Nekromanti Polly eller solo (tärningsdebatt)

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Debatten gick het strax före årets utmaning om regeln [enbart en tärning] skulle slopas till förmån för flervalsalternativet. Så här i backspegeln, nu när ni hunnit läsa flera av årets bidrag, känns det som att ni ändrat åsikt.

Själv tillförde jag inte mycket till den tråden, men lämnade den med känslan att jag skulle hålla mig nära de gamla reglerna. Nu frångick jag dem och känner ingen ånger :gremwink: ... Men av årets bidrag att dömma så gjorde regelborttagandet inte så mycket, det blev inte så mycket tärningshopar för tärningshoparnas skull (min åsikt).

Kan konstatera att jag slapp ett par rader text spenderat på att förklara hur man skulle använda bara en tärning, på flera sätt.

Ska man återgå till ursprungliga regeln med en tärning ?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Kan konstatera att jag slapp ett par rader text spenderat på att förklara hur man skulle använda bara en tärning, på flera sätt.
Du har aldrig behövt skriva det, läsaren kan anses vara en erfaren rollspelare. De kan lista ut sånt själv.

Ska man återgå till ursprungliga regeln med en tärning ?
Någo som känner för att sätta upp en poll?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
skulle vara roligt med en "poll" (tärningsdebatt)

Du har aldrig behövt skriva det, läsaren kan anses vara en erfaren rollspelare. De kan lista ut sånt själv.
Jag är mycket medveten om det.
Jag gillar regeln med bara en tärning, just av den anledningen att det är ett hinder (som jag måste komma på en kreativ lösning för att komma runt).
Men jag konstaterar att jag slapp spendera tid på det, vilket gav mig tid till annat. Lite kluven, å ena sidan är entärningsregeln snygg. å andra sidan så känns det inte som att utmaningen står och faller med den.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,443
Omröstning om tärningar

Här kommer omröstningen om tärningarna:
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Omröstning om tärningar

Var inte frågan om man bara skulle använda en tärning eller flera tärningar? (av samma typ, dvs en eller flera sexsidiga t.ex.)

Att använda flera tärningar av olika typ (t.ex. en tiosidig och en sexsidig) anser jag vara uteslutet.

// Radagast
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Omröstning om tärningar

Var inte frågan om man bara skulle använda en tärning eller flera tärningar? (av samma typ, dvs en eller flera sexsidiga t.ex.)
Att använda flera tärningar av olika typ (t.ex. en tiosidig och en sexsidig) anser jag vara uteslutet.
Man har alltid fått använda flera tärningar av samma typ, men spelet ska inte kräva flera (det vill säga att man kan slå dem en åt gången).

Frågan gäller alltså för eller mot tärningar av olika typer.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Polly vill ha kex.

Ska man återgå till ursprungliga regeln med en tärning?

För att hoppa in i den intensiva debatten... nej, den regel tycker jag inte man ska ta tillbaka. Det känns bara som en onödig begränsning. Grejen med dogmaspel (för mig alltså) är att man ska kunna presentera ett fungerande rollspel på två sidor. Det är den enda begränsningen som jag tycker behövs. Om någon kommer på ett genialt regelsystem som kräver T12 och T8 så känns det helt meningslöst att stoppa detta.

Om någon krånglar till det men sjuka regler och femtioelva tärningar så får man väl lita på att ingen röstar på det bidraget då.

Dessutom, om man räknar med att spelarna är erfarna rollspelare som vet vad rollspel och allt är, borde man inte kunna räkna med att de faktiskt äger tärningar så att de kan spela spel som kräver mer än en sexsidig tärning.... (okej, folk kanske blivit av med alla sina tärningar i olyckor men ändå...)

Så för mig är regeln om max en tärningstyp mest kreativitetshämmande och inte nåt som tillför något. Sen använder mina dogman 1T6 (fantasyninja 2 tävlingar bakåt, där använder T6an förvisso som T3 och T2 också...) respektive 1T12 så jag klarar mig fint no matter what. :gremsmile:
 
Top