Nekromanti Poltava (Noir?)

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Jag saknade en del i artikeln om Poltava som alternativ setting till Noir. Typ, allt som har med Noir att göra. :gremsmile:

Jag tycker att det är lysande idé att modda Noir till andra settingar, men regelsystemet är lite för komplext och tematiskt för att det bara ska vara att byta Sandukar mot Poltava för att man ska landa rätt.

Det här är en typ av inlägg som jag aldrig skriver och orsaken till att jag gör det är inte för att klaga utan för att jag är genuint intresserad av Noirs hackmöjligheter. Vad händer exempelvis med initiativhandlingarna när man bara har ett skott i geväret? Blir striderna intressanta? Vilka typ av begränsningar och expertiser passar settingen? Hur byter man enkelt ut de förmågor som inte passar in och vilka bör de ersättas med? Hur hanterar man befläckelsen, och vad tycker kyrkan om den? O.s.v.

Sådana grejer hade varit kanon! Nu är det bara en historisk artikel som jag hade klassat som systemlös, hade det inte varit för att ordet Noir återkommer här och var.

Jag har inte läst Bladerunner Noir. Är det samma sak där?

Iaf, det är en bra artikel Petter (precis som den om New York i förra numret).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Själv gillade jag iofs att artikeln var, till stor del, genre-lös. Jag skulle nog ändå inte haft Noir som förstahandsval till en Poltava-kampanj. But that's just me.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Måns, jag tror att du har rätt. För att verkligen landa helt rätt med en Poltava-setting behövs nog ett regelsystem som speglar just Poltava. Antar jag. Men det går kanske, tänkte jag mig, att använda kärnan i det system som skapats till Sandukar?

Vad som möjligen kan vara en ursäkt var det begränsade utrymmet. Jag hade egentligen inte plats för att göra så mycket mer än introducera ämnet. Finns ju ingen annan skriven setting att luta sig mot.

Rent dispositionellt lutade jag mig mot Blade Runner-settingen. Den var strukturerad på ungefär samma sätt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Ett problem är att det kräver god insyn i Noirs regelverk såväl som erfarenhet av det och speltest i den alternativa settingen. Med ett regelverk av Noirs omfång är det nästan samma sak som att skriva ett nytt spel. Vi håller på att dra igång Ulvriket Noir och det var svårare än jag trodde, och då har vi ännu inte börjat spela! :gremsmile:

Kanske kan det bli en Fenixartikel om våra erfarenheter? Skulle gärna även se en Western Noir-artikel.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Får man fråga vad som är så speciellt med Noir- som inte andra indie-system har? Jag har bara läst spelledarhjälpen- som verkar jättebra men som innehåller mest material från Sorcerers olika böcker.

Finns det någon anledning att göra just Western Noir och Poltava Noir (obs- en fråga- inte ett påstående)?

Färdigheter och skadesystem och sådana grejer såg rätt traditionellt ut ut i Noir om jag minns rätt, och sen är det väl lite relationer och relationskartor (från sorcerer), eller?

Är det Noirs tillgänglighet som gör att man ska göra varianter av just det spelet, eller råkar det vara att ni spelat just det spelet och kan det väl eller har Noir saker som till exempel Burning Wheel, Sorcerer, Dogs, Solar System mfl inte har?

Själv skulle jag gärna köra Poltava med Solar System- men det är ju jag- förtrollad och fan-boyig som faen... :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
NilsH said:
Får man fråga vad som är så speciellt med Noir- som inte andra indie-system har? Jag har bara läst spelledarhjälpen- som verkar jättebra men som innehåller mest material från Sorcerers olika böcker.
Det är egentligen inget speciellt med Noir, mer än att, som du säger, att det har snott en massa bra indiegrejer och slängt in i ett tradsystem (dessvärre talar de inte alltid samma språk), men min spelgrupp vill inte har mer indie än så, och jag vill absolut inte ha mindre indie än så. Så för oss är det en bra kompromiss.

NilsH said:
Finns det någon anledning att göra just Western Noir och Poltava Noir (obs- en fråga- inte ett påstående)?
Så ovan. Jag (och min spelgrupp gillar västerngenren, men systmet till Western är milt sagt...sådär. Poltava har jag inget förhållande till alls förrutom BPs artikel.

NilsH said:
Färdigheter och skadesystem och sådana grejer såg rätt traditionellt ut ut i Noir om jag minns rätt, och sen är det väl lite relationer och relationskartor (från sorcerer), eller?
Ja.

