Nekromanti Porträtt i olja!

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Hej alla, ledsen om jag lägger denna tråd på fel plats, men det löser sig säkert. Jag tänkte lägga upp en lite småövning till porträtt i olja till er som är intresserade. Jag har använt mig av lite olika oljefärger och märken och det spelar inte så stor roll om man bara vill testa lite och ha roligt. Vissa vita blandar sig bättre än andra och vissa andra färger "lyser" starkare etc, men om man bara ska testa och öva så är det bara att köra på.
Här har jag även målat på en extremt simpel pannå som verkar vara en förberedd bit tunn kartong på ca 20x35 cm eller så.

Material:

Terpentin (finns jättebra luktfri)
Oljefärger (duh)
2 Penslar, båda flatborstade. (halvstor och liten)
Palett (glasskartongs-lock etc..?)

Bild 1

Jag börjar med att "tvätta" hela pannån med en av terpentin utspädd blanding av titanvitt och rå umbra. Konsistensen på pannån blir som akvarell och man märker här hur papp-aktig denna billiga pannå-modell är då färgen direkt sugs in och mattas av. Det hjälper ju egentligen lite, men jag surar hellre ikväll.
Steg två blir att använda en mörkare färg att skissa upp vår blivande figur med. Jag använder fortfarande min större pensel då jag enkelt skissar upp platsen för ögon, mun och skuggan under hakan etc. Det ska vara enkelt och flytande. Blir det fel så är det lätt att sudda bort med en bit duk eller torky-papper, om man har råd med det. (torky-papper är så jäävla bra)

Bild 2. (verkar ha blivit bred..eller?)

Sådär, steg två blir att lägga in en generell hudton. Jag tänkte varma färger och blandar vitt med rött och lite umbra. Inte så mycket att snacka om här. Bara att leka, men samtidigt hålla en disciplin. En sak i taget. :gremsmile:

Bild 3.

Nu snackar vi. Leker fortfarande med former. Tänk dig en varm skugga under näsan och under hakan. Överläppen får lite grönt för att markera skäggväxt. Varma skuggor i ögonhålorna. Det är fortfarande rätt flytande och roligt.

Bild 4.

Här har vi kvällens sista bild. Ursäkta suddet.
Det viktiga med detta portättet är att ha roligt. Ansiktet har både lila och grå toner, men mestadels varma toner. Det blir en intressant bild tack vare en bred blandning av färger intill varandra. Lägger man en hajlajt (highlight) så tänkt på färgen som ligger under. Är näsan rödaktig kan man antingen lägga en något röd vit highlight eller en först turkos färg och en vit hightlight på det för att verkligen spränga näsjäveln i ljus. Det är bara att testa. Ha lite foton från tidningar å kika på. Vad är det egentligen för färger ni ser? Varför smälter de så snyggt ihop? En annan viktig grej som man lätt missar när man försöker vara proffsig är belöningen man får när man överdriver. Lägg en fet färg. Kanske passar den inte alls, eller så passar den bättre än du kunde tänka dig.

Denna målningen är perfekt för att köra vidare på finlir nu när grunden är lagd.
Öh.. Tja, det blev inte så mycket tutorial inser jag nu, men fråga på om det är något. Annars, ha en trevlig dag.

/Per
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Tummen upp!

Bra mini-turorial. Jag gillar att du använder oljefärger, det är ett hantverk som måste bevaras. Jag slipper det dock gärna själv!

Om du hade en grundad pannå förberedd, hade du istället skissat med typ kol innan, eller hade du ändå kört rakt på med oljan?
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Tack!

Jag kör nästan alltid med olja direkt. I detta fallet då jag har möjlighet att späda ut med terpentin så skissar jag med olja som nästan blir som akvarell och lätt att torka bort om man gör fel. Ibland har det blivit utspädd akryl som skissgrund, men som regel i stort sett aldrig blyerts eller kol, utan utspädd färg.

:gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Cooolt! Kul att sådant dyker upp; kul att se, kul att läsa om. När min gamla mor ringde nu i afton frågade jag just om jag kunde låna lite av hennes prylar för att pröva att måla igen. Ett litet sammanträffande helt enkelt. Akryl iof - men jag föredrar det före olja eftersom det är lättare - men någonstans måste man ju börja. Hoppas jag gör det. Har inte målat sedan bildlektionerna på högstadiet, vilket är typ tio år sedan nu. ... Har alltid dragit mig för färg och penslar eftersom det är så svårt. Har lite akvarellfärger här hemma, men de ligga mest bara just eftersom jag drar mig för det. ... Underligt nog, eftersom jag oftast föredrar traditionellt före digitalt. Fan, får hoppas på att jag verkligen börjar med något dylikt. Vore kul. :gremtongue:

Keep it up!
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Då kommer frågan direkt: varför? Ren preferens eller ger det någon fördel?
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
solvebring said:
Cooolt! Kul att sådant dyker upp; kul att se, kul att läsa om. När min gamla mor ringde nu i afton frågade jag just om jag kunde låna lite av hennes prylar för att pröva att måla igen. Ett litet sammanträffande helt enkelt. Akryl iof - men jag föredrar det före olja eftersom det är lättare - men någonstans måste man ju börja. Hoppas jag gör det. Har inte målat sedan bildlektionerna på högstadiet, vilket är typ tio år sedan nu. ... Har alltid dragit mig för färg och penslar eftersom det är så svårt. Har lite akvarellfärger här hemma, men de ligga mest bara just eftersom jag drar mig för det. ... Underligt nog, eftersom jag oftast föredrar traditionellt före digitalt. Fan, får hoppas på att jag verkligen börjar med något dylikt. Vore kul. :gremtongue:

