Nekromanti Pokemon-rollspel?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Finns det ett Pokemon-rollspel eller är det dags att göra ett?
Det är ju ett sätt att värva nya rollspelare till hobbyn. Vad sägs? Har en del ideér nämligen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Finns nog flera

Jag köpte en pokemontidning en gång där det fanns ett tillhörande pokemonrollspel. Man var pokemontränare, djuren fanns på småkort och hade typ två attacker som kunde se ut: "Tackle : Rulla två tärningar. Om du får summan 6 eller mer: 20 skada" eller "Firespin : Rulla fyra tärningar. För varje femma eller sexa: 10 skada" osv.

Det finns dessutom massor med hobbypokemonrollspel på nätet där man strider på forum, osv.

Några ungar jag träffade på en släktträff typ försökte spela tidningsspelet med mig som spelledare, men jag blev trött på de simpla reglerna och avsaknaden på taktik (man vill ju kunna använda "Roar" och "Tail Whip" innan man börjar fajtas, eller hur?) så jag konstruerade ett eget spel, vars stridsregler fungerade mer eller mindre exakt som i det riktiga spelet (gameboyspelet, alltså, inte kortspelet) och då tyckte åtminstone jag att det blev roligare. (Det finns skitbra sidor på nätet där man kan se exakt vad var och en av attackerna egentligen gör, ur matematisk synpunkt, alltså)

Det som var jobbigt var framförallt levelsystemet, och att pokemonen inte riktigt är helkula att spela med i pappersrollspel. (Alla "bind"-attacker är jobbiga i gameboyspelet, men de är fan helt olidliga om man ska slå fram dem!) Så jag gjorde ett eget pokemonspel istället med egna monster och egna regler. Levelsystemet var mycket enklare, de hade färre egenskaper och allt var utformat efter T6:or istället för procent. Med lite mer brädspelsanpassade attacker så blev det faktiskt riktigt roligt.

Varje gång ungarna kom fram till en gubbe som sa "jag har två pokemon åt er, ni får välja en utav dem" så blev det häftiga diskussioner i spelgruppen. Skulle de välja den snabba, offensiva Kuckeluran eller gå på den mer hårdföre Mufflerufflarn? När de räddat kattmadamen från Svarta Skuggans rånarpatruller, skulle de ta emot Misse Murr eller Kisse Kurr när hon erbjöd dem att välja en att ta med sig? Misse Murr kunde hela sig och skydda andra djurisar, medan Kisse Kurr hade en farlig "Kitty Klös"-attack som gjorde mycket skada på motståndare med full hälsa... Osv osv.

Det blir visserligen mycket brädspel och lite rollspel, men vi hade iaf kul. Tyvärr har ungarna reglerna, men jag kan säkert hjälpa till om du vill göra något liknande.

I min vuxna spelgrupp gjorde jag ett "pökemon" med snuskiga pokemons som våldtog och förnedrade varandra. Det var kanske inte lika seriöst, men återigen hade vi kul så jag kan varmt rekommendera att du provar dina vingar och inte är rädd att hitta på dina egna monster. Hela samlar-prylen är ett oerhört fängslande spelmoment.

/Rising
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Re: Finns nog flera

Tack för hjälpen och tipsen!
Återkommer ifall jag får för mig att göra ett rollspel (till) av Pokemon.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Inte Pokemon! Åh nej!

Personligen skulle jag vägra spelleda Pokémon. Isåfall skulle jag hellre värva nya spelare med ett Harry Potter-rollspel, det finns ju mer erfarna spelledare som gillar Harry Potter också, medans jag inte tror att Pokémon är sådär jättepopulärt....Jag skulle kunna tänka mig att man kan åka runt några stycken på fritidshem i lågstadieskolor och spela med barn i sådär 8-9 års-åldern. Minns den kick jag fick första gången jag spelade rollspel, den kicken vill jag gärna förmedla till andra. Annars så tror jag att fantasyrollspelen kommer att få fler anhängare nu när Sagan om Ringen går på bio, och från 11 år dessutom.
Nalle
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Finns nog flera

Det låter som om ungarna hade skoj. Jag tycker dock IMHO att ett Harry Potter-rollspel skulle vara bättre, Harry P är ju faktiskt bra, inte bara populärt bland barn.
Nalle
 
Top