Nekromanti Plocka upp vapen på kort avstånd?

ChidoriPOWAA

Veteran
Joined
5 May 2014
Messages
2
Jag undrar vad som gäller för att plocka upp ett vapen som blivit avväpnat? Enligt fördelen "Avväpna" hamnar vapnet då på kort avstånd från försvararen, och enligt de fem avstånden är "Kort avstånd" längre ifrån än "Närstrid". Alltså, själva handlingen att plocka upp vapnet i strid ger modifikation på -1T6, men måste man först förflytta sig ett avstånd? Isåfall måste man då först bli anfallare för att kunna retirera (bli fri från närstrid) och sedan använda sidohandlingen förlytta. Detta känns lite väl mycket tycker jag, men jag är nyfiken på hur ni gör?

Jag tänker att "Närstrid" är mer ett tillstånd, snarare än ett avstånd mellan två stridande. Alltså är Kort det minsta avståndet möjligt.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Jag har missat innebörden av att vapnet hamnar på Kort avstånd innan, men jag tycker det är bra om det krävs en förflyttning också, för fördelen Avväpna är rätt menlös om det enda den gör är att motståndaren får -1T6 rundan efter, då är det nästan alltid bättre att välja andra fördelar. Det ger ju också möjligheten att använda den både artiga och dissande gesten att *låta* motståndaren ta upp sitt vapen igen för man kommer ändå spöa hen!
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
närstrid är detsamma som intill i mystikavstånd, dvs ett avstånd mellan karaktären och saker/personer denne i princip kan nå genom att sträcka sig (typ 1.5-2m). Kort avstånd är några skutt längre bort, så för att hämta vapnet måste karaktären bryta sig loss från närstriden först. Om man kunde plocka upp vapnet direkt så skulle avväpna vara ett ganska dåligt övertag då det kostar mycket och 'bara' ger motståndaren -1D6 på nästa handling.
 

ChidoriPOWAA

Veteran
Joined
5 May 2014
Messages
2
Tack för input! Låter rimligt det ni säger.

EDIT: Står dessutom att man kan greppa ett avväpnat vapen själv, vilket är en mycket större fördel än att motståndaren får -1T6 i nästkommande slag..
 
Top