Keep it up!
Sjysst!
Ja, tusan. Jag är jäkligt skraj för akvarell för jag tycker det verkar så svårt, men det är väl bara att ta tjuren vid hornen liksom, haha. Jag tycker det är viktigt att hålla det roligt blandat med disciplin. Inte bara flams :gremwink:
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Smrtihara said:
Då kommer frågan direkt: varför? Ren preferens eller ger det någon fördel?
Tja, jag vet faktiskt inte.
När det gäller utspädd oljefärg så är det en kontrollfråga. Där kan man sudda ut och leka och kladda. Har alltid tyckt att blyerts lyser igenom färgen och kol blir inte särskilt detaljerat och följsamt på en duk utan rätt raspigt. Det är en vanesak, det är jag säker på dock.
Det finns nog ingenting som är bättre än det andra utan man gör det man tycker funkar bäst för stunden, tror jag.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Okej! Alla dom här småsakerna är ju en del av ens personliga teknik. Jag tycker ju detaljerna i hantverket är riktigt kul. Jag upplever kol på samma sätt som dig så jag använder fingrar, papper eller annat valfritt tillhygge för att applicera det på duken.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Btw, tänkte säga att det är asagrymt trevligt att du pratar färger. Jag menar att du snackar färger i praktiska sammanhang; om hur du faktiskt använder dem, vart du lägger vad osv.

Själv är jag just väldigt dålig på färg eftersom jag som sagt sällan målat/målar. Dessutom har jag väl för den delen aldrig lagt ned mig på färglära. Den lilla färgläran jag tog till mig när jag tog en liten kurs i concept art härom året... ehm, åren?... Ja, skitsammma - den var i alla fall knapp.

Med andra ord får du gärna fortsätta att bluddra på om färger, hajlajt-tekniker och dylikt. Det är bara roligt att läsa och ta till sig. Tack för en schysst, lekfull lektion i oljemålning. Fortsätt gärna med sådana här trådar!
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Smrtihara said:
Okej! Alla dom här småsakerna är ju en del av ens personliga teknik. Jag tycker ju detaljerna i hantverket är riktigt kul. Jag upplever kol på samma sätt som dig så jag använder fingrar, papper eller annat valfritt tillhygge för att applicera det på duken.
Ja, det är nog så. :gremsmile:
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
solvebring said:
Btw, tänkte säga att det är asagrymt trevligt att du pratar färger. Jag menar att du snackar färger i praktiska sammanhang; om hur du faktiskt använder dem, vart du lägger vad osv.

Själv är jag just väldigt dålig på färg eftersom jag som sagt sällan målat/målar. Dessutom har jag väl för den delen aldrig lagt ned mig på färglära. Den lilla färgläran jag tog till mig när jag tog en liten kurs i concept art härom året... ehm, åren?... Ja, skitsammma - den var i alla fall knapp.

Med andra ord får du gärna fortsätta att bluddra på om färger, hajlajt-tekniker och dylikt. Det är bara roligt att läsa och ta till sig. Tack för en schysst, lekfull lektion i oljemålning. Fortsätt gärna med sådana här trådar!
Tack så mycket!
Ja, jag kanske lägger upp något mer nån gång. :gremsmile:

Stort tack till er.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Här var ett självporträtt jag jobbade på ikväll. Tog en hel del bilder, men det är tidskrävande att länka dem alla till en hemsida där de ska läggas upp :gremsmile:
Dock samma princip här som innan.

Tack tack.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Per Folmer said:
Här var ett självporträtt jag jobbade på ikväll. Tog en hel del bilder, men det är tidskrävande att länka dem alla till en hemsida där de ska läggas upp :gremsmile:
Dock samma princip här som innan.

Tack tack.
Wicked. Du är verkligen duktig. Suvetänt bra. Gillar ditt sinne för ljus och kulörer.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
solvebring said:
Per Folmer said:
Här var ett självporträtt jag jobbade på ikväll. Tog en hel del bilder, men det är tidskrävande att länka dem alla till en hemsida där de ska läggas upp :gremsmile:
Dock samma princip här som innan.

Tack tack.
Wicked. Du är verkligen duktig. Suvetänt bra. Gillar ditt sinne för ljus och kulörer.
Jättesnällt, stort tack!
Hur går det med dina arbeten? Vi kanske ska göra några akvareller båda två? Du som inte jobbat så mycket med det, och jag som är livrädd för det. :gremlaugh:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Per Folmer said:
solvebring said:
Per Folmer said:
Här var ett självporträtt jag jobbade på ikväll. Tog en hel del bilder, men det är tidskrävande att länka dem alla till en hemsida där de ska läggas upp :gremsmile:
Dock samma princip här som innan.

Tack tack.
Wicked. Du är verkligen duktig. Suvetänt bra. Gillar ditt sinne för ljus och kulörer.
Jättesnällt, stort tack!
Hur går det med dina arbeten? Vi kanske ska göra några akvareller båda två? Du som inte jobbat så mycket med det, och jag som är livrädd för det. :gremlaugh:
Mitt största problem med klassiskt målande är tidsbrist. Men jag kan gärna försöka hänga på me d någon akvarell någon gång när tillfälle bjuds.

... Arbeten?
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Mitt största problem med klassiskt målande är tidsbrist. Men jag kan gärna försöka hänga på me d någon akvarell någon gång när tillfälle bjuds.

... Arbeten?
Aha! Ja, det är likadant här. Jag gör det mest på sena kvällar. Nu har jag ju ett redigt staffli och allt material nära till hands oxå, så det är ju ett plus.
Jo, jag tänkte alltså på dina arbeten du lagt upp i forumets galleri. Det ser riktigt sjysst ut.
 
Top