Nekromanti Politisk fisktankskampanj

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
  • Dialogerna flyter bra.
  • Vi har masssssor av SLPS och vi förväxlar dom inte.
  • Det är jäkligt politiskt.
  • De verkar gilla en hel del av SLPS eller love-to-hate i andra fall.
  • Jag tror spelarna fått fram vad de vill med sina rollpersoner.
  • De spelar drivande.
  • De verkar ha kul.
  • De har köpt att tärningsgullet är minimalt.
  • Jag känner jag har bra kommunikation med alla spelare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur håller man bra tempo på en politisk fisktankskampanj?
Man ser till att den politiska fisktanken har minst en stor, fundamental yttre händelse att agera mot och bråka om. Min Eonkampanjs politiska fisktank tilldrar sig tillexempel i skuggan av ett inbördeskrig, med ett nytt krig mot ett övermäktigt västligt grannland i faggorna, och olika aktörer jobbar för fullt för att avstyra respektive provocera fram detta krig, samtidigt som alla plottar för sina egna agendor - rentvå ättenamnet, krossa sina rivaler, vinna kungens förtroende, vinna tronen åt sonen sin, etc, etc, etc. Mot bakgrund av allt detta finns det hotande Mörkret som snart kommer att falla över världen, som olika änun mäktigare fraktioner försöker behärska på olika sätt. Jfr ASoIaF, det är basically en snarlik struktur där. Eller ja, vilken intressant intrigfantasyroman som helst.

Mitt problem med Vampire har alltid varit just att få till sådana stora yttre händelser. Det är mycket lättare i fantasy eller äldrehistoriska settingar där man bara kan ställa till med ett krig, korståg, kyrkoschism eller nåt. Vampires fundamentala problem är att det utspelar sig i nån slags dold värld vid sidan av den vanliga moderna världen, vilket gör att man inte kan dra till med vilken slags världsomvälvande händelser som helst. Det var lättare i Kindred of the East där fantasystämningen var mer betonad, och det fanns gott om andevärldar att röja i.

För Vampire har jag alltså inga bra tips utöver detta. Jag älskar Vampire, men jag har aldrig lyckats spelleda en hållbar kampanj i det, just för att jag inte kunnat få upp en självgående fisktank tillräckligt fort.

Möööjligtvis hade det kunnat funka om jag snor strukturen från min Age of Splendor-kampanj. 'Okej, kejsardömet har fallit och rollisarna står på ena sidan om pseudo-Hellesponten med prinsessan och kejsarkronan. Nu måste de illa kvickt välja vilken fraktion de ska ty sig till samtidigt som de undviker drakarna som sackat kejsardömet, men det är bråttom - den andra prinsessan och hennes make är påväg till sitt rike beyond the sea för att uppbåda arméer att erövra kejsarkronan med'. Det är en awesome fisktank redan där. Debn kanske somehow, på något sätt, hade gått att överföra till WoD.

- Ymir, funderar
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
  • Orkanen Katrina pajade new orelans. Massor av domäner är förstörda.
  • Prinsen/Ärkebiskopen är så gammal att han har börjat dricka vampyrblod.
  • Alla vill bli prins eller se en viss person som prins eller är beredd att stödja någon för något.
  • Lacea Sanctum vill upphäva "religionsfriheten" i staden.
  • Klan gangrel sitter på 50% av stadens mark men är 20% av stadens vampyriska befolkning.
  • CoC och Charthagerna vill fista Lacea Sanctum.
  • Etc...
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Jag skulle inte nödvändigtvis säga yttre händelse, men något som sätter bollar i rullning, ja.

Vad man vill ha är en situation som är i någon mån instabil även innan rollpersonerna kommer in i bilden.

Om jag får hoppa på tvållådan en gång är det något jag ser som en svaghet med många publicerade settings och liknande--situationerna är för jäkla stabila för att man ska kunna göra något vettigt av dem utan seriösa ingrepp. Visst, det kanske står att land A vill krossa land B eller person A ogillar person B, men de är inte i färd att aktivt göra något åt saken utan har suttit på arslet och pyrt i tyst missnöje i hundra år.

