Nekromanti poliser ??

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
hittills när vi spelat eon har det bara vatt fritt fram att döda vem som helst (med konsekvensen att man kan få den dödes släktingar o vänner emot sig)

Tycker dock att det är ytterst primitivt, vid närmare eftertanke...
Så jag funderar på om andra spelledare brukar köra med nån sorts poliser eller nått liknande som straffar en om man hugger ner en kille på gatan... ??
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
stadsvakter

Jao, de flesta stora städerna har väl någon form av stadsvakt som ska hålla ordning på invånarna. Men det beror lite på vem, hur och var man dödar någon. Dödar man en vanlig medborgare på gatan så blir de nog rätt sura, men dödar man en laglös på gatan så bryr de sig inte. Men det är ju inte så att de utreder händelser eller så, vad jag vet...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
I stadsplikter brukar ingå att stadsbor måste gripa någon som flyr från vakten, men var ingen på plats och såg bråttet och man hunnit undan och tvätta sig.. kan jag väl tänka mig att bevisbördan är om intet..

(fast..med magi kan man ju göra det lite roligare)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"hittills när vi spelat eon har det bara vatt fritt fram att döda vem som helst (med konsekvensen att man kan få den dödes släktingar o vänner emot sig)"

Åtminstone i Consaber är det vad som händer: fogden utreder ingenting, han håller bara ordning och samlar in skatt. Och stadsvakten ser bara till att staden inte brinner upp och stänger portarna. Ett mord utreds förmodligen ungefär såhär, vilket skulle kunna bli ett ypperligt äventyr.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: stadsvakter

Jao, de flesta stora städerna har väl någon form av stadsvakt som ska hålla ordning på invånarna. Men det beror lite på vem, hur och var man dödar någon. Dödar man en vanlig medborgare på gatan så blir de nog rätt sura, men dödar man en laglös på gatan så bryr de sig inte. Men det är ju inte så att de utreder händelser eller så, vad jag vet...

Man blir nog skyldig att föra bort den laglöses lik.... det kan ju inte ligga på gatan och ruttna...

I vårat mundana så brukar stadsvakten oftast fungera som "polis", stoppar bråk, ingriper vid överfall etc etc men de för ingen utredning.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Vidare är det väl så att den lokala adeln (läs: alla med land till ett värde av 20 mark S. [gränsen för riddarskap i senmedeltida England, en idé bara]) är skyldiga att närvara som "jury" vid domar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vidare är det väl så att den lokala adeln (läs: alla med land till ett värde av 20 mark S. [gränsen för riddarskap i senmedeltida England, en idé bara]) är skyldiga att närvara som "jury" vid domar."

Inte i Consaber.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Nå, du om någon vet. (NT)

NT = No Text (Ingen text)
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Själv tycker jag att "poliser", ordningsmakt o dyl. kunde vara ypperligt att ha med i den här "Tjuvar och Lönnmördare-modulen" det tisslas om. Typ en brott-och-straff-i-Mundana-modul skulle jag gilla skarpt.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Typ en brott-och-straff-i-Mundana-modul skulle jag gilla skarpt.

Ett brott torde väl i sig själv vara ganska självförklarande? Snarare en brott-och-straff tabell som den i A&S fast med lite fler kolumner. Vad som dock hade varit intressant är lagböcker.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Alltså, jag menar inte en hel modul full med olika brott och deras straffsatser från Menon-Aun till Alarinn, utan att man kunde ha med info om rättsskipning, stadsvakter o dyl. i modulen om "Tjuvar & Lönnmördare".
 

Spiral

Veteran
Joined
24 Sep 2003
Messages
14
Location
umeå
Re: stadsvakter

Om man dödar eller skadar en stadsvakt då? Vad är straffet för det? Eller om man misshandlar, rånar, eller dödar en person och en stadsvakt ser det och tar fast en?

Tack på förhand från Takalorr
 
Top