Poddar: vilka och varför? Ur ett newbie-perspektiv

M

monkiBonki

Guest
Hej, första inlägget. (Hav förtröstan och vänligen flytta min tråd om den inte platsar.)

TL : DR Vikka rollspelspoddar och varför är de att rekommenderade för (äldre) newbies? Kolla listan längre ned för mina tankar. (OBS detta är ingen 'omröstning om vilken podd som är 'bäst', den bästa podden är den som passar dig och din 'nivå' som spelare/SL)

Är 'Born Again Rollspelsnörd' (BARN?) sen några månader efter 30+ års, hmm, 'paus' mellan spelmötena. Växte upp i en by med totalt 2 x ~5 rollspelare, jag tillhörde den 'ena gruppen' på 12-13år som knappt ens tilltalades av 'den andra gruppen' på 15-16 år=) Inflödet av 'frisk rollspelsluft' var sporadiskt och närmast anekdotiskt via nån icke-rollspelande kompis rollspelande kusin som träffades 1 gång/år och så frågade man ut kompisen så icke-konstigt man kunde för att inte framstå som... - nå, men vi hade kul som tusan! Nätterna igenom.

Nutid: Skapt som jag är har jag frossat bonanza galore i forum/podd/blogg/artikelutbudet. Vrängt mitt huvud runt teori och termer, gärna achronym, som långt ifrån alltid låter sig finnas förklarade nånstans eller öht, samt infallsvinklar och synsätt - wow, här har det hänt grejer! Och fortfarande finner jag samma fantastiska (tror jag det är...)'Klassiskt Svenskt Rollspels'-känsla slå emot mig från första stund. Jag satte mig ned med andra som 'spelade lite för 20-30 år sen' samt totala newbies; utveckling och/eller inveckling? Målet verkar iaf inte tappat ur siktet för svensk rollspelskultur.

Så, jag är entusiastisk, medspelarna 'får upp fart', både 'gamla' och 'nya' och då händer det.
- Du, det här [valfritt teoretisk koncept] du talar om verkar intressant, men jag känner att jag är lite på efterkälken, har du nåt förslag på källor för vidare studier på kammaren, så kan vi enklare diskutera och tillämpa dem?
- Jaaduu...
(och här följer min högst subjektiva bedömning, bara svenska poddar av utrymmesskäl)
  • Diskussionspodd - Fummelpodden är hands-down sveriges bästa just nu. Punkt.
    • Tokigt tajt produktion - bra ljudkvalitet, 30 minutersformat (ingen dö'tid, inget trådtapp att tala om)
    • Ett tydligt tema tas upp och belyses - uttalat subjektivt vilket klargör mycket för hur man ska lyssna på det. Fummelpodden levererar inga 'absoluta sanningar' och de ska ha kredd för att de förstår att kommunicera det.
    • Därmed kan det lyssnas selektivt, tidseffektivt och njutbart (dålig ljudkvalitet har mer inverkan än man kan tro ). Tappar du lyssnarens fokus har du misslyckats - så icke här. Newbies är extrasvåra att 'fånga', fummelpodden lyckas.
    • Kritik från 'mina' newbies (som ser sånt som jag missar med mina förlästa/'gammal spelare'-glasögon)
      • Det swishar achronym, ibland utan att de 'läses ut' (jmf 'skrivs ut'), ofta utan att de kort sammanfattas eller refereras med en mening i avsnittstexten. Det finns ett avsnitt om 'bara' (nåväl) achronym sas men det är krångligt att gå tillbaka till. Convenience is King = newbien suckar om 'convenience' saknas.
      • Det är förvisso en subjektiv diskussion som förs men oavsett blir den ibland lite onyanserad. Det är inte ovanligt att Person 1 tar en 'moot point' som vederbörande håller stenhårt på. Person 2 försöker belysa 'saken' ur olika vinklar för att nyansera 'saken' som diskuteras, men P2 saknar 'bollplank' från P1 så det haltar litet ibland. Fast till årskrönikan erkänner P1 att vederbörande faktiskt lärt sig något av P2, men återigen krångligt att hitta tillbaka till vad och när tidigare i säsongen det diskuterades. Newbien suckar igen.
      • När det blev AP så uppskattades det att poddmakarna ''var dödliga som alla vi andra" utan kollade upp nån regel och 'gjorde omtag' ibland, då kände sig inte newbien så bortkommen. Men när det var eftersnack/after action report så diskuterades det bla om ljudproduktionen och sådant är intressant för andra poddmakare. Men 'mina' newbies undrade var spelandet vs de teoretiska begreppen som generellt presenteras i podden tog vägen - lever de som de lär? Hur ska jag förstå när och hur de applicerades och ifall det inte/funkade med just det konceptet i den situationen? Här är newbien lite utestängd. Suck..
      • Jag är beredd att hålla med mina newbies - det är bra synpunkter/frågor.

