Nekromanti Pleroma

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Jag har under några års tid suttit och skrivit på ett skräckspel, och nu börjar det bli så pass färdigt att jag har något att visa upp. Ett första utkast, som jag börjat dela med mig av till de som är intresserade. Spelet är skrivet på engelska, men jag har försökt använda mig av svenska uttryck i den här texten för att göra det mera lättöverskådligt.

Pleroma fokuserar sig främst på personlig, psykologisk skräck och utspelar sig i modern tid. Spelets bakgrund bygger mycket på C. G. Jungs teorier om ett kollektivt undermedvetet, med en del gnosticism, ockultism och annat gott inbakat. Rollpersonerna förutsätts vara tämligen vardagliga hjältar som dras in i händelser bortom deras kontroll. Gällande spelvärlden så är ”den dolda världen” namnet på den ockulta världsbild som ligger bortanför den vanliga människans föreställningsvärld, där olika sammansvärjningar, varelser och individer intrigerar och försöker skaffa sig makt över verkligheten. Bortom den dolda världen ligger de andra verkligheterna, där människans fruktan och drömmar tar form.

Reglerna är snabba och enkla med målet att kunna underlätta immersion i karaktären, vilket jag menar är en grundbult för att kunna skapa en genuin skräckstämning runt spelbordet. Det är en handlingsbaserad resolution, där man slår med en T20 mot ett målvärde på mellan 1 och 20. Målvärdet består vanligtvis av det kombinerade värdet av en egenskap och en färdighet, som båda har ett värde mellan 1 och 10. Slår du under målvärdet lyckas handlingen. Differensen mellan slaget och målvärdet ger en effekt. Desto högre effekt, desto bättre går det. Slår du över målvärdet misslyckas handlingen och differensen ger en negativ effekt. Eventuella modifikationer påverkar alltid slaget, inte målvärdet. Det är alltid bra att slå lågt.

Karaktärsgenereringen sker tämligen fritt, där spelarna bestämmer hur deras rollpersoner ska ta form genom att besvara ett antal frågor. Rollpersonernas bakgrund och personlighet tar mycket plats, där frågor om vem rollpersonen är och var hen kommer från besvaras. Vad personen kan göra - egenskaper, färdigheter och sådant - kommer sedan. Egenskaperna är få, endast tre till antalet, och färdigheter etc. skapas fritt av spelarna utifrån vad som passar deras karaktärer.

Pleroma har ett system för att hantera skräck som dels är anpassat för att ge spelarna stöd i deras karaktärsgestaltande, och dels ger spelledaren möjlighet att skapa psykologisk skräck i form av att anpassa sina beskrivningar utifrån karaktärernas psyke. Det innehåller inget skräckslag. Systemet har likheter med såväl Unknown Armies såsom det skräcksystem Krank beskrivit här på forumet, mixat med lite Jungiansk personlighetsteori.

När spelet beräknas vara klart? Jag skriver när jag har tid och lust, vilket gör att arbetet inte alltid går så fort fram men det är ok för mig. Det viktigaste är att det ska kännas lustfyllt att skriva. Sen har jag från början arbetat utifrån en femårsplan, som snart blev en sjuårsplan och nu kanske snarare är nio. Men det går sakta men säkert framåt. Jag kanske är halvvägs eller så. Vissa delar är ganska genomarbetade och polerade medan andra är ruffigare.

Jag kommer framöver att presentera delar ur spelet där jag behöver hjälp eller har frågor och funderingar - till en början främst kring regelmekaniken och skräcksystemet. Jag börjar med den här tråden, behövs det mot förmodan fler får jag skapa nya. Om någon vill läsa mera av själva spelet, går det såklart bra. Hör av er i sådana fall.

Jag avslutar med en fråga. Vad tycker ni om namnet på spelet - Pleroma? Funkar det? Det var till en början bara ett arbetsnamn men jag har haft svårt att hitta på något jag tycker passar bättre. Några förslag på namn, kanske?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Bosse said:
Jag avslutar med en fråga. Vad tycker ni om namnet på spelet - Pleroma? Funkar det? Det var till en början bara ett arbetsnamn men jag har haft svårt att hitta på något jag tycker passar bättre. Några förslag på namn, kanske?
Jag har ju läst en del av spelet och är imponerad över innehåll och språk. Men, Pleroma försto jag inte. När jag googlar så begriper jag, men hade nog föredragit en variant av Seven Sermons to the Dead eller något sådant. Pleroma, även nu när jag har läst om termen, låter inte skräck.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Måns said:
Jag har ju läst en del av spelet och är imponerad över innehåll och språk.
Håller med. Givet rätt spelvärld och rätt paketering kan det här bli RIKTIGT bra.