Det lättaste är att börja med någon händelse som sätter eventell balans seriöst i gungning (mest kliché är väl "kungen dör och det är inte tydligt vem som kommer att ta över"); låt inte spelledarpersonerna sitta lugnt och vänta på att rollpersonerna kommer till dem med sina planer utan låt dem ha egna planer som helst på något sätt involverar spelarna (de hotas på kuppen, deras specifika hjälp behövs, vad det nu må vara) så att de tvingas ta ställning till de olika skeendena oavsett om de vill eller inte. (När de väl en gång blivit indragna brukar det kunna rulla på av sig självt, ruckar man på person A så påverkar det person B och allt det där.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Okej...men vad är det då som sätter bollar i rullning, liksom? Något måste hända! Folk måste agera! Rollpersonerna måste ha något att...göra. Varje scen, more or less, bör innehålla någon ny händelse, be it dialog eller en atombomb eller whatnot, för rollpersonerna att reagera på. Katrina låter som en bra grej, vad har du tänkt göra av det mer konkret, tex?

- Ymir, undrar
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Medhåll.

Och man ska inte underskatta "Kungen är död..." eller i mitt fall "Vi misstänker att kungen äter upp sina undersåtar" som någon dålig start. Klichéer funkar.

Nu hade jag en massa draghjälp av spelarna eftersom jag tog fram staden tillsammans med dom så alla har insatser i det hela som gör att de berörs, behövs och inte kommer undan.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Det är efter kartina. Småsaker satte i gång skiten och sen blev de skitlavin. De är nackdjupt i skit nu men jag tror jag behöver mer konkreta saker inte bara politiska drag som inte syns mer än i ett par ord. Men nu har jag i och för sig en massa saker som jag vet kommer hända eftersom de lyckades göra något helt underbart.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
(Delar kommenterade i slumpmässig ordning.)

Det första var att det här spelmötet var segt. Första spelmötet var ett ända kaos av saker som pågick, det här spelmötet var vi en spelare kort och dammet hade lagt sig. Massor av politiksnack, och ännu mer snack, och snack och snack. Lögner, allianser, klappar på ryggen, knivar som vässas men... Snack.

Politik består av handlingar och i bland extrema handlingar också. Jag tror jag ska in med mer sånt. Det höjer temperaturen, höljer tempot och rör om i politiken ännu mer.


Här underlättar det ju för mig att inte bry mig så mycket om det där med "immersion" utan kan klippa ihop till "okej, så vad som koms fram till i slutändan är" vid behov (och/eller ta till systemet när det blir dödläge i en konversation).

Men som du säger, dra in händelser. För anknyta till min kommentar till Ymir, ha SLP-aktörer som inte bara vill saka utan dessutom är desperata (fanatiska, drivna, passionerade, vad det nu må vara) och därför faktiskt gör saker pga detta (och därför inte nödvändigtvis är optimala eller välgenomtänkta) så har man något nytt att ta ställning till sen.

(Därmed inget ont om snack--snack är väl trots allt hjärtat i politik--men snack som faktiskt handlar om något och leder nånstans, inte improduktiv rundgång.)

Det här känns både bra och dåligt, men de två rollpersoner som inte tål varann har politiska band till varann visa de andra rollpersonerna. Men jag tror jag ska pressa ihop gruppen lite mer på grund av yttre omständigheter.

Det här ser jag personligen inte som något problem, men det beror nog till stor del på snabba klipp och låg tolernas mot tomgång.

Förutom det har jag en stor hög med utskrivna foton i a4 format. Jag hade 26 st utskrivna när vi började spela, och allt eftersom de träffar på folk plockar man en bild och skriver upp ett namn på en av de tomma rutorna i kartan.

Bilder är en bra sak, det ger ytterligare en mental "krok" att hänga upp information på (i kombination med namn; för egen del fastnar information bergfast i hjärnan så länge jag har ett namn att associera till medan jag inte för mitt liv kan komma något om folk som inte har ett riktigt namn oavsett hur viktiga de är, men på den punkten funkar ju folk olika). Jag brukar ofta börja med ambitionen att fixa en bildsamling till kampanjerna men hittills har det nog aldrig inträffat att jag lyckats övervinna min inre lathet på den punkten. :)

(Det är förstås smart här också att du inte överdefinierat i förväg, kommer man till bild som en eftertanke/bonus fastnar man lätt i att inte riktigt hitta något som passar de drag man hunnit tänka fram.)