  • Actual Play -poddar: Svartvikens rollspelsklubb, Vi spelar rollspel och, en bubblare, Rollspelsdags.
    • Bra produktion, lagomt med 'ljudeffekter', bra redigering som torkar upp och kortar 'lyssningstiden'
    • Lätt för Newbies (till viss utsträckning även mig) när hen vill få lite grepp om spelet, få lite känsla, lite input och inte känna sig helt vilsen vid spelbordet de/t första spelmötet
    • Enkelt att göra det selektivt, inte alltid väl utmärkt i (andra) poddars avsnittstitel vad som avhandlas. Skall man spela tex Coriolis är det lätt att hitta dit och..
    • ..ofta finns det kortare spel/one-shots på några avsnitt så man får en känsla för hela 'berättelsebågen'
    • Lagomt mycket 'regelkoll' (motsv.), antar att en del är bortklippt; lagomt mycket skratt (och trams, men inte på ett dåligt sätt, man har roligt); lagomt mycket 'teater', hela spelgruppen vissnar på poddar som kanske skulle platsa bättre på Sveriges Radio Drama. Inget ont i Drama men inte helt lättsmält för newbien som lätt suckar och stänger av.
    • Kritik, både från mig och newbies: Långa avsnitt, en timme ger annat tempo än 1,5h, klippningen blir annorlunda, spelarnas fokus sackar vid långa sittningar.
    • Hedersomnämnande som kanske egentligen inte hör hit för det är svår bias - alla gillar Rollspeldags: Hydrans rättvisa är en sån fin liten historia, med så fina karaktärsdrivna figurer, fantastisk produktion som inte blir 'stressad' i klippningen. Och alldeles lagoma små munsbitar till avsnitt som får en att riktigt längta till nästa avsnitt. Så vill 'mina' newbies, och jag, bli som spelare =)
Så, vad tänker ni (yngre? :))rävar, varåt ytterligare ska jag peka mina kompisar så man kanske kan lyssna/läsa in sig litet djupare innan man tillämpar någet nytt koncept utan att newbien blir vimmelkantig. Själv lyssnar jag bla på valda delar av Plot Points, jag älskar alla intervjuer, oavsett podd, av alla makare inom skrået, särskilt de som var med från början och 'definierade svenskt rollspelande'. Men det intresserar ju inte alla och just för newbies är det ju sådääär kul att lyssna på BRP:s utveckling genom årtiondena även om jag får någet religiöst i blicken när jag svamlar om det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
När jag ser att ett nytt avsnitt av Fummelpodden eller Rollspelsdags har landat i min poddspelare, släpper jag allt annat och lyssnar på en gång!

Sen tycker jag att vi har supermånga bra AP-poddar, men få samtalspoddar. Så jag vill puffa för Nordnordost och Spelhyllan.

Nordnordost är ju etablerade, men Spelhyllan har precis kommit igång, och varje avsnitt är så fint avgränsat till ett samtal med en person och ett spel, så att man kan hoppa in på vilket avsnitt som helst, och det bara funkar.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
<3 blir ju lite lycklig i själen när ni säger så fina saker om rollspelsdags!

Personligen, när jag ska läsa in mig på ett nytt system jag inte testat tidigare så vänder jag mig alltid till svartviken först, för att se om de har gjort något i systemet. De brukar alltid exemplifiera känslan väldigt bra, som systemet har att erbjuda och de har bra produktionskvalité (jag har väldigt svårt för att lyssna på dålig kvalité, har ratat många poddar som verkar intressanta men som jag inte kunnat lyssna på).
Sen gillar jag också att lyssna på Spelsnackarna av någon anledning jag inte riktigt kan sätta fingret på. Tror det har med deras val av innehåll att göra.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag slår ett slag för Viskningar från kryptan eftersom det finns många olika spelstilar och denna podd ger en insikt i vad tusan som menas med OSR, player skill, hexcrawls, dungeons, xp for gold osv.

Den har dock några år på nacken. Här finns ett vakum att fylla!

 
M

monkiBonki

Guest
...Spelhyllan har precis kommit igång, och varje avsnitt är så fint avgränsat till ett samtal med en person och ett spel, så att man kan hoppa in på vilket avsnitt som helst, och det bara funkar.
Word och tack för tipset, riktigt bra (och nu genomlyssnad!) Skulle säga att den fyller ett glapp i poddosfären, det är inte så mkt diskussion som intervju, men det finns fortfarande ett samtal. Skulle någon fråga mig vad det är för något skulle jag säga "En berätta-om podd". Det är mig veterligen ingen genre som finns men om man lyssnar på avsnittet med Peter Malmberg blir det tydligt. Han har fått frågor på förhand och berättar strukturerat om ämnet/en. Som en del av det finns ganska tydlig förklaring/exempel/demonstration av teorin om olika 'stances' som jag direkt skulle hänvisa till ifall någon frågade. Samma med begreppet 'fishtank', där Moa Frithiofsson läger ut texten på ett instruktivt sätt direkt i setting.