Måns said:
Men, Pleroma försto jag inte. När jag googlar så begriper jag, men hade nog föredragit en variant av Seven Sermons to the Dead eller något sådant. Pleroma, även nu när jag har läst om termen, låter inte skräck.
Håller med. Samtidigt som namnet har en viss Dario Argento-klang så känns det inte helt passande. Men kanske finns också ett värde i att ha ett namn som få förstår.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Necross said:
Måns said:
Jag har ju läst en del av spelet och är imponerad över innehåll och språk.
Håller med. Givet rätt spelvärld och rätt paketering kan det här bli RIKTIGT bra.
Tack tack, det var snällt sagt.

Måns said:
Men, Pleroma försto jag inte. När jag googlar så begriper jag, men hade nog föredragit en variant av Seven Sermons to the Dead eller något sådant. Pleroma, även nu när jag har läst om termen, låter inte skräck.
Seven Sermons... skulle kunna funka som namn. Men jag är rädd att det för den oinsatte ska ge fel associationer (mer än Pleroma då som nog de flesta inte har några referenser till, på gott och ont). Katolsk mässa och döda är vad jag får upp i huvudet, och det är ju inte direkt det spelet handlar om. En googling ger ju ett bättre svar, men måste man googla kanske man lika gärna kan köra på det obegripliga namnet istället?

Men tack för tipset, ska fundera några vändor till kring det här!

Necross said:
Håller med. Samtidigt som namnet har en viss Dario Argento-klang så känns det inte helt passande. Men kanske finns också ett värde i att ha ett namn som få förstår.
Lite så jag tänker också. Men jag har som sagt inte kommit på något som jag tycker passar bättre.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Pleroma [regler]

Så över till lite regelfunderingar.

Reglerna handlar som tidigare nämnts om att slå med en T20 mot ett målvärde på mellan 1 och 20. Målvärdet består vanligtvis av det kombinerade värdet av en egenskap och en färdighet, som båda har ett värde mellan 1 och 10. Slår du under målvärdet lyckas handlingen. Differensen mellan slaget och målvärdet ger en effekt. Desto högre effekt, desto bättre går det. Slår du över målvärdet misslyckas handlingen och differensen ger en negativ effekt. Eventuella modifikationer påverkar alltid slaget, inte målvärdet. Det är alltid bra att slå lågt.

Exempelvis kan Jonas, när hans karaktär Anja försöker vinna ett parti poker, använda Mind 4 och Poker 5 för ett målvärde av 9. Slår han 3 får han en effekt på +6 (9-3).

Strid går till så att effekten av slaget ger skada, som sedan modifieras av eventuella vapen (skjutvapen ger exempelvis effekt x2 i skada medan gammalt hederligt handgemäng ger en skada på effekt /2). De flesta personer i spelet har 10 poäng i tålighet. Det är med andra ord rätt dödligt. Annars är reglerna väldigt avskalade och allt hanteras av ett slag. Det finns alltså inget initiativ, utan om flera personer handlar samtidigt avgör effekten vem som utför sin handling först.

Hela regelavsnittet går att läsa i dokumentet Basic Rules på Google Drive.

Eftersom tanken med spelet är att främja immersion är reglerna främst tänkt som ett stöd till spelledaren, helst ska hen sköta alla slag. Frågan jag har nu är om reglerna hjälper till med detta eller bara är i vägen? Är de för enkla, eller för komplicerade (lite räknande ingår trots allt)? Funkar det med ett slag för allt, även i strid, eller riskerar allt bli en enda röra där den som skriker högst får agera mest? Behövs det någon form av initiativ och turordning?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Pleroma [regler]

Bosse said:
Behövs det någon form av initiativ och turordning?
Så enkelt som möjligt i såna fall, typ ett sånt där slag typ Mind eller Body (med nån skill kanske), åsen agerar man i fallande Positive effect-ordning. Men använd det bara om det är jätteviktigt i vilken ordning nåt ska ske.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Pleroma [regler]

Necross said:
Bosse said:
Behövs det någon form av initiativ och turordning?
Så enkelt som möjligt i såna fall, typ ett sånt där slag typ Mind eller Body (med nån skill kanske), åsen agerar man i fallande Positive effect-ordning. Men använd det bara om det är jätteviktigt i vilken ordning nåt ska ske.
Det är ju absolut en möjlighet, men jag vill som sagt helst slippa ha flera slag. Kanske skulle jag kunna lägga till det som en frivillig extraregel... men sådana vill jag ju egentligen inte ha heller. Aaargh. :gremsmile:

