Nekromanti Politiskt rollspel

Petabyte

Veteran
Joined
10 Jan 2005
Messages
39
Location
Stockholm
Jag kom att fundera på en sak. Finns det politiska rollspel alltså spel då man bygger ett parti och spelet går ut på att få makten samt att behålla den med bland annat politiskt rävspel... Jag vet inte hur kul ett sådant rollspel skulle kunna vara men det är en liten intressant tanke om det skulle kunna göras rolig. Samt att om personerna som spelar inte har samma politiska övertygelser så kan det ju bli riktiga bråk så det kanske inte är en bra idé ens att göra ett sådant spel... Vad vet ni om ett sådant spel och vad tycker ni om ett sådant spel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det finns ett kortspel och ett brädspel på ämnet, Swärje respektive Junta. Junta är tokkul, Swärje är som Junta fast utan spelplanen och utan det roliga.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Politiskt rollspel [ANT]

"Maktspelet" icke att förglömma (brädspel om Sveriges riksdag).
Förresten, det är nog att förglömma när allt kommer omkring.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Spontan tanke..

Alltså, rent tekniskt sett så skulle man säkerligen kunna plocka in lite politiskt grejs i vilket rollsepl som hellst. Gäller ju bara artt göra äventyr för det hela.
Sen att jag kanske inte är överdrivet fachinerad av just politiska spel är ju en annan sak...
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Under juristutbildningar brukar man ha processpel med rättegångar och lagberedningar. Det är en rätt skoj typ av politikerinspirerat rollspel. :gremsmile:
 

Petabyte

Veteran
Joined
10 Jan 2005
Messages
39
Location
Stockholm
Låter hur kul som helst, speciellt efter som att det även är helt i min smak :p Jag har skummat igenom det och det är krångligt samt inte direkt korrekt men låter kul i alla fall.
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Gymnasiet

Under gymnasiet så spelade vi rollspel under lektionerna några gånger. En av dessa gånger så rollspelade vi politik.

Klassen var uppdelad i mandat, efter hur många som satt i riksdagen då, tror att det var typ 3miljöpartister, sex sossar, osv. Sedan hade vi ett antal frågor som skulle debatteras, tre tror jag. Vår lärare hade försökt att ge oss parti efter den politiska åsikt vi minst hade, så gott hon nu kunde gissa. Detta var intressant, så man fick debattera och tänka som de man vanligtvis inte höll med, roligt! Sedan röstade vi i frågorna, efter vad vårt parti tyckte, fast vissa hade blivit övertygade av goda debattörer och röstade på annat än vad partiet tyckte.

Det hela var rätt festligt, men under stränga debattregler. Helt klart att rekomendera. Vid ett annat tillfälle rollspelade vi ett försök att lösa ngt u-lands (påhittat land) statsskuld, med IMF, världsbanken, G8, arga studenter, makthavare i landet och företagare i landet. Det otroliga var att vi faktiskt skulle löst skuldkrisen! Men vår lärare ville med rollspelet illustrera hur svårt det var att lösa skuldkrisen, så hon avbröt :gremgrin:

Gorger, har rollspelat politiskt.
 
Top