Nekromanti Politiska folkrörelser

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Detta inlägg är tillägnat avanacroniseringen av politiska ideologier genom att dels lämna förslag på hur man kan arbeta in internationalism, liberalism och socialism i mundana -jag tror att jag kan få in femenism också men det orkar jag inte idag- och dels begära respons härpå och ytterligare förslag. Notera att det som precenteras här bara är spontana idéer och därmed kanske inte de mest genomarbetade, varför förbättringar tacksamt mottages.


- Internationalism: Kommer troligen först att ske bland de unga i form av regionalism. I mitt mundana har en generation krigströtta sabriska, thalakiska och kolonifödda adels och köpmanssöner kollektivt kommit till insikt om hur lite som skiljer de två kulturerna åt, något som både odlat upp en mycket vivid hökrörelse på var sida och en fredsrörelse som motiverar en förening av de båda länderna med den supermakt de tillsammans skulle utgöra . I och med att dessa ungdomar blir äldre får de mer och mer makt. Notera dock att det mer eller mindre enbart är i den övre medelklassen och överklassen dessa tankar slagit rot - det är nog ändå betydligt större kulturskilnader mellan en högborgelig köpmansson och en livegen än mellan två högborgeliga köpmanssöner från thalamur resp. consaber.

- Liberalism: den mundana liberalismen i min kampanjvärld utgörs av jarlalundsrörelsen. Då de faliska värderingarna överenstämmer nästan helt med våra så har jag utnyttjat jarlatemplets öppnande av sina portar för ickefalier för att sprida dessa- tankar om individens heder, frihet och rättvisa har via universiteten spritts som en löpeld bland intellektuella, uppeldade av jarlafödda hantverks- och handelsmannasöner. Dessa tankar har slagit rot (främst naturligtvis) bland asharier, men också bland thalaker boende på östkusten och bland jargier och drunokier(!), vilka dock ersätter cirsa med Daak.

- Socialism: Genom att ta fasta på en i vår värld existerande medeltidsrörelse får man den perfekta grunden för den ideologin. ringer det några klockor om man hör utrop som
när Adam grävde och Eva spann, vem var då en adelsman?
Kan ni tänka er något mer folkrörelseaktigt än en samling rusiga bönder som med sådana slagord på läpparna köper ut sina gårdar och grundar bondekommuner enligt //brittisksocialistvarsnamnjagförtillfälletinteminns// modell?


SÅ - HÄR ÄR NÅGRA FÖRSLAG: eventuella reflektioner och utvecklingar mottages tacksamt! Sätt igång att arbeta! :gremwink:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Varför VILL man få in politiska ideologier i en fantasyvärld som, trots lite avstickare, mest är nån slags medeltid?

Mvh / Phelan
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Den ger fler dimensioner till spelandet. Varför måste den politik som finns i fantasyrollspel vara inskränkt till hovintriger och ränkspelande magiker? (grovt uttryckt)
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Den ger fler dimensioner till spelandet. Varför måste den politik som finns i fantasyrollspel vara inskränkt till hovintriger och ränkspelande magiker? (grovt uttryckt)

Det kallas smak och tycke. Vissa föredrar en kampanjvärld där man försöker spela mer enligt hur man tror att medeltiden var än att spela moderna tider i konstiga kläder. Härmed, såsom utomstående och objektiv, förklarar jag därför debattämnet dödfött! :gremwink:


/Rax
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Mundana saknar inte idévärld. Den kallas religion och är betydligt mer reellt för de flesta än hovintriger och ränkspelande magiker. De politiska ideologierna träder ju fram samtidigt med att religionen tappar i betydelse. Så, ska religionerna börja glida tillbaka och vad har i så fall föranlett detta skifte? (Thalamur har ju alla förutsättningar då de är ateister, men resten?)