Men oavsett - mkt bra podd, karl'n som gör den måste ju jobba på/med radio motsv. Och gör han det inte borde han och hans Barry-White-röst (oh well=) genast knacka på hos Radio P[n]
 
M

monkiBonki

Guest
<3 blir ju lite lycklig i själen när ni säger så fina saker om rollspelsdags!
Äras den som äras bör, ni är ett föredöme.

...jag har väldigt svårt för att lyssna på dålig kvalité, har ratat många poddar som verkar intressanta men som jag inte kunnat lyssna på...
Word. Taskig ljudkvalitet gör ont i kroppen (patologi), tillsammans med 'bladdriga' inspelningar är det de avgjort två största komponenterna som får mig att avsluta prenumerationen. Tyvärr.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
  • Diskussionspodd - Fummelpodden är hands-down sveriges bästa just nu. Punkt.
    • Tokigt tajt produktion - bra ljudkvalitet, 30 minutersformat (ingen dö'tid, inget trådtapp att tala om)
    • Ett tydligt tema tas upp och belyses - uttalat subjektivt vilket klargör mycket för hur man ska lyssna på det. Fummelpodden levererar inga 'absoluta sanningar' och de ska ha kredd för att de förstår att kommunicera det.
    • Därmed kan det lyssnas selektivt, tidseffektivt och njutbart (dålig ljudkvalitet har mer inverkan än man kan tro ). Tappar du lyssnarens fokus har du misslyckats - så icke här. Newbies är extrasvåra att 'fånga', fummelpodden lyckas.
    • Kritik från 'mina' newbies (som ser sånt som jag missar med mina förlästa/'gammal spelare'-glasögon)
      • Det swishar achronym, ibland utan att de 'läses ut' (jmf 'skrivs ut'), ofta utan att de kort sammanfattas eller refereras med en mening i avsnittstexten. Det finns ett avsnitt om 'bara' (nåväl) achronym sas men det är krångligt att gå tillbaka till. Convenience is King = newbien suckar om 'convenience' saknas.
      • Det är förvisso en subjektiv diskussion som förs men oavsett blir den ibland lite onyanserad. Det är inte ovanligt att Person 1 tar en 'moot point' som vederbörande håller stenhårt på. Person 2 försöker belysa 'saken' ur olika vinklar för att nyansera 'saken' som diskuteras, men P2 saknar 'bollplank' från P1 så det haltar litet ibland. Fast till årskrönikan erkänner P1 att vederbörande faktiskt lärt sig något av P2, men återigen krångligt att hitta tillbaka till vad och när tidigare i säsongen det diskuterades. Newbien suckar igen.
      • När det blev AP så uppskattades det att poddmakarna ''var dödliga som alla vi andra" utan kollade upp nån regel och 'gjorde omtag' ibland, då kände sig inte newbien så bortkommen. Men när det var eftersnack/after action report så diskuterades det bla om ljudproduktionen och sådant är intressant för andra poddmakare. Men 'mina' newbies undrade var spelandet vs de teoretiska begreppen som generellt presenteras i podden tog vägen - lever de som de lär? Hur ska jag förstå när och hur de applicerades och ifall det inte/funkade med just det konceptet i den situationen? Här är newbien lite utestängd. Suck..
      • Jag är beredd att hålla med mina newbies - det är bra synpunkter/frågor.
Dubbelt tack! Verkligen! Både väldans fina ord och toppensynpunkter. Vi tar absolut med oss båda in i framtiden. 🙏
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Rollspelsfika har många riktigt trevliga diskussioner om rollspel. Tror absolut att det kan finnas intressanta grejer även för lite mer färska öron, även om det kan snåra sig lite djupare i teoribiten ibland också.

Bortom Bortom är tyvärr vilande, men den har en ansenlig katalog av bra intervjuer/diskussioner med olika perspektiv på rollspel.

Spelsnackarna har en del intressanta samtal – men man får vara beredd på att en stor del av avsnitten är nyhetsrapportering och prat om deras senaste spelmöten.

Mindy har ett väldigt brett fokus med nördsnack om både rollspel och brädspel. Avsnitten med rollspelsgäster brukar dock innehålla tänkvärda grejer!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Märklighetstroget och Nordnordost är mina favoriter. Märklighetstroget kan vara lite knepig att hitta men går att googla och ladda ner på några ställen.
 
