Nekromanti Polisskölden, handgranater

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Har en del funderingar runt polisskölden i Offensiv.. har för mej den heter CWS Riot Shield eller nånting liknande. Är det nån som har några bra regelfunderingar kring den?

Tex hur stor är den, finns det nån typ av glugg man kan skjuta igenom? Hur svårt bör det vara att hålla kvar om man tar tex en automateldsalva på skölden? Hur svårt är det att skjuta med en arm (är det ens möjligt?)

Ett litet skräckexempel: En spelare använder 2 lager av skyddsdräkt med SKY 6 och en riotshield (SKY 5). Har jag fattat rätt (skölden räknas som fristående skydd, så SKY dras av från kulans penetration?)

Isf har spelaren SKY 9 + SKY 5 = SKY 14 rakt framåt. Hade behövts 15mm AMR eller raketgevär för att skada nån.
Iofs får man en del TO bort, men va spelar det för roll när man kan ignorera fienden och skjuta tillbaka?

Hur fungerar rustningar mot handgranater? Skall man ta rustningen SKY + dräktvärdet som total "absorbering" av skadan? Känns som handgranater med sprängskada 0b6-7t6inte är sådär jättefarliga om man har dräkt.. säg att man får 10-14 poäng "in" om man står precis bredvid granaten, rimligt?

Lite tankar. Sen undrar jag varför många av de tekniska prylarna i Hardware har så hög vikt? Som trenden är nu går högteknologiska saker mot mindre vikt..
En radiopejl utrustning väger ju absurt mycket.

Jaja :gremsmile: Nån som har nåra bra ideer?
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
se till att använda "brytning av pansar" eller vad den nu kallas..
angående sprängskydd så skyddar dräkter med +2 eller nått sådant. däremot skyddar dom som normalt mott splittret.
"Sen undrar jag varför många av de tekniska prylarna i Hardware har så hög vikt?"
för att hardware är gammal, du kan sänka vikterna lite ifall du inte tycker att det passar... själv tycker jag inte det är ett förfärligt stort problem...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Angående flera skyddslager

Som jag har fattat det, eller åtminstone som jag kommer ihåg och tycker det borde vara, så räknar man aldrig ihop SKY-värden till ett enda utan kör alla sepparat som enskilda skydd. Man bör dock komma ihåg att skadan reduceras efter varje enskild penetration där den inte helt stoppats, d.v.s. då projektilen har en PEN som än lika med än skyddets SKY och skadan fortfarande är 1 eller mer.

I ditt skräckexempel skulle det alltså räcka med en projektil med PEN 6, fast skadan skulle bli kraftigt reducerad: först minskad med 5 (skölden) och sedan halverad två gånger (dräkterna) eftersom man gör det vid lika PEN- och SKY-värden. För projektiler med PEN 7 och uppåt skulle skadan minskas med totalt 17 (5+6+6).

En sak jag kom att tänka på är om man även ska dra av SKY från skadan vid lika PEN- och SKY-värden och i sådana fall när; före eller efter halveringen?
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Angående flera skyddslager

Som jag har fattat det, eller åtminstone som jag kommer ihåg och tycker det borde vara, så räknar man aldrig ihop SKY-värden till ett enda utan kör alla sepparat som enskilda skydd.
Fel... =)...som jag har förstått det och läst (tror jag, har inte boken här för jag sitter i skolan) så räknas de flexibla och halvstela skydd som ligger mot kroppen ihop fast bara med halva värdet av det utanpåliggande skyddet.