Mvh / Phelan
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Nu motiverade jag visserligen inte trovärdigheten för ideologiernas uppkomst utan varför en spelgrupp skulle vilja ha med dessa i sitt mundana.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Nej, men förutom att påpeka att uppkomsten av ideologier kanske inte är helt lätt så ville jag också dra fram att genom religionerna, som du inte tog upp, så finns det faktiskt en idévärld och en mängd olika filosofier. Fast ganska intimt knutna till de olika religionerna och säkert med "Gud"/"gudarna" som svar på många frågor om varför världen ser ut som den gör. Med andra ord finns det (redan) andra dimensioner än hovintriger och magikers ränkspel.

Hursomhelst, jag var inte ute efter sabla ned Orfeus direkt, jag vill mest veta hur han tänkt när han vill ha in politiska ideologier i Mundana. Kanske har han nån jättesmurfig idé kring hur det kan passa in och skojiga konsekvenser det kan få?

Mvh / Phelan
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Folkrörelser [Mina spelare: SPOILER]

En av de senaste händelserna i min kampanj är uppkomsten av en socialistisk folkrörelse, som än så länge sätter griller i huvudet på den arme nyblivne greven av Baton (en rp).

Denna greve Pherrion skrittade i godan ro omkring i sitt nya grevskap och hälsade på alla sina adelsmän och bjöd in dem till ett tornerspel uppe vid hans högsäte i Pherriondalen, vid staden Kel-Tiar (i Urmamassivet), när han kom till baroniet Salston Tor, där en uppbragt Frederick Deluvien mötte honom och pratade om en invasionshär just söder om gränsen till hans land.
Eftersom han sa att de var villiga att förhandla red greven dit, och fick se kring femhundra människor i ett stort och välordnat läger vid en flodstrand. Han sa åt en vakt att han ville parlamentera, och snart kom det till honom en vacker ung kvinna med mycket lugn röst och förklarade att hon hette Sarian Gamenti av den Flygande Staden. Med sig hade hon två tystlåtna, ålderstigna magiker som hon presenterade som Arkibald och Imentor Maridogovandomayr. Därefter, tillfrågad om vad hon gjorde där med femhundra beväpnade människor mitt inne i Consaber, svarade hon att hon samlade anhängare till den Flygande Stadens lära. Hon förklarade att hon och hennes två gamla vänner hade varit thalaskiska slavar, men att de slitit sig fria när det började dra ihop sig till krig, och samlat sina vänner och traskat över gränsen till Colonan genom Kholonbergen. Därifrån hade de gått till Consaber och försökt finna sig en fristad, men till sin grämelse funnit att slaveri och misär fanns även i Consaber. De hade då lämnat sina vänner och gått upp i bergen i öster i ett desperat försök att komma bort från allting, och de fann där vad de sökte.
De fann den Flygande Staden.
Där hade de av de oändligt visa invånarna fått lära sig allt om jämlikhet och skönhet, sanning och rikedom, och med hjälp av en magisk artefakt de fick bestämde de sig för att gå ut i världen och frälsa den.

Detta gjorde de alltså genom att låta alla (även livegna) komma till dem, och stanna hos dem på deras makliga framtåg genom Consaber.

Detta gjorde den stackars greven alldeles förbryllad. Folket i lägret verkade ha det bra, men hans underlydande krävde av honom som ny överherre ett snabbt och rättvist beslut. Dessutom, hur vänliga de än var, höll de ju på att lägga beslag på adelsmännens livegna och trälar!

Än har han inte gjort något åt saken, bara funderat. Han som spelare sympatiserar ju dessutom litegrann med de trevliga och rättrådiga lärjungarna till den Flygande Staden.