Jag funderade ett tag kring att mer formalisera "handlingsdeklarerandet" - att alla deklarerar i tur och ordning, det slås och sedan avgörs vems handling som sker först. Lite som det nuvarande men lite mer uppstyrt. Dock har jag tagit bort det för det slog mig att det motverkar immersion i karaktären, i större grad än dess positiva effekt på "spelbalansen".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag avslutar med en fråga. Vad tycker ni om namnet på spelet - Pleroma? Funkar det? Det var till en början bara ett arbetsnamn men jag har haft svårt att hitta på något jag tycker passar bättre. Några förslag på namn, kanske?

Du ska nog inte räkna med att mer än en minoritet vet vad det betyder, eller ens vet i vilka sammanhang det förekommer. Så värst "säljande" är det inte.

Men det kan ju bli en snygg logga och du kan ju alltid ha en lite faktaruta eller en wikipedia-länk om du vill fortbilda massan i frågan.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Arfert said:
Jag avslutar med en fråga. Vad tycker ni om namnet på spelet - Pleroma? Funkar det? Det var till en början bara ett arbetsnamn men jag har haft svårt att hitta på något jag tycker passar bättre. Några förslag på namn, kanske?

Du ska nog inte räkna med att mer än en minoritet vet vad det betyder, eller ens vet i vilka sammanhang det förekommer. Så värst "säljande" är det inte.

Men det kan ju bli en snygg logga och du kan ju alltid ha en lite faktaruta eller en wikipedia-länk om du vill fortbilda massan i frågan.
Åså kan man ju kanske ha en slagkraftig tagline som säger lite mer, typ "Nephilim - Occult Roleplaying". "Pleroma - Jungian Horror Roleplaying" kanske :gremlaugh:
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Arfert said:
Jag avslutar med en fråga. Vad tycker ni om namnet på spelet - Pleroma? Funkar det? Det var till en början bara ett arbetsnamn men jag har haft svårt att hitta på något jag tycker passar bättre. Några förslag på namn, kanske?

Du ska nog inte räkna med att mer än en minoritet vet vad det betyder, eller ens vet i vilka sammanhang det förekommer. Så värst "säljande" är det inte.

Men det kan ju bli en snygg logga och du kan ju alltid ha en lite faktaruta eller en wikipedia-länk om du vill fortbilda massan i frågan.
Att inte många förstår namnet får jag nog räkna med om jag behåller Pleroma (vilket det trots allt lutar mot, om inget fabulöst förslag dyker upp den närmsta tiden). Alltså får jag tydligt se till att förklara termen i sådana fall.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Necross said:
Åså kan man ju kanske ha en slagkraftig tagline som säger lite mer, typ "Nephilim - Occult Roleplaying". "Pleroma - Jungian Horror Roleplaying" kanske :gremlaugh:
Taglines är bra grejer! Har under spelskapandet haft ett gäng i åtanke. Något av alternativen personal, psychological eller Jungian horror roleplaying ligger väl närmast till hands. I någon form.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
En sak jag funderat en del kring, är hur effekten av ett slag ska beräknas. I dagsläget tar man målvärdet och subtraherar med resultatet av slaget. Ett alternativ är att istället låta resultatet av slaget bli effekten. I sådana fall skulle det bli bra att slå som högt som möjligt men ändå under målvärdet, istället för att alltid slå lågt.

Det ger ett mer direkt resultat och man behöver inte räkna, men samtidigt förloras enkelheten i att alltid vilja slå lågt. Dessutom blir negativ effekt ett problem, hur ska det räknas ut?

Någon som har tankar eller kring detta, eller bör jag bara helt enkelt behålla dagens system?
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Jag snubblade nyligen över en ny grekisk term som också används i Jungianska sammanhang som jag gillade: Nekyia.

Det lider ju av samma problem som Pleroma dock att inte en jävel vet vad det betyder, och att det inte passar fullt lika bra in i spelets bakgrund. Men jag tänkte slänga ut det som ett alternativ i alla fall. Thoughts?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bosse said:
Jag snubblade nyligen över en ny grekisk term som också används i Jungianska sammanhang som jag gillade: Nekyia.

Det lider ju av samma problem som Pleroma dock att inte en jävel vet vad det betyder, och att det inte passar fullt lika bra in i spelets bakgrund. Men jag tänkte slänga ut det som ett alternativ i alla fall. Thoughts?
Dessutom går det inte att uttala. Håll dig till Pleroma och lägg på någon form av cool undertitel.
 
Top