Nekromanti Point-buy kontra tärningsslag (uppdaterad) ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Men hur fanken spelar ni, snorhyvlar?!?

Skäll inte på mig!

Jag kör antingen med 5d6, ta bort två lägsta, placera efter eget skön – eller 32 p point-buy.
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Re: Point-buy är för dåliga förlorare

Självklart. Men om jag nu tänkt mig att spela en vresig trollkarl och slår 8 i INT, 14 i CON och 18 i CHR så faller konceptet lite i bitar skulle jag säga.
Som någon riktigt påpekat så bör ju den personen som vill spela en vresig trollkarl lägga sitt högsta värde på INT. Enligt PH så slår man fram sex värden och lägger dem där de passar. Dessutom tillåter jag (trots att det knappast är hardcore) mina spelare att slå fyra tärningar och välja bort den lägsta. Jag följer även reglerna för re-rolling.

Till syvende och sist tror jag inte att det skiljer sig såå mycket åt. Det blir bara mer spännande om man slår, och min/maxningen kan bli lite lustigare.

//e
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Re: Men hur fanken spelar ni, snorhyvlar?!?

Här har vi byggt upp en liten schysst konflikt och så kommer du in och pajar allt genom att säga att det inte finns något att bråka om.

Fy! :gremlaugh:

Jag tycker point-buy är trist. Oavsett om slumpen inte är så stor så finns spänningen där trots allt.

//e
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Men hur fanken spelar ni, snorhyvlar?!?

Standardmetoden är att slå fram en rad med sex värden och placera ut som man själv föredrar! (Dessutom får man slå om för dåliga rader — också enligt basreglerna.) Allt annat är husregler, det behövs inga fixes!
Nja, husregler är ett starkt ord. Förutom standardmetoden (4T6 per värde, ta bort det minsta, placera ut efter behag) finns det 8 till i DMG som "options".
7 av dessa tillåter att man placerar ut siffrorna var man vill, vare sig man fått dem genom köpesystemet eller genom slag eller genom en kombination.
Men 1 av dessa options är att strikt slå 3T6 och få dras med dem i den ordning de tillkommer.
"It frequently generates virtually unplayable characters, but it makes high scores very special."
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Men hur fanken spelar ni, snorhyvlar?!?

Äsch :gremfrown:

I alla tidigare versioner av inlägget var det med en specifik disclaimer om att jag inte menade dig men svarade på trådstarten eftersom samma grej kom upp på flera olika ställen i tråden.


/Feliath — vad Gordegs svar har med något att göra begriper jag alls inte
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Men hur fanken spelar ni, snorhyvlar?!?

Förutom standardmetoden (4T6 per värde, ta bort det minsta, placera ut efter behag) finns det 8 till i DMG som "options".
Det vet jag förstås mycket väl, men jag anser att alla optional och alternative rules är likvärdiga med husregler. De har bara testats av R&D först.


/Feliath — använder en del av dem själv men skulle ändå inte få för sig att argumentera som om de var spelets faktiska standardregler
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Men hur fanken spelar ni, snorhyvlar?!?

vad Gordegs svar har med något att göra begriper jag alls inte
Du skrev ett inlägg för att du inte förstod varför detta är något att diskutera.
Jag försökte förklara, och misslyckades tydligen.

Gordeg
 
Top