått på facebook). Hittills har jag nog bara fått höra saker om Voodoonätter och där har enda kritiken varit korrekturläsning (vilket jag skäms för att det inte blivit av).

Speltester är ett måste för mig, har också som princip att spelledarna helst ska fått spela igenom scenariot.

När det gäller tankar om längden så brukar jag räkna med att det kommer vara lite kortare på konventet än vid speltestet som snitt. Siktar på mellan tre och fem och har tempo på utspel som riktlinje snarare än humor/drama. Högt tempo = kortare scenario, samma sak om jag har många spelarkaraktärer så försöker jag korta tiden. Trots detta så fanns det de som tog nästan hela passet i anspråk för Voodoonätter (som jag tänkt på tre timmar) och tyckte det var lagom och Oups rymden låg mellan tre och fyra och en halv, det senaste var så grymt kul, vilket var bra för annars hade jag aldrig orkat med det.

Läslängde beror på hur lättläst det är, jag brukar oftast inte ha något problem med upp emot tjugo sidor scenariotext även om det för de flesta nog är mer lagom med tio-femton.

-Gunnar (som ska försöka komma ihåg att ladda ned The Groger scenario och spela det)
 
Top