Polaris

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Vill också VERKLIGEN tipsa om pedagogy of play-strukturen om @wilper (?) tagit fram för spelet. Jag hittar det inte nu (wilper kanske kan länka om den finns någonstans?), men det funkar svinbra med Polaris för att greppa det egentligen ganska komplexa regelsystemet. De mer komplexa fraserna är lätta att förbise om en bara kör rätt på och det här upplägget med gradvis lärande gör att en kommer in i det smidigt och lirar även bra med att få till en schysst dramatisk struktur de första tre-fyra spelmötena!
Vill minnas att den kom från Story-Games någonstans. Vi körde med den, men fick upplevelsen att vi liksom aldrig hann fram till det "riktiga" spelet, för det tog för lång tid att spela igenom med hälften av reglerna, som kändes ganska inkomplett. Så jag gillade den inte så mycket.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
187
Location
Stockholm
Personligen gillade jag bäst Thou Art But a Warrior, settingen där är mere konkret och det var för mig lättare.

Kör gärna fler kortare spelmöte, annars kommer hjärnan på overload. Polaris med 5 spelare som one shot när få har spelet Polaris för är verkligen svårt att få till att fungera. Jag hade en super bra upplevelse med Thou Art But a Warrior med en kampanj över 3-4 spelmöte och 4 spelare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Vill minnas att den kom från Story-Games någonstans. Vi körde med den, men fick upplevelsen att vi liksom aldrig hann fram till det "riktiga" spelet, för det tog för lång tid att spela igenom med hälften av reglerna, som kändes ganska inkomplett. Så jag gillade den inte så mycket.
Aha, har fått för mig att det är en "Wilhelm" som gjort det men kanske en namne? Eller så minns jag bara fel. :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Personligen gillade jag bäst Thou Art But a Warrior, settingen där är mere konkret och det var för mig lättare.

Kör gärna fler kortare spelmöte, annars kommer hjärnan på overload. Polaris med 5 spelare som one shot när få har spelet Polaris för är verkligen svårt att få till att fungera. Jag hade en super bra upplevelse med Thou Art But a Warrior med en kampanj över 3-4 spelmöte och 4 spelare.
One shot över huvud taget fungerar imho inte så bra, lite som AW. Det går ju att göra det och en får testa mekaniken lite men jag har inte fått det att fungera bra. Ett eller två lite långsamma spelmöten med mycket settingbygge och början till större konflikter har gett bra resultat för oss.

En annan grej som kanske är personlig preferens är att det är ovärt att låta sin riddare lämna stadsmiljön i början av spelet. När familjemedlemmar, politiska rivaler, kompis-riddare och komplottmakare under vilkas hud Misstagets likmaskar festar inte finns till hands har vi ofta svårt att driva på som månar och misstag.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,293
Jag brinner stark för en av Polaris inspirationskällor: den gamle fantasyförfattaren Lord Dunsany, som också inspirerat Tolkien och Lovecraft och en massa andra. Kanske inte direkt en bladvändare enligt moderna normer, men vilket mys det är att läsa honom.

”Gods of Pegana” känns rätt så mycket som Polaris tycker jag
Then said the gods, making the signs of the gods and speaking with
Their hands lest the silence of Pegana should blush; then said the
gods to one another, speaking with Their hands; "Let Us make
worlds to amuse Ourselves while MANA rests. Let Us make worlds and
Life and Death, and colours in the sky; only let Us not break the
silence upon Pegana.
 
Top