M

monkiBonki

Guest
"Vad gör ni?"... en perfekt podd om man som jag eftersträvar att konstant bli bättre på rollspel.
Tack för tipset, gillas skarpt. Bra diskussioner där temat hinner utvecklas med beskrivningar av situationer där begreppet appliceras. Lite tendens att 'flyta ut' men def värt sin tid.
Rollspelsfika har många riktigt trevliga diskussioner om rollspel... även om det kan snåra sig lite djupare i teoribiten ibland också.
Lite högre abstraktionsnivå men välstrukturerat, bra produktion, bra helt enkelt. Sveriges svar på On the shoulders of dwarves? Kanske ännu något högre abstraktionsnivå men de har tokigt hög kompetens, även på sina gäster. I avsnittet Playing Politics (episode 89) så har de med en kille som har en masters i socialpsyklologi, skriver på en PhD thesis i political science och arbetar som strategisk rådgivare för politiska organisationer, dessutom tidigare ledamot i Israeli Roleplaying Society - puh! Produktionen är väl lite svajjig och den har kanske en av poddosfärens mest, hmm, speciella 'ava', men hey - en bra gimmick gör att man alltid minns podden =9
Bortom Bortom är tyvärr vilande, men den har en ansenlig katalog av bra intervjuer/diskussioner med olika perspektiv på rollspel.
Gillas mkt, men gosh-darnit - upp till 2,5h! Men fenomenen hinner förklaras och förtydligas iaf =)
Spelsnackarna har en del intressanta samtal – men man får vara beredd på att en stor del av avsnitten är nyhetsrapportering och prat om deras senaste spelmöten.
Oooo.. jag försökte.. :/ Det finns säkert guldkorn men de låter sig inte hittas så lätt killgissar jag.
Mindy Avsnitten med rollspelsgäster brukar...innehålla tänkvärda grejer!
Ja! =9 Det finns väl en ~viss bias, men jag gillar den ohöljda entusiasmen hos pappa Micke; den stundom, hmm, onyanserade lovsången till produkt eller motsv. kan jag leva med :gremgrin: Happy go lucky - keep up the good work!

(Övriga tips i tråden - jag lyssnar vidare och återkommer)
 
M

monkiBonki

Guest
Jag slår ett slag för Viskningar från kryptan eftersom det finns många olika spelstilar och denna podd ger en insikt i vad tusan som menas med OSR, player skill, hexcrawls, dungeons, xp for gold osv.
Glad överraskning. Långa avsnitt men där finns ordentliga nuggets. Inte lyssnat igenom allt men kommer att göras. Tack för tipset!
 
M

monkiBonki

Guest
Förlåt för det.
Ledsen, inte så jue... :/
(Men det är svårt att övertala 'nylingen' om att lyssna på 2,5h för att hitta av någet specifikt rollspels/teoretiskt koncept som avhandlas nånstans under den tiden för att förstå det, tänk stance, pacing, trad, whathaveyou. Oavsett - felååt.. :/ )
 
M

monkiBonki

Guest
Märklighetstroget och Nordnordost är mina favoriter. Märklighetstroget kan vara lite knepig att hitta men går att googla och ladda ner på några ställen.
I mina ögon är nordnordost bäst. De hittar ofta rätt ton när de väl kommer till ämnet.
Så, nu har jag lyssnat in litet. Nordnordost är onekligen bra, har inte hunnit lyssna så mkt men kan tänka mig att det är vasst för den som har intresse av spelmakeri. Hittat ett antal avsnitt som berör området och karln är ju gubevars en rätt produktiv människa så det vore ju märkligt om det inte skulle vara bra från det perspektivet. Märklighetstroget växer, om inte annat som ett tidsdokument.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Ledsen, inte så jue... :/
(Men det är svårt att övertala 'nylingen' om att lyssna på 2,5h för att hitta av någet specifikt rollspels/teoretiskt koncept som avhandlas nånstans under den tiden för att förstå det, tänk stance, pacing, trad, whathaveyou. Oavsett - felååt.. :/ )
Jag inser att sarkasm inte översätts bra i text. Jag menade min "förlåt för det" väldigt ironiskt, så ingen skada skedd.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Jag har på senare tid börjat lyssna på syndikatets podd.
Mest för att dom ger sig på stora kampanjer som jag är intresserad av & för att deras spelstil faaller mig i smaken.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har på senare tid börjat lyssna på syndikatets podd.
Mest för att dom ger sig på stora kampanjer som jag är intresserad av & för att deras spelstil faaller mig i smaken.
Jag är ju en podd-oskuld men fick anledning att lyssna på Syndikatet nu när de började spela Kopparhavets hjältar och blev ärligt sugen på att hoppa in. Det lät väldigt mycket som något av våra (mer ambitiösa) spelpass. Gillar också hur de klipper och scenframear hårt och driver storyn. Fint exempel på hur man tar med sig drama/story in i mer traddiga spel.
 
Top