Post Apoc-soundtrack

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Så vad hade ni slängt in i ett post apocalypse-soundtrack? Kanske lika mycket att ha när man grejar med kartor o bunkrar som att ha under spel..

Själv hade jag börjat med PiL - the order of death:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Borde inte "postapocmusik" helt enkelt vara den musik som spelades före apokalypsen?

Tänker en av de tidiga Fallout-spelens storhet är att katastrofen hände i ett retrofuturistiskt 50-tal och sen spelar vi i världen som byggts upp ovanpå det. Vi spelar inte i ett retrofuturistiskt 50-tal.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Borde inte "postapocmusik" helt enkelt vara den musik som spelades före apokalypsen?

Tänker en av de tidiga Fallout-spelens storhet är att katastrofen hände i ett retrofuturistiskt 50-tal och sen spelar vi i världen som byggts upp ovanpå det. Vi spelar inte i ett retrofuturistiskt 50-tal.
Absolut. Jag tänkte dock inte ingame-musik utan mer stämningsmusik för skapande. För vissa kan dessa säkert överlappa, men för mig kan de gärna få vara distinkta.

Sen är iofs PiL in-movie-musik såväl som soundtrack i Hardware, men det är en annan sak.. :LOL:

Sen är det en tråd för låtar! Inte för definitioner.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Dead World körde vi ofta till Kult på 90-talet, men funkar imo till PA oxå!

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484

Den här känns ofattbart apokalyptisk både i text och ljudbild
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
För mig är fortfarande denna mest postapokalyps, men det har nog mer att göra med videon än låten:

 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Höll på att svara den här skivan när det kom till varulvsmusik också, men sen läste jag att det var helt uppenbar varulvsmusik, vilket detta inte riktigt är, men något primitivs, pälsklätt och lurvigt över denna gamla kraut som andra inkarnationer av Amon Düül totalt saknar, och mycket annan kraut öht. Men, är en jävla bra skiva som hör till en av mina favoriter, för postapo är det kanske just det lite primitiva som gör att det klickar för mig där också.

 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Post-Apokalyps är ju en ganska bred genre, bred nog att inte en musikstil passar alla. Men i urbanare varianter så hade jag slängt in diverse Carpenter Brut låtar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Garbages "Cities in Dust" cover är ganska okänd men den passar till väldigt många olika typer av Post-apoc, mer så än Siouxsie and the Banshees original.
 
Top