[Mina spelare, spoiler]

Den Flygande Staden är en del av det Coloniska Imperiets huvudstads kejserliga magikersammanslutning, det ursprungliga Legio Colonan. När imperiet började skaka sönder var magikerna så många och övermäktiga att kejsaren inte längre ens vågade be dem om saker, och de hade inget större intresse av att göra det heller. Redan några hundra år innan år 0 (jargisk tid) hade de kommit på några mäktiga besvärjelser för att göra stora delar av sitt enroma universitet svävande i luften, och när föraktet för den smutsiga omvärlden blev för stort, samtidigt som imperiet slets sönder, lastade de ombord alla människor de skattade högt i sina flygande salar, lossade förtöjningar och flög helt sonika iväg, bort mot horisonten, och bort mot nya, djärva mål.
Långt över marken gled sedan dessa knappt tretusen personer omkring i sin flygande stad, och dryftade stora ting med pannorna i djupa veck och levde med alla tänkbara bekvämligheter, ridande på strömmar av kraftfull magi som de lärt sig tygla på ungefär samma sätt som en gång eterseglarna.

När Sarian Gamenti och hennes vänner gick genom Tokons stora östliga skogar och upp i bergen fann de alltså denna stad, och togs ombord där. Artefakten de fick var en som helt enkelt höjer karaktärsdragen Lojalitet och Heder till 18, och som kan trolla fram stora mängder livsmedel på beställning. Sarian låter varje man som vill ansluta sig till deras sällskap svära en ed om att aldrig förråda den Flygande Stadens folk eller något av det han/hon får reda på av dem till någon utomstående, och efter karaktärsdragsändringen kan ingen bryta eden.


Sammanfattningsvis återstår det att se om rollpersonerna (samtliga varandes höga herrar i Consaber) låter dessa vänligt sinnade människor hållas, om de ger dem vad de önskar; en egen liten landplätt att bo på, eller om de gör slut på deras korståg...
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Det har han. Extra Stormvarning.

Anledningen till hela chabraket är att jag vill åt konflikten ideologi realism. Eftersom jag i stort sett enbart arbetar med politikens centrum, där maktrealismen är det stora ledordet, blir det en mycket fashinerande krydda när de välbergade faktiskt börjar göra sig hörda. Ännu mer fashinerande blir den generationskonflikt som utspelar sig mellan farfarättehövding och idealistsonson angående dennes relation till farfars planer.
Som sagt rippade jag socialismen rakt av från en medeltida religiös rörelse, och dess främsta syfte är att ge dumma bondehopar något att skrika om, samt att utgöra ett latent hot för de etablerade förhållandena i områden. Exempelvis kan detta leda till utränsnings och infiltrationskampanjer, där rollpersonerna antingen arbetar för denna pöbelhops ledare, eller också infilrerar pöbelhopen för att hjälpa ordningsmakten.
Angående internationalismen så ville jag ha med något som liknade kristenhetsrörelserna, det vill säga de som faktiskt trodde på den sagda enheten av alla kristna folk. Coloniska imperiet erbjuder en utmärkt ursäkt för detta. Också här är målet att lägga till en extra dimention i intrigerandet. Religiösa och partibundna (nej, inte i den moderna betydelsen - tänk York-Lancaster) stridigheter ger så förutsägbara konfliktlinjer. Blandas sekter, konspirationer, kärleksrelationer och ideologiska skillnader in så ökar det antalet fronter något så enormt.
Liberalismen slutligen, tja... den slank bara med. Man måste trots allt ha någon "god" ideologi med också! :gremsmirk:

slutligen ber jag dig notera att jag skrev folkrörelser. Denna benämning var avsedd att utesluta den riktiga urpöbeln (som väl snarare får räknas som djur eller följeslagare) - jag har förutsatt att man använder ett uppifrån och nedperspektiv.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Det har han. Extra Stormvarning.

Så, ingen risk för stormvarning här inte. Blir det för våldsamt tömmer jag bara vattenglaset :gremlaugh:

Vilka välbärgade avser du egentligen? Adeln, som sitter på den politiska makten, eller borgarna som i vissa områden, t ex Consaber, börjar bli starka nog att kanske tycka att det känns lite löjligt att adeln ska styra?

