Nekromanti Pleroma - typsnitt?

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Jag har börjat fippla lite med möjlig design till Pleroma (info om vad det är för spel finns i den här tråden). Förutom att jag på det stora hela inte har någon större koll på vad jag håller på med är det jäkligt roligt och jag lär mig massor.

Det jag funderar på nu är typsnitt. Jag använder mig i dagsläget av Perpetua för rubrikerna (och Perpetua Titling för typ kapitelrubriker och annat stort) som jag tycker ser rätt bra ut, stilrent och läsbart. Däremot har jag ingen koll egentligen på vad jag ska använda till brödtexten och har på det här tidiga stadiet använt mig av Times New Roman, vilket känns sådär kul.

Jag har försökt kolla runt lite bland fria fonter, typ Googles, men det finns ju hundratals. Dessutom har jag lite svårt att förstå vilka som passar bra för tryck, och vilka som bara är för webben, så allt som allt känner jag mig lite vilsen.

Så, är det någon som har tips på bra, gärna fritt tillgängliga typsnitt som passar med Perpetua?

Eller är Perpetua ens nått att ha? Finns det bättre? Förslag på typsnitt till rubriker tas alltså också gärna emot, om ni har det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Perpetua är väl ett texttypsnitt i första hand så om du använder det till rubrikerna kan du gott använda det till texten också. Inget konstigt med det. :gremsmile:

”Bättre” är alltid klurigt. Dels kan det gälla rent tekniska saker (finns allt stilar man behöver, alla tecken, är mellanrummen mellan bokstäver och ord bra inställda) och sen är det ju det där med om det ”passar” och det är förstås helt en fråga om man vill signalera med typsnittet och om man tycker det ska göra det på ett synligt sätt.

Svaret ”Det beror på” är förstås inte så skojigt att få bara sådär, så jag lämnar dig väl med motfrågan ”Vad är du ute efter?” istället. Elegant eller robust? Modernt eller gammalt? Osv.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Demonprinsessan said:
Perpetua är väl ett texttypsnitt i första hand så om du använder det till rubrikerna kan du gott använda det till texten också. Inget konstigt med det. :gremsmile:
Ah, men titta. Såklart jag använt ett texttypsnitt till rubrikerna. Go figure!

Demonprinsessan said:
Svaret ”Det beror på” är förstås inte så skojigt att få bara sådär, så jag lämnar dig väl med motfrågan ”Vad är du ute efter?” istället. Elegant eller robust? Modernt eller gammalt? Osv.
Elegant, gärna lite klassisk känsla skulle jag säga. Egentligen skulle jag vilja att Pleroma vore en (om än liten) läderinbunden bok från 20-talet, så det kanske säger något?

Funderar på att testa Perpetua på brödtexten istället, se hur det blir. Förslag på typsnitt till rubrikerna istället kanske? =)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Bosse said:
Elegant, gärna lite klassisk känsla skulle jag säga. Egentligen skulle jag vilja att Pleroma vore en (om än liten) läderinbunden bok från 20-talet, så det kanske säger något?

Funderar på att testa Perpetua på brödtexten istället, se hur det blir. Förslag på typsnitt till rubrikerna istället kanske? =)
Om du säger 20-tal så är ju Perpetua inte så dumt, det är ju från den tiden och visst ligger det åt det elegantare hållet.

Det finns inget som helst fel i att använda Perpetua till både rubriker och brödtext, så börja dina tester där. Annars brukar tumregeln vara att ha ett typsnitt ur en annan familj så man får en ordentlig kontrast (serif + sans serif, exempelvis Perpetua och Gill Sans som kommer från samma hand). Men, om du vill ha lite klassisk bokkänsla kanske inte det är rätt väg att gå däremot: jag råkar ha en liten lånad bok till hands som är tryckt -29 och läderinbunden (supermysig!) och i den så används bara ett typsnitt.

Med ett typsnitt, tre storlekar, fet och kursiv så kommer man nästan hur långt som helst. :gremsmile:
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Demonprinsessan said:
jag råkar ha en liten lånad bok till hands som är tryckt -29 och läderinbunden (supermysig!) och i den så används bara ett typsnitt.
Låter som en bok för mig!

Demonprinsessan said:
Med ett typsnitt, tre storlekar, fet och kursiv så kommer man nästan hur långt som helst. :gremsmile:
Mmm... kanske ska testa ett typsnitt ändå. Lite rädd att rubriknivåer och sådant blir lite otydligt, men i grunden låter det rätt fantastiskt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Bosse said:
Mmm... kanske ska testa ett typsnitt ändå. Lite rädd att rubriknivåer och sådant blir lite otydligt, men i grunden låter det rätt fantastiskt.
Ja, men får testa lite och se. Ibland så känns det tydligare när man ser det på papper än på skärm, ibland vice versa, så man får kontrollera lite då och då.

Kolla på hur många rubriknivåer din text behöver, och sen kan du räkna bakifrån: minsta rubriknivån kan vara i samma storlek som brödtexten men i kursiv stil, och sen kan man öka storleken eftersom. Det bör vara en tillräcklig ökning så att det är tydligt men det är i praktiken kanske 2-4 punkter vi talar om för boktypografi.

Typ nåt sånt alltså:

Rubrik 1 (17 pt)
Brödtext brödtext brödtext (11 pt)

Rubrik 2 (14 pt)
Brödtext brödtext brödtext

Rubrik 3 (11 pt, kursiv)
Brödtext brödtext brödtext
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Perpetua är ett ypperligt typsnitt för just text, vida överlägset Times för böcker (det senare är ju tänkt för tidningar med sämre papper, det blir lätt för vasst i böcker).

Jag skulle ha Perpetua i text och nåt annat till rubrikerna. Perpetua är dessutom ritat av Eric Gill, bara en sån sak! :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
För övrigt håller jag med allt Demonprinsessan skrev ovan.
Kontrast mellan text och rubrik is tha shit ofta.

Fast inte alltid. I Saga använde jag Golden Cockerel (även det av Eric Gill) i både text och rubrik. Fast då laborerade jag med rubriker/mellanrubriker i versaler eller kursiver för bättre kontrast. Och annan färgton.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Men hur fasen tänkte Gill med stora E och F? Inte vackert med lika långa armar. Kanske för att han var ute efter något hugget i sten: är den inte lite stel i framtoningen?
 
Top