Nekromanti Portaler

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Om jag förstått det hela rätt så går det inte...

Men går den verkligen att göra permanent? Hade för mig att den bara gick att göra provisorisk.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Genom att gå lite utanför det ordinarie magisystemet, t.ex. genom lite resonemang kring att portalen skapas med hjälp av platsens sanna namn, och att ett "förgörande" av platsen då skulle innebära att portalen destabiliseras och dissiperar okontrollerat.

Vilket även skulle förklara varför Mundana inte blivit fullständigt översållat med portaler under världshistorien; ryker byggnaden så ryker portalen, och vill man dra det lite längre kommer det sanna namnet med tiden att ändras så att portalen destabiliseras, vilket kan ge 1: instabila portaler, vilket alltid är kul, och 2: en till bit till förklaringen till varför Mundana inte är översållat av permanenta portaler. Man kan också använda det till att bara sätta en arbiträr livslängd på permanenta portaler.

Alternativt skapa effekten "Förgör portal" eller dylikt, det fungerar också.

Man kan också plocka bort dem ur reglerna och därmed undvika problemet. Det verkar ju ändå inte som om folk använder dem, med tanke på de trots sin stora användbarhet typ aldrig nämns utanför magireglerna.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
De är inte så sjukt användbara som man kan tro. Tänk på att avståndet mellan två portaler i ett par regleras på samma sätt som avstånd i besvärjelser: 30 meter = +Ob1T6.

Det är med andra ord svårt som f*n att göra en portal vars utgång är längre bort än din egen källare...
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Portaler skapas vanligtvis med ritualer, och då är flera hundratals meter inte bara fullt möjligt utan även ganska lätt. Jag kom bara att tänka på att ritualen för att skapa en portal i boken är permanent, så jag undrade varför det inte fanns portaler överallt. (Vilket det iofs gör med tanke på alla stenportaler som syns runt om i centrala Mundana).

Men jag gillar Regmolars förklaring. Att platsers sanna Namn förändras när platserna förändras duger gott. Tackar.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Min tolkning av permanent magi är att de binds till verkligheten och blir således icke-magiska.

Ett permanent golem är inte odödgligt, utan säckar ihop och där om du slår det hårt nog.

En permanent skyddscirkel är bunden till en ritad, konstruerad elelr på annat sätt fysisk symbol, bryts denna bryts också skyddcirkeln. Permanent portal är bunden till en fysisk port, och om dess kanter raseras, slutar porten att fungera.

Allting ovan har jag också valt att tolka kring konceptet sanna namn. En provisorisk sak behåller samma sanna namn oavsett. Medan en permanent kan få sitt väsen eller essens, och således sitt sanna namn, modifierat.

Alltså, om du skapar en permanent portal måste man ha en fysisk ram att fokucera den kring, då inget magiskt fält sköter fokuseringen.

Men men, det är bara mina spontana tankar.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag gillar det, men jag tycker ändå att man borde kunna skapa en permanent portal i tomma luften, bara att risken för att det sanna namnet förändras under användning blir mycket större.
 
Top