Nekromanti Polisäventyr som förvandlas till zombie survival

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Så... jag har en äventyrsidé, men jag är inte hundra på hur jag ska utforma den på bästa sätt.

Ett kort synopsis av äventyret:

Två poliser plus ett gäng journalister/filmare ska tillsammans skapa det första avsnittet till en ny polis-dokumentärserie (tänk typ COPS fast med mer interaktion mellan poliserna och journalisterna). Poliserna ska lösa brott medan journalisterna filmar/intervjuar dem. Vad de inte vet (väldigt få vet det överhuvudtaget) är att staden (och ev. resten av världen också) de filmar i har råkat ut för ett "zombie-utbrott"... Alla som dör vaknar till liv igen som zombier (ev. med vissa undantag). I början av äventyret så finns det så få zombier att de till en början bara kommer att märka av dem indirekt. Zombierna är relativt smarta och håller sig gömda så gott det går och anfaller till en början bara mindre grupper/ensamma individer som sedan zombiefieras. När det sedan blir uppenbart att nästan alla brotten de har stött på är sammankopplade så ställs de inför frågan vad de ska göra nu allt eftersom situationen i staden blir mer och mer kaosartad...

Jag behöver hjälp/råd med följande:

* Hur ska jag hålla ihop gruppen efter att katastrofen blir uppenbar? Och hur skulle jag kunna rädda det hela om de skiljer sig åt?

* Hur ska jag göra för att hålla äventyret intressant för journalisterna?

* Vilka "kryddor" skulle man kunna använda för att göra zombierna lite mer unika/intressanta?

* Har ni några förslag på vad som skulle kunna hända karaktärerna innan zombierna kommer in i bilden ordentligt? Vilka slags anrop skulle de kunna få t.ex.?

Karaktärerna (kortfattade skisser):

Polis 1: Familjefar som älskar sin familj över allt annat och arbetar inom polisen för att hålla gatorna säkra för dem.

Polis 2: Den första polisens gamla partner/polare. Är gift med sitt arbete. Känner sig tom/deprimerad när han inte är på jobbet. Är extremt beskyddande och lojal.

Journalist 1, intervjuare: En ung journalist som siktar på toppen. Det här är hans/hennes första "riktiga" jobb. Vill ha ett "riktigt" scoop.

Journalist 2, "regissör": "rättar till" verkligheten så att den blir mer spännande. Bryr sig mest om tittarsiffror. Har många års erfarenhet av tv-branschen.

Journalist 3, kameraman (troligtvis en SLP): En lugn och "skön" kille. Röker marijuana på fritiden och tar inte jobbet så jätteseriöst. Det här är hans första jobb ute "i fält".

Min nuvarande tanke är att polis 1 kommer troligtvis att vilja åka hem till familjen och skydda/rädda dem efter att zombierna blivit uppenbara för dem. Polis 2 kommer förhoppningsvis att följa med ettan p.g.a. lojalitet till hans partner. Och journalisterna följer förhoppningsvis med poliserna för att få sitt scoop... (och så är ju poliserna dessutom beväpnade).
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
En enade faktor kan vara att poliserna har en trygg polisbil man kan fara runt i, medan att gå ensamma på gatorna = zombiemat
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Vilket system använder du? Ett rollspel jag kan rekommendera som inspirationsmaterial (även om du inte använder dess regelsystem) är All Flesh Must Be Eaten. I det beskrivs olika zombiescenarier, olika sorters överlevare och framför allt olika sätt man kan designa Zombier på (Vad äter de? Hur uppstår nya zombier? Hur smarta och snabba är de? Har de några specialförmågor?).

En annan källa jag kan rekomendera är Max Brooks The Zombie Survival Guide, som hyfsat realistiskt beskriver vad man bör göra i händelse av en Zombieepidemi.

* Hur ska jag hålla ihop gruppen efter att katastrofen blir uppenbar? Och hur skulle jag kunna rädda det hela om de skiljer sig åt?
Visa dem att deras chanser att överleva är bäst om de håller samman. Dessutom är det bra om rollpersonerna gillar varandra så pass mycket att de känner någon slags lojalitet mot de övriga rollpersonerna. Om du tror att det kan bli ett problem så funkar det rätt bra att helt enkelt förklara för sina spelare att "det blir roligare om ni håller ihop, så försök att inte splittra gruppen om det inte blir helt nödvändigt".

* Hur ska jag göra för att hålla äventyret intressant för journalisterna?
Det kan bli svårt, framför allt om det är ett actioninriktat äventyr. Om det i första hand kommer handla om våld så är det bäst att se till att även reportrarna har någon slags stridsfärdighet (en av dem är kanske gammal krigskorrespondent som bestämde sig för att ta det här jobbet för att han behövde lite lugn och ro).