Internationalism. Problemet med att utnyttja religionerna till detta i Eon är ju att det inte finns någon religion som verkligen dominerar. Europa hade ju fördelen att kunna kombinera både kristendomen och det gamla romerska imperiet... Det coloniska imperiet täckte ju en hel del, men inte allt, plus att en del säkert minns det mer som förtryckare och ockupant än något positivt. (Vilket ju dock politisk retorik och några "nyupptäckta" epos kan råda bot på...)

Varför måste religiösa stridigheter ge förutsägbara konfliktlinjer? Om man tänker på konflikter mellan OLIKA religioner så kan jag förstå, men nog kan man göra en hel del av olika inriktningar inom religionerna. (Det som egentligen krävs är bara att man luckrar upp det regelbundna Qadosh-systemet, där man kan veta om man följer gudens sanna vilja eller ej genom att se hur Qadoshpoängen ökar eller minskar...) Lägg till det korsvisa släktskapsförhållanden mellan adelssläkter, samt frågan om vem som lånat pengar av vilket handelshus, plus en hel del personliga tvister och vänskapsband. Sedan kan man slutligen lägga realpolitiksaspekten på det hela. (Även om jag tycker man ska vara lite försiktigt med att tänka sig alla aktörer som strikt nyttomaximerande. T ex farfar i ätten är nog inte bara ute efter att behålla sin makt bara för att, han är nog ganska övertygad om att han faktiskt ÄR bättre lämpad att styra och ta hand om saker och ting än t ex några simpla bönder utan blått blod.)

Jag kan se vad du för slags situation du är ute efter, men för min del skulle jag nog nöja mig med att skapa den med Mundanas befintliga verktyg.

Mvh / Phelan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, det finns ju företeelser som lugnt kan liknas vid politiska ideologier långt tillbaka också i vår världs historia. Det bästa exempel jag kommer på är väl Qin-statens legalism på 200-talet e.vt., men till samma kinesiska kultursfär hör givetvis mohism, konfucianism, med mera. Och visst, det är väl snarare filosofier än ideologier, men jag skulle vilja säga att gränsen är väldigt tunn - när filosofin blir statsskick blir den en ideologi, iallafall, och det finner vi otaliga exempel på i Kinas historia. Intressant i sammanhanget är Wang Mangs interregnum kring tiden för kristi födelse - en kejsare som införde reformer som har väldigt klara drag av senare tiders kommunism.

Missförstå mig inte, jag tycker inte heller socialism, liberalism etc i renodlad form hör hemma i en fantasyvärld som Mundana - de är ideologier skapade för och under mer industrialiserade förutsättningar som inte är särskilt applicerbara på Mundanas samhällsliv. Däremot finns det säkert en hel del att ta inspiration av i dylika ideologier - det finns, och fanns, tex en del fraktioner i Mûhad som har idéer som närmast skulle kunna kallas panzhanism. Man drömmer om ett storzhaniskt världvärlde motiverat av att zhanerna är Mhîms utvalda folk, och vidtog fordom stora mått och steg i sina, om än misslyckade, försök att förena det zhaniskt styrda edronitiska imperiet med Mûhad.

Helt enkelt, bara för att socialism, fascism och marxism-leninism-maoism som sådant absolut inte förekommer i Mundana behöver det inte innebära att det inte kan florera tankar och idéer som påminner lite om de ideologierna. Utopier och förhoppningar om ett bättre samhälle, om än oftast religiöst präglade, kan få rum också bland bondebefolkningen i en senmedeltida värld, vilket vår egen historia bevisar.

- Ymir, manar till eftertanke
 

sanarialven

Veteran
Joined
14 May 2002
Messages
79
Location
Närke
jag har länge funderat att spela en revolutionär bonde som gör uppror tillsammans med dom fattiga bondemassorna. många nätter han man varit sömnlös och tänkt hur man spelar folkets ledare som sätter sig upp mot adeln och kungen! :gremwink: nä men det skulle vara trevligt att spela =)

tror att det var karl marx och fredrich engels du tänker på.
 
Top