Jag funderar på att göra några "motståndsmallar" för vampyrer med olika kraft bakom, snarare än en miiiiiiljion inviduella stats. Neonat, äldre neonat, ancille, äldre ancille. Och sen ha individuella stats på toprollerna.

Jag vägrar numera att köra system där stats etc för SLP (i den mån de har stats) inte går att improvisera on-the-fly utan att det gör någon skillnad (dvs att det inte finns korslänkningar eller deriverade attribut att ta hänsyn till, specialförmågor man behöver slå upp för att välja/veta vad de gör, etc), för fan heller att jag skulla orka sitta och statta upp folk i förväga utan att veta om det blir relavant eller inte (se "lathet" ovan), och samtidigt vill jag ha ett sollitt system att luta mig mot.

...tyvärr falerar de flesta "traditionella" system i varierande grad på den här punkten.

Hur håller man bra tempo på en politisk fisktankskampanj?

Tempo i alla sorters kampanjer uppehålls av Chandlers Princip ("when in doubt, have two guys with guns burst in the door", också känt som "NINJAS ATTACK").

"Om ni inte gör något så gör någon annan det. HAHA NUDÅ!?"

(Desperation som jag nämnde ovan är något av ett nyckelord. Ha inte en person A som småogillar en person B--ha en person A som vill se person B sex fot under ASAP innan person B avslöjar person A hemligheter och ruinerar hela hans position, eller en person C som inte längre tycker livet är ett ruttet lingon om inte person D accepterar hanses eviga kärlek och ger den där buffeln person E foten, eller...)

(Och person E är förstås identisk med person A. Natch. Och helst är en rollperson livvakt till person B men har inte riktigt bestämt sig för hur lojal han är. Och en annan rollperson ÄR person D.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag vet inte om det hjälper dig dra upp tempot, men en grej jag använder inför nästa säsong av vår Nobilisfisktank är att ställa frågan "Vad skulle hända om inte rollpersonerna la sig i?"

Jo, Maktens Ädling kommer använda sina minions för att leta upp en av rollpersonernas tjänare, kidnappa henne, tortera henne och utnyttja detta mot rollpersonen...

Där har du något man skulle kunna kalla en "räls", ända tills dess att rollpersonerna slår sönder den förstås. Men Maktens Ädling kommer göra sitt bästa för att händelseförloppet ska röra sig tillbaka till rälsen, hans plan, tills han blir tvungen att byta plan.

Det kan hjälpa en som spelledare att spela lite mer "aggressivt", alltså snabbare.

Det som thark sa om desperata SLP:s påminde mig om denna klassiska bloggpost. Den behandlar fisktankar ur ett narrativistiskt perspektiv, men ta och kika på rubriken "Making NPCs" för lite tips för att få liv i luckan. :gremsmile:

Lycka till, låter som en höjdarkampanj!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Arvidos said:
Det som thark sa om desperata SLP:s påminde mig om denna klassiska bloggpost. Den behandlar fisktankar ur ett narrativistiskt perspektiv, men ta och kika på rubriken "Making NPCs" för lite tips för att få liv i luckan. :gremsmile:
Japp! Tänkte precis posta den länken själv, riktigt bra sida! Tur att waybackmachine finns och räddar guldkornen...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Hm. Det här tänkte jag svara på länge.

Jag har kört en del på Ninjas attack, och det funkar bra, och håller upp drivet fint. Danke. De bästa råden är oftast de enklaste.

Desperatinen ska in den med. Jag insåg att smarta slp's var ett problem.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Låter listigt. Funderade just vad de där "Vad som änder om rollpersonerna inte lägger sig i" gav egentligen i dina gamla dogs senarion.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
w176 said:
Låter listigt. Funderade just vad de där "Vad som änder om rollpersonerna inte lägger sig i" gav egentligen i dina gamla dogs senarion.
Så som DitV använder det, och vad du också kan göra, är att när spelarna inte riktigt vet vad de ska göra, eller när man vill trissa upp spelet så kollar man vad för jävelskap som händer om ingen stoppar det - Och så händer det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Dnalor said:
Okej, jag ser John, Paul och George på din fina relationskarta. Men... var är Ringo?
Bill.

Ringo Starr = Billy Shears = Bill. De är där alla fyra.
 
Top