NilsH said:
...eller har Noir saker som till exempel Burning Wheel, Sorcerer, Dogs, Solar System mfl inte har?
Nej. Eller, jo. Det jag nämnde ovan. Noir ser ut som ett (och är ett) tradspel och det gör mina spelare trygga. :gremsmile: Jag föredrar dina exempel alla dagar i veckan.

Vi ska starta upp en Ulvriket Noir-kampanj så jag funderar en del på systemet. Det är allt.

Ps. Jag vill absolut inte dissa Noir. Det är ett gott hantverk och det finns tillräckligt med bra grejer i det för att göra mig nöjd. Jag är övertygad om att vi kommer att ha skitkul med systemet!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag vill absolut inte dissa Noir. Det är ett gott hantverk och det finns tillräckligt med bra grejer i det för att göra mig nöjd. Jag är övertygad om att vi kommer att ha skitkul med systemet!
Ja, det verkar riktigt bra- men- som du säger lite för trad för att vara vad vi letar efter i vår spelgrupp... men vem vet, jag kanske blir helt såld på Western med ditt plug-in och vill köra den typen av spelsystem (trad + plug-ins av olika slag...)? :gremsmile:

Noir är ju ruskigt snyggt också!!!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
NilsH said:
Själv skulle jag gärna köra Poltava med Solar System- men det är ju jag- förtrollad och fan-boyig som faen... :gremsmile:
Fast, ärligt talat, och för att vara ordentligt självgod, är det inte att vi har blivit så bra på att spela för maximum fun som du är förtrollad av – inte Solar System i sig själv, även om det har visat sig vara ett strålande verktyg för oss i detta? :gremgrin:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Får man fråga vad som är så speciellt med Noir- som inte andra indie-system har?
Jag tror att man får vända på det. Det är ett tradspel med regler för sociala konflikter, mer avancerat användande av hjältepoä.. öde, regler för karaktärsdrag och drivkrafter. Och striderna blir väldigt röjiga och kul att köra. (Även om de är relativt detaljerade.)
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Precis som Måns skriver så är det just komben indie+trad som tilltalar. Spelets system funkar alltså även i breda grupper.

//Mattias
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
NilsH said:
F
Är det Noirs tillgänglighet som gör att man ska göra varianter av just det spelet, eller råkar det vara att ni spelat just det spelet och kan det väl eller har Noir saker som till exempel Burning Wheel, Sorcerer, Dogs, Solar System mfl inte har?

Själv skulle jag gärna köra Poltava med Solar System- men det är ju jag- förtrollad och fan-boyig som faen... :gremsmile:
Lite sent svar, men eftersom jag faktiskt just satt och läste igenom bilagan i tryck igårkväll har jag kanske lite mer att säga nu.

Självklart kan man använda min text till andra system än Noir, och då särskilt mer individinriktade indiesystem.

Poltava Noir kan vid en första anblick se ut som vilken BRP-setting som helst där man som SL ganska bryskt föser runt RP mellan olika stridssituationer. Men det är alltså inte så materialet är tänkt att användas, åtminstone inte i första hand. Vad jag gillar med Noir (och för all del flera av indiesystemen du nämnde) är att man utgår från huvudpersonerna (Noirs rollpersoner) och bygger en berättelse kring dem - alltså inte som i BRP där man utgår från ett helt givet händelseförlopp som man sedan betar av.

Jag var nyfiken på vad man skulle kunna göra med individer - med bakgrund och känslor som faktiskt betyder något i spel - i ett historiskt fälttåg. Faktiskt tror jag att det går utmärkt att använda Noirs regelkärna även i en sådan miljö. Själv hade jag gärna velat spela Karl XII, just för att det vid en första anblick verkar så knäppt att göra en Noir-figur av honom. Men jag tror alltså att det skulle kunna bli mycket spännande. Över huvud taget tror jag att alla de där gamla kungarna egentligen var personer som inte riktigt är synliga i historieböckerna.

Att jag valde just Poltava har bla att göra med att jag gillar specifikt svenska inslag i svenska rollspel. Som svensk har man egentligen väldigt speciella referenspunkter som det verkligen är kul att leka med i fiktion. Jag tror till exempel att det är bla därför som Mutant har nått en så stor publik. Och jag tror att Götterdämmerung borde ha byggt hela sin grundsetting på Gustav III:s Stockholm, istället för en massa konceptuellt vaga utflykter på kontinenten.

Börjar visst fara iväg i tankarna nu. Men jag hoppas att idén bakom Poltava Noir blivit något klarare.
 
Top