WRNU polariseringen inom rollspel / driften bort från internetforumet

CapnZapp

Myrmidon
Läste just er jubileumsskrift, och "Åren 2010–2016 var en period av kraftig politisk polarisering i Sverige, speciellt påtaglig på internet. Det var peak woke, peak identitetspolitik. FI och SD . Vi såg näthat, mansaktivism och öppen rasism på ett sätt, och med en intensitet, som var helt nytt."

Jag vill inte prata politik här. Jag vill inte ens vara off topic, iallafall inte om ämnet "att prata om att prata om rollspel" anses on topic.

Jag vill bara säga hur väldigt beklämd jag är med hur möjligheterna diskutera rollspel torkat ihop nästan helt fullständigt.

Inte nog med att massor av diskussion lämnat ordentligt sorterade diskussionstrådar (som denna) för vad jag uppfattar som enbart sämre alternativ. Ännu idag kan jag inte för mitt liv förstå varför någon överhuvudtaget skulle föredra mischmashet och kaoset på Reddit och Discord, när mjukvara som phpBB, vBulletin och xenForo, skapar överlägsen klarhet och tydlighet, och låter mig diskutera en sak i taget.

Utan för att forum efter forum har känt sig tvungna ta till närmast drakoniska moderationsåtgärder för alla yttringar som lämnar en räddhågsen mittfåra (åt endera hållet*). WRNU tillhör ändå de som hållt sig bäst!

Men eftersom det går en stark ådra av nostalgi, tacktal och gravöl genom boken, vill jag "pour one out" för den tid då man kunde "bara njuta av sina rollspel" utan att bli anklagad för att vara maga eller woke eller både ock (ibland samtidigt). Personligen om jag måste peka ut en enda dag som brytpunkt väljer jag dagen då Trump vann 2016. Mycket av roligheten med att diskutera rollspel online har dött sedan dess.

Så här kommer de: 🍺🍻🍺

Jag är glad, främst för er egen skull, att ni lyckades prestera er jubileumsskrift! Tack för trevlig läsning.

*) jag försöker inte relativisera; jag anser mig själv vara mycket mera "vänster" än jag är "höger" och giriga rasister bör brinna i skärselden. Men jag insisterar på min rätt att njuta av rollspel i vilka oherrans orättvisor och stereotyper råder utan att detta på minsta sätt innebär att jag förolämpar eller ser ner på motsvarande företeelser i den riktiga världen. Särskilt engelsk-språkiga forum översvämmades av folk som insisterar på att om de känner sig upprörda eller förolämpade, är det någon annans fel.

Back