Annars får du se till att journalisterna får gott om tillfällen att använda sina starka färdigheter, vad de nu än är. Om de till exempel skall försöka utröna vad zombierna kommer från och försöka använda den informationen till att stoppa dem kan man till exempel låta journalistena vara riktigt bra på informationssamlande eller ha till exempel medicinsk eller ockult kunskap ("Jag jobbade på Det Okända innan jag kom hit")

* Vilka "kryddor" skulle man kunna använda för att göra zombierna lite mer unika/intressanta?
Jag rekommenderar som sagt All Flesh Must Be Eaten. Annars, försök bryta mot någon etablerad zombiekliché och gör något genuint oväntat. Gör till exempel så att zombierna i själva verket är besatta av utomjordiska parasiter med en myrliknande mentalitet och att enda sättet att stoppa dem är att döda Drottningen, som kontrollerar alla övriga och som producerar nya parasiter.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Först och främst vill jag bara säga, coolt! och klassiskt!
Förövrigt tipsar jag om att lösa de här problemen genom att svälja en massa trevliga zombierullar. Ta Zombieland, den ger bra svar och inspiration till medel för att hålla ihop en grupp. Enligt mig, en av tidernas bästa filmer för övrigt, och helt klart en outstanding bra zombiefilm. Har du inte sett den så se den. =)

Hur ska jag hålla ihop gruppen efter att katastrofen blir uppenbar? Och hur skulle jag kunna rädda det hela om de skiljer sig åt?
Ju större grupp desto starkare är man. I alla fall mot zombies. Det kommer dina spelare säkert snart att inse. De behöver varje man och kvinna som finns att få. Kort och gott tror jag att instinkten om att man känner sig starkare när man är med flera andra kommer att ha hand om det här problemet. Visa dem annars detta den hårda vägen. Låt dem mötas av död och förödelse, påvisa hur det gått för alla andra stackare som levde runtomkring dem, och låt dem stöta ihop igen och kanske till och med rädda livet på varandra. Låt dem möjligen ha samma mål/destinationer osv.

* Hur ska jag göra för att hålla äventyret intressant för journalisterna?
Döda människor vandrar igen! Vad tusan, det är väl nog för varje journalist att tända på. Hur ofta dyker en sådan story upp? Att vara den som lyckas hitta roten eller lösningen till en sådan sak är guld värd. Kort och gott, att ha de hetaste nyheterna och de bästa bilderna kring det hela är väl vad de där journalisterna kommer att leva för.

* Vilka "kryddor" skulle man kunna använda för att göra zombierna lite mer unika/intressanta?
Tja, man kan nog göra det på massor av sätt. Jag kan tänka mig följande exempel:
1. Bara en eller några utvalda folkgrupper drabbas.
2. Det är på grund av vår miljömisshandel.
3. Det har viktiga historiska eller politiska grunder - möjligen både och.
4. Zombierna är intelligenta för en gångs skull.
5. Zombierna verkar vilja komma åt något.
... Eller något i den stilen?

* Har ni några förslag på vad som skulle kunna hända karaktärerna innan zombierna kommer in i bilden ordentligt? Vilka slags anrop skulle de kunna få t.ex.?
Tja du, här man kan nog göra en hel del roligt. Kanske...
1. Något som ser ut som ett vanligt inbrott, på ett slakteri. Poliserna suckar och talar om att det är typiskt att de där jävla uteliggarna ska in att roffa åt sig gratis kött nu igen. But no, there's zombies! :gremwink:
2. Fest på en gammal kyrkogård
3. En övergiven bil, mitt på motorvägen. Kanske ligger en zombie i bagageluckan?
4. Larm om en våldsam crackpundare som löper amok. Tycks var fullständigt påtänd, känner ingen smärta, tänker helt ologiskt och ger sig på allt i sin väg. Detta är dock ingen crackpundare utan en zombie.

Polis 1: Familjefar som älskar sin familj över allt annat och arbetar inom polisen för att hålla gatorna säkra för dem.

Polis 2: Den första polisens gamla partner/polare. Är gift med sitt arbete. Känner sig tom/deprimerad när han inte är på jobbet. Är extremt beskyddande och lojal.

Journalist 1, intervjuare: En ung journalist som siktar på toppen. Det här är hans/hennes första "riktiga" jobb. Vill ha ett "riktigt" scoop.

Journalist 2, "regissör": "rättar till" verkligheten så att den blir mer spännande. Bryr sig mest om tittarsiffror. Har många års erfarenhet av tv-branschen.

Journalist 3, kameraman (troligtvis en SLP): En lugn och "skön" kille. Röker marijuana på fritiden och tar inte jobbet så jätteseriöst. Det här är hans första jobb ute "i fält".

Min nuvarande tanke är att polis 1 kommer troligtvis att vilja åka hem till familjen och skydda/rädda dem efter att zombierna blivit uppenbara för dem. Polis 2 kommer förhoppningsvis att följa med ettan p.g.a. lojalitet till hans partner. Och journalisterna följer förhoppningsvis med poliserna för att få sitt scoop... (och så är ju poliserna dessutom beväpnade).
Väldigt trevligt men väldigt stereotypt. Men jag gillar det skarpt. Zombiesurvival ska ju vara stereotypt. Jag tror det att det där kommer att funka utmärkt. De där snutarna får man att tänka på Dödligt vapen, vilket jag skulle vilja säga är en bra grej vad det gäller zombie-action.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Håller med föregående talare till punkt och pricka!

