Polls på nätet (typ Google Forms) - Vad är viktigt att tänka på?

verec

Warrior
Kortfattat ska jag ha en skrivtävling som inleds nu till helgen och pågår typ till Halloween. Tanken är att folk skriver, skickar in, därefter ska folk få rösta vilket bidrag de gillar mest och det blir ett pris till vinnaren. Ej pengar, men ändå något de flesta som bidrar till skulle bli glada över och anstränga sig för... Därmed min oro (se nedan).

Förra året var tävlingen helt på discord och vi fick ca 20 bidrag. Dock fick den lite kritik för att "diskriminera" folk på typ reddit (största delen av communityn) och de som inte hade discord. Anledningen då var därför vi kunde ha koll på vilka som bidrog och försöka kontrollera fusk. Det förekom fusk... Samtidigt fick bidragen relativt få röster totalt och engagemanget med att skriva skulle jag säga var större än att rösta (20 bidrag är ju en hel del att läsa).

Därmed har jag nu tänkt försöka mig på att göra detta genom Google Forms (samt kräva inlogg), men min oro är inte direkt lugnad pga detta. Det positiva är att nå ut längre, men riskerna för fusk och att trovärdigheten i resultaten minskar ser jag på rätt allvarligt. I synnerhet då vi "sponsras" med priset.

Så, är det någon som har erfarenhet av detta som har någon input/tips att ge? Är det några inställningar/begränsningar jag bör känna till med Google Forms, eller finns det bättre alternativ?

Min huvudbry är nog primärt "säkerhet/trovärdighet/risk för fusk"-frågan. Risk för fusk förstår jag är större och okontrollerad jämfört med discord, men hur vanligt är det? Tyvärr har jag hört lite skräckexempel från N@TO's (Night at the Opera) årliga shotguntävling...

Har även funderat på att bygga in någon "kontroll" från de ansvariga (i huvudsak jag och möjligen 2 till) med poängsättning, typ melodifestivalen med jury- vs folkröster, men vet inte om det är vettigt. Men min dröm är väl att alla ska kunna få rösta på sina topp (upp till) 3 utan inblandning av typ en jury.

Back