I ditt skräckexempel skulle det alltså räcka med en projektil med PEN 6, fast skadan skulle bli kraftigt reducerad: först minskad med 5 (skölden) och sedan halverad två gånger (dräkterna) eftersom man gör det vid lika PEN- och SKY-värden. För projektiler med PEN 7 och uppåt skulle skadan minskas med totalt 17 (5+6+6).
det skulle betyda att man som minst skulle behöva en kula med PEN 9 för att kunna träffa...och då är kulans fart redan minskad med 5 och sedan med 9 (PEN > 9) eller hälften (PEN = 9), altså 14 eller mer =)

nu vet jag inte riktigt vad jag har skrivit eftersom jag bara skrivit småbitar hela tiden under lektionen så om det är osammanhängande är det därför =)

/Berfa, som går i skolan ibland också.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Angående flera skyddslager

Du har säkert rätt. Anledningen till att jag kände mig manad att skriva något var att jag inte alls fattade var siffror som t.ex. 9 kom i från, vilket antagligen har sin grund i att jag inte läst alla Frivilliga regler, som jag förmodar bl.a. behandlar dessa specialfall med flera lager pansar. Dock så kom jag senare på att skyddande föremål (som skölden) drar ner PEN med sitt SKY-värde, men då tänkte jag att man minst skulle behöva SKY 18.

Hur som helst så tycker jag att det jobbigt att det inte gjorts en allmän regel som är applicerbar på både ett eller flera lager pansar och föremål som är i vägen, för det rör sig ju om praktiskt taget samma sak, d.v.s. ytterligare lager att penetrera för att nå målet. Bara för enkelhetens och enhetlighetens skull alltså, inte för realismens.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Polisskölden

För att försvara sig med en sådana dära Riot Shield använder man antagligen Blockera (som polisutbildning har nivå III i), men folk som kastar sten mot en och man vill försvara sig, vad slår man mot då?
Det går nämeligen inte att blockera avståndsanfall, även fast vi alla sett det på TV. Man kan ju dock använda den som ett passivt skydd, men det är ju inte riktigt samma sak, och man vet inte vad den täcker. :gremgrin:

/MovinGalt - världens elakaste
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Polisskölden

Nä kastade stenar borde inte vara en omöjlighet att blockera(med sköld), jag menar lyckas man fånga en kastad boll så. Däremot kan man inte aktivt blockera t ex ett pistolskott däremot så kan man som MovinGalt skrev blockera det passivt dvs att bara hålla upp skölden ditåt skytten finns.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Polisskölden

Offensiv, sidan 162.

Under Blockera:

"Det går däremot inte att blockera avståndsanfall"


/MovinGalt
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Polisskölden

Nej jag tänkte lite fel.

Jag antar att den regeln mer gäller för avståndsanfall med skjutvapen, för när du skrev avståndsanfall tänkte jag t.ex. gatustenar och sånt (lite för mycket inne i EON och sedan byta till Neotech då blir det lite konstiga tankebanor ibland) =P

men om det skulle vara till att skydda sig från kastvapen m.m. borde det ju iaf gå t.ex. ObXT6 (< blockera > med sköld -Ob1T6, kastanfall +Ob1T6) mot blockera eller så?

/Berfa
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om någon traskar omkring med dubbla skyddsdräkter och en riotshield får de skylla sig själva :) Det är bara att gå bakom ryggen på dem och fälla dem, sedan sätta en höghastighetsborr i glipan mellan hjälmen och dräkten. :gremlaugh:

/RipperDoc - regeldiskussioner är tråkiga
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Om någon traskar omkring med dubbla skyddsdräkter och en riotshield får de skylla sig själva :) Det är bara att gå bakom ryggen på dem och fälla dem, sedan sätta en höghastighetsborr i glipan mellan hjälmen och dräkten.

Så du brukar göra när det är upplopp eller? :gremgrin:
Vågar man fråga om du är omtyckt av polisen här i landet, för de är väl oftast de som bär sådan utrustning?

/MovinGalt - har en hjälm i nacken
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag vill hävda att två lager skyddsdräkt är mer eller mindre omöjligt att röra sig i....
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nej, jag skulle föredra att agera polismästare vid upplopp och sitta i en helikopter och se på spektaklet :gremlaugh:

/RipperDoc
 
Top