Eventuellt kan du få problem med snuten som vill hem och skydda familjen. Det kan ju göras lite intressant, förstås...

Om barnen är på klassresa till ett forskningsinstitut utanför stan och mamman är med som klassförälder så kommer de troligtvis anses ganska säkra till en början.

Tills det visar sig att institutet troligen har något med utbrottet att göra, dvs :gremsmile:

Poliserna kommer få en roll som gruppens beskyddare, men journalisternas roll måste nog framhävas ordentligt. Producenten och journalisten kanske tillsammans kan koka ihop hur man bär sig åt för att reda ut grunden till alltihop ("det är precis som när jag nystade i den där muthärvan förra året.")?

Kameramannen känns som lite av ett wildcard. Visst att han kommer hänga på för att filma skiten, men kan man ge en lite mer aktiv roll åt honom? Han kanske helt oväntat känner massa folk som kan leda dem vidare? "Jaha, ni vill in till borgmästaren? Min gamla polare Janne är dörrvakt där."

Alternativt kanske han är utbildad på sprängämnen sen han jobbade som tunnelbyggare, eller känner till alla stadens kloaker sen han jobbade för kommunen, eller är ruskigt duktig på att knäcka lås och säkerhetssystem sen en vild ungdom... Huvudsaken är att han kan något som är oväntat men mest troligt kommer till användning vid ett eller flera tillfällen.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
En enade faktor kan vara att poliserna har en trygg polisbil man kan fara runt i, medan att gå ensamma på gatorna = zombiemat
Jo, det är en ganska bra anledning att hålla ihop :gremsmile:

Vilket system använder du? Ett rollspel jag kan rekommendera som inspirationsmaterial (även om du inte använder dess regelsystem) är All Flesh Must Be Eaten. I det beskrivs olika zombiescenarier, olika sorters överlevare och framför allt olika sätt man kan designa Zombier på (Vad äter de? Hur uppstår nya zombier? Hur smarta och snabba är de? Har de några specialförmågor?).
Än så länge så vet jag inte vilket system jag ska använda. Ska ev. spela systemlöst. Men jag har tittat lite i mitt exemplar av AFMBE :gremsmile: (Och jag har läst The zombie survival guide också, den var väldigt bra!)


Dessutom är det bra om rollpersonerna gillar varandra så pass mycket att de känner någon slags lojalitet mot de övriga rollpersonerna.
Hm... någon av poliserna kanske känner någon av journalisterna?


Det kan bli svårt, framför allt om det är ett actioninriktat äventyr.
Sant... men jo de skulle kunna agera som informationssökare. De har säkert en massa trevliga människor som de kan ringa/besöka =) Sedan så ska de inte vara helt värdelösa i strid heller^^

Gör till exempel så att zombierna i själva verket är besatta av utomjordiska parasiter med en myrliknande mentalitet och att enda sättet att stoppa dem är att döda Drottningen, som kontrollerar alla övriga och som producerar nya parasiter.
Det där låter som det skulle passa med det jag hade tänkt mig^^ Vill ha lite halv-intelligenta zombier som kan röra sig i "flock". Drottningen kan ligga i kloakerna eller i någon övergiven tunnelbanetunnel. Jag vill nog skippa parasiterna och låta zombiefieringen vara en typ av mental kraft istället. Gillar tanken att alla som dör blir zombier snarare än bara de som är "parasiterade"/infekterade som blir det.

Men här är ett förslag: Drottningen är inte en utomjording, utan en uråldrig varelse som väkts från sin slummer antingen p.g.a. en besvärjelse av något slag eller på grund av andra mänskliga aktiviteter (förorenat grundvatten eller nått?). Den börjar ta kontrollen över stadens döda kroppar men räckvidden på dess mentala kraft är begränsad... Så den behöver producera nya varelser som kan fungera som repeaters http://sv.wikipedia.org/wiki/Rel%C3%A4station åt drottningen. Ev. så kan drottningen skapa dessa varelser med hjälp av kidnappade levande människor som den sedan muterar på något sätt? Ev. så kan kanske karaktärerna bli tillfångatagna och sedan så måste de rymma?

Kameramannen känns som lite av ett wildcard. Visst att han kommer hänga på för att filma skiten, men kan man ge en lite mer aktiv roll åt honom? Han kanske helt oväntat känner massa folk som kan leda dem vidare? "Jaha, ni vill in till borgmästaren? Min gamla polare Janne är dörrvakt där."
Jo, det är därför jag lutar lite åt att låta honom vara en SLP. Om det blir fem spelare så får jag försöka lösa det på något sätt.
 
Top